en liten fundering...

Skogstokig

Trådstartare
Var och kikade på hopptävlingar (ponny) idag och gjorde en iakttagelse.. När en ponny vägrat tog de allra flesta av ryttarna inte och helt enkelt bara gjorde en volt och tog om hindret, utan först ställde de upp ponnyn med näsan i hindret, bankade på med skänklarna (många hade dessutom sporrar) och gav den några smällar med spöt på bogen, SEN lade de en volt och tog om hindret :crazy:

Det jag undrar är varför i hela friden man trycker mulen mot hindret och i det närmaste ser ut att försöka tvinga den stackars ponnyn att hoppa det från stillastående 2dm ifrån? Vad är det man tror sig få ut av detta? Är det något slags pedagogiskt sätt att få ponnyn att förstå att den inte ska vägra? :confused: Visst, kan jag tänka mig ett litet rapp precis när ponnyn stannar (dock inget jag skulle göra ändå, men det hade jag ändå haft viss förståelse för), men detta var alltså flera sekunder efter att hästen faktiskt vägrat på hindret. Det var inte heller bara en eller två ryttare som gjorde på detta vis utan säkert bortåt 5-6 stycken. Är detta en metod som lärs ut av ridlärare/tränare?

I mina ögon såg det mest ut som ett sätt för ryttaren att avreagera sig på hästen, men det kanske finns en mening bakom, vad vet jag? :crazy: Jag är själv verkligen ingen hoppryttare och har aldrig varit, därför frågar jag här där andra säkert har bättre koll :) Finns det en vettig förklaring till detta beteende?

Sv: en liten fundering...

Jag har också sett det, både på mindre och riktigt stora tävlingar (en gång i värdscupfinalen på Scandinavium Horseshow t o m). Ser väldigt illa ut! De riktigt puckade till och med skrittar fram till hindret, gör halt mitt framför, och rappar sedan till hästen med allt de har två/tre gånger... Hur juste är det på en skala? Hästen flyger åt sidan såklart, och blir oftast ryckt i munnen i samma veva.

Fick förklarat för mig en gång att detta ska göra att hästen lär sig att aldrig stanna på hinder, "står man still framför ett hinder får man stryk". Fulridning och elakheter säger jag bara!

Jag har också sett det, både på mindre och riktigt stora tävlingar (en gång i värdscupfinalen på Scandinavium Horseshow t o m). Ser väldigt illa ut! De riktigt puckade till och med skrittar fram till hindret, gör halt mitt framför, och rappar sedan till hästen med allt de har två/tre gånger... Hur juste är det på en skala? Hästen flyger åt sidan såklart, och blir oftast ryckt i munnen i samma veva.

Fick förklarat för mig en gång att detta ska göra att hästen lär sig att aldrig stanna på hinder, "står man still framför ett hinder får man stryk". Fulridning och elakheter säger jag bara!

Ja det var precis så många av dem gjorde, skrittade fram till hindret, stannade, rappade + sparkade. Verkligen ingen vacker syn :mad:

Måste dock tillägga att många av barnen/ungdomarna också var väldigt duktiga och red mjukt och fint. En tjej var jättesöt och verkligen överöste ponnyn med beröm efter varje hinder :D (kan ju även nämnas att det var denna söta tjej som vann klassen också ;))

Jag har, tyvärr, själv också gjort mig skyldig till detta (för nästan 15 år sedan), medan jag red på ridskola.:o:crazy: Där lärde vi oss göra så för att "lära hästen veta hut". Pyttsan. Jag tyckte alltid det kändes konstigt, men så pass ung som man var litade man på (och var lite rädd för) vår (outbildade) ridlärare. Usch och fy. Detta var dock ett mycket ökänt stall.:mad:

Det är ju inte precis som om hästarna vägrade pga att de ville jäklas, utan det var ryttarens fel som inte kunde beräkna avstånd och hastighet. Tur man vet bättre nu va!:bump:

Det konstiga är ju att inte domarna/tävlingsledare säger ifrån så att detta beteende inte lönar sig...

Vi fick lära oss att göra så på ridskolan. Hästen vägrade (och står ofta mot hindret) och då sparkar man till eller ger ett rapp med spöet.
Kastade sig hästen åt sidan (åt höger) så skulle man vända tillbaka mot hindret. Och då inte genom att göra en volt åt höger, för då skulle hästen lära sig att den fick göra så, utan man skulle svänga åt vänster så att hästen inte "kom undan". Sedan ställa mot hindret, sparka eller rappa till (en gång!) och sedan göra en ansats mot hindret igen.

Nu var det x antal år sedan jag hoppade senast, av olika anledningar, men jag skulle inte göra så nu. Möjligtvis klämma till med skänklarna för att säga att det inte var ok, men inte sparka eller slå.

Sedan finns det ju de som sparkar/ piskar i förebyggande syfte - inför alla hinder..... Även om hästen inte tvekar eller så.

em-pirre: Jag anklagar verkligen inte barnen barnen i det här fallet då ansvaret för att lära ut hästvett ändå ligger hos de vuxna, och hur många barn vågar säga emot sin tränare även om de tycker att något känns fel? Och man får väl hoppas på att de allra flesta, som du, växer upp och inser hur fel det är :)

kulltorp: Jag satt bara och väntade på att speakern (om hon också var domare vet jag ej..) skulle säga någonting om detta men icke :( den enda hon uppmanade en ryttare att göra var att vara lite fösiktig med tyglarna, vilket i och för sig var bra för ryttaren rycket och slet hej friskt! Men inte ett ord om beteendena vid vägringar samt allmänt spöanvändande, något jag också tyckte att jag såg lite för mycket av för min smak..

heartstring: Usch jag tycker det är skrämmande att höra att utbildade personer uppmuntrar till detta.. :( Hur mycket (och vad?) har de tänkt sig att hästen ska lära sig av detta?:confused: Och ja, mycket spöanvändande i förebyggande syfte förekom också.. Det är nästan så jag tycker att spö ska förbjudas på ponnytävlingar :crazy:

När jag tränar/tävlar terräng, där hindren kan vara "läskiga" så håller jag kvar hästen mellan skänklarna vid ett stopp, dvs han får inte skjuta ut bogen o dra iväg på sidan av hindret, utan ska stanna precis framför, sedan vill jag att han sänker huvudet för att visa att han inte är rädd o verkligen får se hindret, innan jag startar om. Detta för att jag inte vill att han ska få rusa iväg, stressa upp sig ännu mer o stanna en gång till, det är ju en olat att stanna, och då vill jag vara tydlig att man stannar iaf där jag säger, även om han inte hoppade hindret.
Däremot använder jag aldrig spö, eventuellt en liten klatch på halsen i anridningen för att få fram honom mer för skänkeln, aldrig efteråt.

Ser också allt för mycket av detta när jag står som funktionär på min klubbs tävlingar. Tycker att det borde vara likadant i banhoppning som i terrängen. När vi står på ett hinder i terrängen måste vi rapportera hur många rapp hästen får vid ett stopp. Är det över tre får ryttaren tillsägelse av domare efter ritten. Samma sak i körtävlingen.

Men varför inte i banhoppningen undrar man då? Tycker det ska gälla där också, då det är betydligt vanligare att folk "spöar upp" sina hästar/ponnier där, än i terrängen.

Jag skulle vilja säga att det är lika vanligt på storhästtävlingar...

Jag rider varken med sporrar eller spö när jag tävlar hoppning, dels för att min häst är så känslig. Sporrar red jag kanske med för 5 år sedan, för min del känns det bättre att rida utan.. Men alla gör ju som dom vill på sin egna häst. Men skulle nån rida min häst så skulle dom inte få ha spö el sporrar, för det
mesta har jag sett att ryttare inte kan sitta still med benen....

tror det där är en del av något man tidigt får lära sig när man har med hästar och göra...

"det är DU som bestämmer"

När jag började hänga i stallet mer och började lära mig lite mer, jag var väll 13, 14 år då, så fick vi lära oss att det minsann var vi som skulle bestämma.. Men vi fick aldrig lära oss HUR vi skulle bestämma eller tillrätta visa...
Hua, jag blir verkligen ledsen när jag tänker på hur vi behandlade de stackars ponnyerna... vi knäade dem om de spände ut magen vid sadling... som de självklart gjorde pga opassande sadlar :( Tur att man inte var så stark då...

Tror också att "förr" fanns det inget direkt tänk alls på att hantera hästarna utifrån en häst utan att hästen bara skulle lyda och ingen tanke på att de skulle förstå eller att vi skulle förstå dem. Det uppskattar jag mycket att det kommer mer och mer. Men jag tycker fortfarande att väldigt mycket fattas och MÅNGA hanterar, rider och sköter sina hästar för att de är lärda så och har alltid gjort så, men har inget som helst belägg för VARFÖR de gör så.
Det är nog lite där skon klämmer.. jag tror inte barnen, eller de äldre faktiskt har en vettig tanke bakom att de bankar på hästarna sådär, men att de sett någon "duktig" ryttare gör så och sen bara fortsätter det generation efter generation.
Skulle man sedan fråga dem om de slår sina hästar så skulle de aldrig tycka att de gjorde det.. för de är nog inte alls medvetna om att det faktiskt är det dom gör.

(sen kan jag gå på mina hästar också med ett nyp, men inte går jag någonsin på dem och upprepade gånger slår dem)

grl: Som du gör låter helt ok i mina öron och det är säkert detta som ryttarna trodde sig göra, men på denna tävling var det alltså hårda sparkar (flera med sporrar) och ordentliga smällar med spöt. Jag hade inte reagerat om de bara hade skrittat fram, låtat hästen kika på hindret och sedan vänt om, men nu var det just den omilda behandlingen framför hindret jag inte tyckte om. Man tycker ju att en utbildad tränare/ridlärare ska kunna se skillnaden på dessa två :crazy:

Tulpansultan: Jag hoppas verkligen att ryttare som spöar upp sina hästar/ponnys får tillsägelse av domaren även i vanliga hopptävlingar. Dock såg jag inte någon på just denna tävling som slog mer än 3 slag på samma gång så jag antar att det ansågs ok...

Chima: Det tvivlar jag inte på, jag har dock inte varit på en storhästtävling på många, många år så jag ville inte dra in det då jag själv inte vet hur det brukar se ut där.

Apollo 13: Ja just det där "det är DU som bestämmer"-tänket ställer nog till det ganska mycket. På ett sätt behövs det ju för att ungarna inte ska bli översprungna av hästarna, de måste ju tänka att det är de som ska bestämma. Men samtidigt måste de ju få lära sig HUR man ska bestämma, så hästarna förstår vad det är man begär av dem.

Jag fick också lära mig att man ska gå fram till hindret, smälla till hästen och sedan hoppa igen. sjukt igentligen..?
Sen har jag lärt mig att man ska knäa en häst som spänner ut magen när man ska spänna sadelgjorden, det gjorde var och varannan häst på ridskolan när jag var mindre, så det fick man lära sig där. :confused: Det sistnämnda gjorde jag dock aldrig vad jag kan minnas, tyckte det lät så hemskt. Det förstnämda har dock hänt..tyvärr, som tur är blev jag klokare med åren :)

Jag blir faktiskt förvånad över hur många ridskolor som lär (eller kanske lärde?) ut att man ska knäa hästen i magen när man spänner sadelgjorden :crazy: Jag hade faktiskt aldrig hört talas om något sådant förrän jag läste det här på buke första gången.. Av de två ridskolorna jag gått på som barn/ungdom har jag aldrig varit med om det. Hur det är på den nuvande ridskolan (där de aktuella tävlingarna hölls) vet jag dock inte..

jag vet inte om jag blev lärd att knäa hästarna i magen.. men jag gjorde det och vet inte riktigt vart de kom ifrån.. men jag minns att man kände sig lite stöddig när man va "tuff" mot hästarna och jag minns hur personalen lät en av de lite äldre men mindre ungdommarna hoppa upp på en liten shettis och lära henne veta hut.... :grin: jag kan bara gissa hur det såg ut med tanke på att samma tjej några år senare fick en varning (och inte ens mer...) för att hon efter ett dåligt resultat på en tävling, promenerade iväg 300 meter bakom några stora jordhögar och spöade hästen i ansiktet med ett spö...... :(

Det finns en regel för användning av spöet (både hur många rapp och hur spöet vinklas) även för banhoppning. Vet dock att många domare får skit från föräldrar och folk runtomkring om de säger till. Normalt ber domaren överdomaren hålla koll på ekipaget utanför banan (det brukar vara där det rappas ordentligt!).

Vår klubb är känd (ökänd?) för att ha tuffa domare på våra lokala tävlingar och det brukar bli många tillsägelser. Har sett fler än en "arg mamma" konfrontera domare med att "hästen är så dum" och "det ser minsann aldrig ut så på träning" osv. (Konstigt att ungen rider mycket bättre när tränaren sår och hjälper till och har koll på dem..).

Tilläggas ska också att inte alla tränare/ridskolor uppmuntrar sånt här även om det säkert finns några som gör det. Jag tycker det är värre om jag ser det göras av tonåringar/vuxna, de borde verkligen veta bättre. Tror att många ungar gör det utan att tänka på det som ett slags trotsbeteende (ni vet ligga på marken och sparka i affären syndromet). Är dock ingen ursäkt och f-n ta den unge som behandla mina hästar på det viset....men det måste sägas ifrån på skarpen från föräldrar och tränare tror jag om det ska göra skillnad.

Tilläggas ska också att inte alla tränare/ridskolor uppmuntrar sånt här även om det säkert finns några som gör det. Jag tycker det är värre om jag ser det göras av tonåringar/vuxna, de borde verkligen veta bättre. Tror att många ungar gör det utan att tänka på det som ett slags trotsbeteende (ni vet ligga på marken och sparka i affären syndromet). Är dock ingen ursäkt och f-n ta den unge som behandla mina hästar på det viset....men det måste sägas ifrån på skarpen från föräldrar och tränare tror jag om det ska göra skillnad.

Precis. Det är ju verkligen här vuxenansvaret kommer in. När det handlar om barn (<12-13 eller så..) så tycker jag att ansvaret för vad de pysslar med ligger hos de vuxna, för ungdomar tycker jag ansvaret allt eftersom går över till dem själva. En "normalt" funtad 17-åring kan väl aldrig komma och påstå (utan at ljuga så det stänker om det alltså) att "jag sågar hästen i munnen för att min tränare säger att det är så man ska göra för att få den på tygeln, jag hade ingen aaaning om att den fick ont" :angel:

Jag som är fotograf har sett så jäkla mycket skit på ponnytävlingar! Därför jag helst åker på "elit" ponnytävlingarna som börjar närma sig LA/MSV där det förekommer mindre tack och lov...

Ännu bättre är det att de domare vi brukar ha är båda två väldigt hårda med spö/sporranvändning och är det någon jänta som försöker ta ut frustrationen på sin ponny så får dom höra det också! En har t.om blivit kallad till domartornet för sitt uppförande! Det är inte bara på ponnytävlingar ryttare har fått tillsägelser på våran klubb. Även vuxna! Minns när jag var på Näset, det var nog nu i sommar och jag stod och fotade under domartornet och jäääädrar vad domaren blev vansinnig på en vuxen kvinna (närmare 40 år!) som dängde hästen när den vägrade för att hon red så vansinnigt illa, nog hoppas jag att ryttaren skämdes... för såg så ut... :devil:

För bara några år sedan hade vi andra domare på våran klubb, minns så starkt en jänta som sparkade och slog ponnyn långt innan hindret men efter halva banan så hade dom vägrat ut sig, ingen tillsägelse eller ingenting, hon slog t.om ponnyn på väg ut och då tog min systers dåvarande sambo ton och sa till jäntan "hade du slagit ponnyn mer hade det nog gått bättre" med iskall röst, jäntans ögon var stora som tefat och sänkte blicken när hon skrittade ut från banan. Det kan inte vara mycket vett hos föräldrar/tränare om små barn får behandla ett djur på det där sättet. Hade det varit en hund de hade stått och matat på med spö hade det varit annorlunda!

För bara några år sedan hade vi andra domare på våran klubb, minns så starkt en jänta som sparkade och slog ponnyn långt innan hindret men efter halva banan så hade dom vägrat ut sig, ingen tillsägelse eller ingenting, hon slog t.om ponnyn på väg ut

:eek::eek::eek::mad::mad:

och då tog min systers dåvarande sambo ton och sa till jäntan "hade du slagit ponnyn mer hade det nog gått bättre" med iskall röst, jäntans ögon var stora som tefat och sänkte blicken när hon skrittade ut från banan.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar