En liten undran...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mimmi81
  • Startdatum Startdatum
M

Mimmi81

..såhär mitt i natten.

Idag när jag satt och tittade på gamla kort så fastnade jag till vid en bild på en ponny som fanns på ridskolan där jag red för många år sen.
Ponnyn ifråga var korsning shetlandsponny-arab, en tjuvkorsning (Blev en duktig liten hopp-ponny senare :D ) u. shetland och e. arab
(kanske ganska självklart, har hitills aldrig sett ett sto lägga sig ner för att bli bestigen :D )

Min fråga är nu följande: Araber är väl den enda ras som har en ryggkota mindre än övriga raser?
Om jag inte nu redan har fel så undrar jag då följdaktligen, hur många ryggkotor får fölet?
Som mamma oavsett ras?
Som pappa oavsett ras?
Rent lotteri?

Jaja, kanske inte världens viktigaste tråd men jag blev seriöst nyfiken så om nån vet eller har välgrundade teorier är jag intresserad! :banana:

Sv: En liten undran...

44 tittar och ingen som svarar...hmm..dumma frågor får dumma(inga) svar kanske :angel: ;)

Ingen som vet, tror eller kan gissa?

kanske ganska självklart, har hitills aldrig sett ett sto lägga sig ner för att bli bestigen )

DET HAR JAG :rofl: kärlek på hög(låg) nivå :rofl:

Haha..

Men, jag undrar fortfarande om ryggen, jag vill vill vill veta :)

Jag såg min märr huka sig för min shettishingst så där hade jag kunnat få till en engelskt fullblod/shettis unge!

Men om ryggkotorna vet jag intet.

har träffat en häst som var korsning mellan Shettis (hingsten) och Nordsvensk (stoet)! De ni! Och det var tjuvbetäckning! Hur i hela världen lyckas dom? ;)

Det kanske är som dom kloka säger, om man verkligen vill så kan man ;)

Men åter till frågan, nån som har koll?
Jag har hunnit blivit seriöst nyfiken, konstigt att jag inte tänkt på det förut, har träffat en hel del arabkorsningar och ridit och tävlat en också på ponnytiden utan att ens ha tänkt på saken...

Nån som är insatt i hur det funkar? :confused:

Hej!
Jag har sett många arabkorsningar genom åren och rent generellt tycker jag att de flesta verkar korta i ryggen. Många korsningar verkar präglade av araben. Givetvis inte i alla fall men du förstår nog vad jag menar! ;)
Jag är inte insatt i var i ryggen arabens kota "fattas", i ryggen eller länden. Vet inte om det spelar någon roll, är bara nyfiken.
Någon annan som vet?
MVH / Fia

Det är i länden araben har en kota mindre om jag inte minns fel, vilket gör att de lättare kan bära svansen högt vad jag lärt mig.

Tycker också att många ser korta ut i ryggen, men å andra sidan så gör många hästar med "fullt" antal ryggkotor det med...

Fortfarande nyfiken, nån expert på området arabkorsningar här ;)

Liknande trådar

Gnägg Hejsan Låt oss "freaka ut" lite och leka med tanken som rubriken säger :) Min man hängde på ett amerikanskt chat-forum för crossåkare...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 015
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: copernica
·
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar