en lliten fråga om ts

goamarie

Trådstartare
denna frågan är nog självklar men ändå..... :crazy:
jag undrar vad det blir för ts i balen om man plastar gräset i samma veva som man pressar. finns ju maskiner som har båda funktionerna. måste man plasta i samma veva eller kan man vänta med det? borde inte balen få en ts på 20% då om man plastar direkt?? är inte det för lite???

hmmm............... lite rörigt men förstår ni inte så........... ställ frågor. :)
 
Sv: en lliten fråga om ts

goamarie skrev:
denna frågan är nog självklar men ändå..... :crazy:
jag undrar vad det blir för ts i balen om man plastar gräset i samma veva som man pressar. finns ju maskiner som har båda funktionerna. måste man plasta i samma veva eller kan man vänta med det? borde inte balen få en ts på 20% då om man plastar direkt?? är inte det för lite???

hmmm............... lite rörigt men förstår ni inte så........... ställ frågor. :)

Fast oftast ligger ju gräset på tork nån eller några dagar, det kan man ju reglera själv hur mycket torkat man vill ha innan inplastning.
 
Sv: en lliten fråga om ts

gah!!!
såg nu att det jag skrev imnte var det jag menade......

jag menar att om man höstar samma dag som man preaar och platsar. bör inte ensilaget få en ts på runt 20% då?
 
Sv: en lliten fråga om ts

Jo, då är ju klart att det blir blött, sen beror det väl på hur mycket sol det är och om det blåser.....men många kobönder har ju väldigt blött ensilage, till häst är det ju bara jobbigt att hantera...och lite onödigt blött även för boutilismen..

Jag gav för herrans många år sen ensilage med ts på 35, hästarna älskade det, men det gjorde inte min rygg :D
 
Sv: en lliten fråga om ts

ett år så regnade det heeeeeela tiden och gräset torkade inte så mt på åkern.... när vi sen skulle öppna balaran dröp det av vatten...... kossorna åt det å pållan åt lite med men fy fasiken vad kossorna blev lössketna.... var tvugna att ge dom hör ibland för att torka upp magen (och för att slippa rengöra gången bakom dom hela tiden.... dom hostade ju ibland när dom sket)
vi fick ha balen öppnad några timmar hänagdes på balspjutet utanför logen. annars rann det igenom golvet ner på Rosa (kossan) som stods under.

men som jag läst io christina plancks bok att en ts under 40% är ju inte lämplig som föda just pga tillväxt av nåt slag (har för mig att det var så det stod)
 
Sv: en lliten fråga om ts

Man pressar/plastar aldrig direkt när man slagit. Man brukar låta det förtorka, brukar ta under bra väderleksförhållanden 1-2 dagar. De balar som pressas först på dagen brukar ha lägre ts än de som pressas senare. Efter pressning är det viktigt att så fort som möjligt packa. Detta för att förhindra cellandningen höja temperaturen i balen. Att ha för blöta balar ger onödigt mycket pressvatten, samt att det är väldigt oekonomiskt. Fast du kanske bara var nyfiken på vad ts halten skulle blivit om man slår/pressar/plastar samma dag...eller ??
 
Sv: en lliten fråga om ts

jo d var jag.

vet ju att vi brukar hösta en dag å pressa dagen efter.

Efter pressning är det viktigt att så fort som möjligt packa. Detta för att förhindra cellandningen höja temperaturen i balen. Att ha för blöta balar ger onödigt mycket pressvatten, samt att det är väldigt oekonomiskt.

Vad menar du med packa?
 
Sv: en lliten fråga om ts

goamarie skrev:
jag menar att om man höstar samma dag som man preaar och platsar. bör inte ensilaget få en ts på runt 20% då?

Det beror på vilken gröda du ska skörda, grödans utvecklingsstadium, vad du har haft för väderlek under den senaste tiden. Man kan säga att direktskörda ger ts-halter mellan 15-30%
 
Sv: en lliten fråga om ts

hösta= kör med slåtterskäret/slåtterkrossen och klipper :D av gräset!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 298
Senast: Sel
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·
Övr. Hund Facebook påminner mig pinsamt ofta om att det liv jag hade bestod i princip bara av mitt liv med hund. Så det dyker upp hundbilder och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 368
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp