• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

kvar till fölning. börjar bli nervös!
vad ska man tänka på såhär nära fölningen. vad ska man göra?
första gången för både mej o skruttan....

Sv: en månad

Snart dags att tömma boxen och tvätta den :) har du vaccinerat mot stelkramp nyligen?
Börja nu med att kolla juver och rumpan varje dag så kommer du att se när det närmar sig ;)
Tvätta mellan juver halvorna, brukar samlas massa äckel där. Ta en parfymfri tvål typ lactacyd. Jag kör med grumme gulsåpa några dagar innan så hinner doften försvinna.
Se till att ha avmaskningsmedel hemma samt laxeringsmedel till fölet.
Se till att ha ren halm när det väl är dags.
Så här gör jag.
Har 3 ston som ska föla runt 1a maj och sedan kommer 4an i mitten på maj, 5an i juni och 6an i slutet av juni.

Nu kollar jag bara stona morgon och kväll. Kollar juvret men även lyfter på svansen och kollar bäckenbanden. Mest på rutin. Om 2 veckor kommer jag att tvätta ur boxarna (väntar på att få gödselvagnen tömd innan jag byter ut hela bäddarna) När juvret börjar bli stint och det börjar hända något i slidöppningen så kollar jag dem oftare. Har även sett till att min man har 2 v semester i början på maj så han är hemma när jag jobbar natt. Vi brukar i vanliga fall ta varannan timme var.

Senast ändrad:

vi tar ej ut bädden när våra ska föla! men då måste man ha sköt den noga hela hösten. ha tel nr till vet och andra som kan vara bra att ha lätt åtkomligt, händer det nått är det lätt att glöma!

vi har aldrig vakat mer än 1 natt så känner du ditt sto, titta mycket på henne va med henne i hagen och boxen mycket, så är det lättare att se en förändring på henne!

det är helt fanntastisk att se en fölning, hoppas ni/du får vara med! :)

våra ston vill att vi ska vara med, vilket vi tycker är roligt!!

sover i stallet utanför boxen när det är dax!! :D

lycka till!!!!

hon är stelkrampsvaccinerad i december tror jag. räcker det eller ska jag köra i en spruta till?
vad för avmaskningsmedel ska man ha hemma?
jag har kollat juver o rumpa ett tag nu och idag såg jag en spark för första gången. verkrar innan dess ha varit en trött unge hon har ;)
men jag tror det är ett tag till hon visar inga direkta tecken på någon fölning, men man vet ju aldrig!

Kul! Två av mina arabston väntar föl i månadsskiftet maj/juni. Ungefär samtidigt då? :bump:

haha. hon är i princip fölfärdig nu. "fölexperten" i stallet tror det blir ikväll när alla gått hem. men fan ta henne om hon lurar mej på konfekten. jag vill ju vara med!
ska snart ner o glo igen.

Det kan även vara bra om du har en reservmamma då den första mjölken är viktig (för säkerhets skull). Det är ju ifall du vet något sto som ska föla ungefär samtidigt. Även bra om sto+föl får gå i en hage som inte är använd på länge då föl kan vara känsliga för paraster osv, som kan spridas av andrahästar.

/maria

nej. hon kniper. men min mamma känner på sig att det blir i natt. hon är typ "häxa" har alltid rätt.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Teilani
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
699
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka