En LITEN röd traktor

mian1

Trådstartare
Vi behöver en liten traktor med hytt att skotta lite snö på vintern med och att dra hem ved med. I prisklass runt 10 000:- och då ska den vara väl fungerande och inte ett renoveringsobjekt.
Vad heter en sån vi ska leta efter? I annonser ser alla traktorer så stora och avancerade ut.

Sv: En LITEN röd traktor

I skolan (går på Kvinnersta) håller vi på och tar traktorkort. De flesta traktorerna där är större typ valmet, massey ferguson, volvo och ford. Men de har en som en riktigt liten en utan hytt, men en kärra - den är liten och praktiskt, jätte lätt och köra och styra! Det är en Kubota. Vet dock inte vad de kostar. Såg en återförsäljare till Kubota:
http://www.jstraktor.se/ Vet dock inte om det finns med någon sånn där liten söt än, som vi har i skolan där...

Jag rekomenderar om du ska ha en äldre traktor så är MF eller John Deere bra val. Eftersom det fortfarande tillverkas delar till de gamla traktorerna. Volvo är bland de sämre då det kan vara ruskigt svårt att få tag i vissa delar.

Kolla hästkrafterna samt årsmodellen. Ju mer krafter dessto vräkigare...närå, men dessto större är den ju normalt för att klara sin uppgift. Samma med årsmodeller. Kolla på traktorer från typ 60-70 talet så kan du hitta den du söker. Jag anatr du söker nå¨t sånt här va ? Alltså utseendemässigt menar jag samt storlek ? Brukar ju vara sådana man har för husbehovs skull..skotta snö, köra ved osv...

http://www.blocket.se/view/3753763.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/3750593.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

Ang märken så har jag bara haft vänner som dragits med Bolinder Munktell samt Nufild (felstavat ?)

Senast ändrad:

Ja, vem skulle inte vilja ha det. En som man inte behöver mecka med hela tiden dessutom, ha, ha ;) . Har under åren haft allt från Volvos "Tuffa Viktor", MFs 135 och "Gråsugga" och en ännu äldre luring som skulle startas på fotogen och köras vidare på bensin och några till.

Själv har jag insett att jag har tummen mitt i handen när det gäller det traktortekniska, för att inte tala om gubben - hans tumme sitter i armvecket typ :rofl:

Synd att det inte tillverkas nya små hästgårdsvänliga traktorer till överkomligt pris. Med lastare förståss, om man får önska och drömma :angel:

Vi löste vårt akuta plognings-köra ut i hagen med stolp osv med en gammal Suzukijeep och så fick vi en reservbil på köpet. Lyfta kan den inte förståss, men både harva ridbanan, köra inne i beteshagen och ploga går finfint. Att ploga är så kul att gubben och jag nästan slåss om det. Monica plogar :D

Ha ha ! Jamen detta fenomen ala jeep har jag sett många använda sig av. Ärligt talat är väl en traktor bra..men BARA OM fd ägare skött den litegrann. Så ofta mina vänner haft gamla trotjänare, men dom krånglar...och då har det inte spelat nån roll om nån i hushållet är expert på meka skogstraktorer eller annat..Dessa gamla härkar är ju ett mysterium vad det gäller det mekaniska ;-)..fast å andra sidan är dom lättlärda då det gäller göra egenhändiga lösningar på :-)...typ dra en kabel dit eller dit som egentligen inte får sitta där och det ena med det andra. Lite hitta-på-knep.

Var har du införskaffat plogen? Har en Mitsubishi pick-up som en sådan plog skulle sitta fint på. Hur trixit blir det att ploga om det är mkt snö, slunga är ju bättre skulle jag tro.

Det var nog ett tiotal år sedan vi köpte plogen, så jag minns inte exakt. Har det i bokföringen nånstans. Det var i varje fall ett litet företag i mellansverige som tillverkade dem.

Väldigt enkel och fiffig. Man kan välja hur man vill ha den ställd och även "bombera" dvs ha den högre på ena sidan, vilket ofta behövs när man plogar grusväg som ju skall vara högre i mitten. Det går att ploga inte alltför våt snö upp till plogens höjd ungefär. Den har gasutlösning dvs viker sig om man skulle köra på något som är för hårt. För oss har den fungerat bra som komplement till grannens rejäla doningar, när det blir alltför mycket och tung snö.

xBaUplogar9.jpg
xBaUplogar7.jpg

BaUplogar2.jpg

"Dessa gamla härkar är ju ett mysterium vad det gäller det mekaniska ;-)"

? Undviker man bensinare så är ju de gamla dieslarna de mest lättmekade. Allt är väldigt simpellt.
Och som jag redan skrivit så är MF och JD de bästa för att de har tillverkats i så stora serier därav finns det mycket delar. Volvo BM mfl kan det vara riktigt knivigt att hitta delar till.

Har en jobbarkompis som har 32 veterantraktorer och är själv utbildad traktormek.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 397
Senast: Extrakonto
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 762
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar