en liten fundering...

Sv: en liten fundering...

Ursprungligen postat av Zuzzi
För bara några år sedan hade vi andra domare på våran klubb, minns så starkt en jänta som sparkade och slog ponnyn långt innan hindret men efter halva banan så hade dom vägrat ut sig, ingen tillsägelse eller ingenting, hon slog t.om ponnyn på väg ut

:eek::eek::eek::mad::mad:

Ursprungligen postat av Zuzzi
och då tog min systers dåvarande sambo ton och sa till jäntan "hade du slagit ponnyn mer hade det nog gått bättre" med iskall röst, jäntans ögon var stora som tefat och sänkte blicken när hon skrittade ut från banan.

:bow::bow::bow:

Kan bara hålla med föregående! Helt sjukt att inte domaren sa något, men jäkligt bra av "systerns dåvarande sambo"!

Knappen

Här lärs också detta beteende ut. Nu rider inte jag på ridskola längre, men fick lära mig att stannade hästen skulle den ha ett ordentligt rapp. För att visa att man inte får stanna. Har tack och lov slutat med detta beteende på senare år och tagit tag i problemet istället - min anridning.
Knäa hästen i magen har ingen sagt åt oss att göra, däremot har den metoden utövats framför elever av instruktörer. Även under ridlektionen, om hästen inte flyttat sig för skänkeln. Gärna ta tag i tyglarna och såga lite också, så hästen lär sig att böja på nacken. :crazy:Tyvärr är det så det ser ut ibland, tack och lov verkar det finnas en hel del kompetenta instruktörer också. Gör om, gör rätt.

En "normalt" funtad 17-åring kan väl aldrig komma och påstå (utan at ljuga så det stänker om det alltså) att "jag sågar hästen i munnen för att min tränare säger att det är så man ska göra för att få den på tygeln, jag hade ingen aaaning om att den fick ont" :angel:

Jodå, visst förekommer det i stor skala också.

En "normalt" funtad 17-åring kan väl aldrig komma och påstå (utan at ljuga så det stänker om det alltså) att "jag sågar hästen i munnen för att min tränare säger att det är så man ska göra för att få den på tygeln, jag hade ingen aaaning om att den fick ont" :angel:[/QUOTE]

Däremot har jag hittat instruktionsvideor (från usa) på nätet, från vuxen, stor betttillverkare, som förklarade att han alltid har ett tränsbett några storlekar större. för att kunna röra det fram och tillbaka och få lite värme från friktionen- och visar vad som bara kan vara en regelrätt sågning!
detta visades också till häst, som ett exempel på god ridning!!

lånar knappen lite:
en sak jag länge funderat på är detta; varför uppmuntrar man barn att rida med spö öht? när barn börjar rida inköps ju spö samtidigt som första gummiridstövlarna och ridbyxor med resår...
men skulle verkligen barn vilja köpa en pinne endast gjjord för att slå hästen, om inte vuxna uppmuntrade det ( genom glittriga spön i affären, att de allra flesta har ett på riddskolan osv osv..)
när de ridit så kort tid kan de ju ändå inte använda spöet utan att samtidigt rycka i /släppa tygeln...

jag kan faktiskt inte komma på någonting så allvarligt en ridskoleponny skulle kunna hitta på som motiiverar detta, och som dessutom ett spö i handen på ett barn skulle kunna förhindra...
bara en funndering, som jag haft länge, så kommer ni på en anledning så meddela gärna...

en sak jag länge funderat på är detta; varför uppmuntrar man barn att rida med spö öht? när barn börjar rida inköps ju spö samtidigt som första gummiridstövlarna och ridbyxor med resår...
men skulle verkligen barn vilja köpa en pinne endast gjjord för att slå hästen, om inte vuxna uppmuntrade det ( genom glittriga spön i affären, att de allra flesta har ett på riddskolan osv osv..)
när de ridit så kort tid kan de ju ändå inte använda spöet utan att samtidigt rycka i /släppa tygeln...

jag kan faktiskt inte komma på någonting så allvarligt en ridskoleponny skulle kunna hitta på som motiiverar detta, och som dessutom ett spö i handen på ett barn skulle kunna förhindra...
bara en funndering, som jag haft länge, så kommer ni på en anledning så meddela gärna...

Jadu, bra fråga. Men egentligen borde ju inte spöet införas fören senare, när de kan hantera det och vet vad det handlar om. För man har ju inte ett spö för att spöa upp hästen, man har det som ett hjälpmedel!
I dressyren kan det vara skönt att kunna hjälpa till lite med det på rumpan (lägga an det/ peta på) ifall hästen inte får med sig den i ex en skänkelvikning. Och i hoppning kan man ju, om man känner att hästen behöver ett extra stöd, lägga det mot halsen för att visa att det är okej.

Så, egentligen borde ju spöet inte komma fören man har koll på sig själv, och när man vet vad det innebär, som sagt. Precis som med sporrar - de kan börja användas när man vet var man har sina skänklar och att man är still med dem.

Tyvärr är det väl så att vissa ridskolehästar är så förskräckligt sega att lärarna inte vet hur de ska hantera det annars, eller nått? Fast de brukar iofs inte bli piggare med hjälp av misshandel, och borde ju egentligen få flytta där ifrån, eftersom dom ofta inte trivs. Men det är ju ett annat kapitel.

usch ja... jag vet att på "ridskolan" (ingen regelrätt ridskola) jag hängde på när jag va liten så hade de en väääääldigt trög ponny... där fick vi lära oss "vänd dig om och slå honom över svansroten, där gör det ondare" :cry::cry::cry:
vi förstod ju inte bättre.. vi fick inte lära oss att ifrågasätta saker och ting... tycker alltid det är så med hästar att man inte får ifrågasätta för då är man dum och oförskämd och hävdar att den andra har fel.
det finns ju ifrågasättande och ifrågasättande lixom.. ett för att man undrar och vill lära sig mer, och ett för att man tycker personen ifråga är en idiot och borde skärpa sig... jag tycker det är tråkigt att det alltid uppfattas som att man tillhör den senare kategorin bara för att man undrar...
med den inställningen så är det inte konstigt att kiddsen spöar upp hästarna när tom de vuxna gör det... och kiddsen måste ju göra som de vuxna säger både på gott och på ont. för deras säkerhet är det ju bra.. men det finns ju mängder av tillfällen då kiddsen skulle må bra av att inte köpa allt rakt av som vuxna säger...

exakt!! vad jag har sett så har ju ungarna spön i handen lång innan de han hantera kroppen till häst, eller ens känna att det behöver det där extra stödet eller en förlängd jhälp ( obs pet.) på rumpan...

vad jag sett på " mina" gamla ridskolor så har det inte varit lika tillåtet med sporrar i låga åldrar... då krävdes kontroll över skänkeln först, och inga sporrar man de kunde orka med hästen utan... kanske är annorlunda nu förtiden, men hoppas inte direkt på det...:crazy:

Hugger min egen knapp och svarar alla :)

Ursprungligen postat av Bluefish
Jodå, visst förekommer det i stor skala också.

Absolut. Det jag menade var att är man 17 (och följer "normalkurvan", alltså om man inte har någon form av diagnos som kan påverka) så bör man ändå ha en sådan pass förmåga till empati att man kan räkna ut att det gör ont i munnen på hästen. Om man sen bryr sig om det eller inte är en helt annan sak..:crazy: Det som dock göra att jag däremot inte vill peka ut alla 17-åringar som ändå sågar sina hästar i munnen för elaka jävla sadister är att det många gånger är väldigt svårt att gå emot vad t.ex tränaren säger, oavsett hur fel man själv känner att det är. Detta är ju som tur är något som blir lättare och lättare ju äldre och mognare man blir.

Ursprungligen postat av djezima
Däremot har jag hittat instruktionsvideor (från usa) på nätet, från vuxen, stor betttillverkare, som förklarade att han alltid har ett tränsbett några storlekar större. för att kunna röra det fram och tillbaka och få lite värme från friktionen- och visar vad som bara kan vara en regelrätt sågning!
detta visades också till häst, som ett exempel på god ridning!!

Här tror jag att personen är fullt medveten om att det gör ont i munnen på hästen men väljer att blunda för det, alternativt utnyttja det, för att få hästen att göra som han vill.

Och angående spöanvändande av nybörjare så håller jag med heartstring om att det borde vara samma sak som med sporrar - man får börja använda det när man vet hur och i vilket syfte det ska användas.

Apollo 13: Ja usch det är helt sjukt att "vem som helst" bara kan ställa sig och lära ut en massa djävulskap till ungar som bara vill lära sig rida.. hur ska de kunna veta att det personen som de ser upp till säger bara är dynga? :(

Vi fick lära oss, redan i början, att går inte hästen framåt vid skänkling så sparkar man. Hjälper inte det sparkar man ännu hårdare (läs: de små benen rätt ut och ta i så mycket man kan) och hjälper inte det, då är det spö som gäller. Ett ordentligt rapp skulle iofs räcka. Men när man är liten, och får den där sega ponnyn, då är det ju inte lätt att få den att gå framåt. Man har ju inte så mycket att komma med egentligen, vilket kanske är tur.
Annars blev nog inte vi idiotförklarade om vi ifrågasatte det vi blev lärda, men sen ifrågasatte man ju inte så mycket när man var liten heller. Ridläraren är ju läraren, dvs den som ska kunna det den lär ut. Ungefär som i vanliga skolan, men även där finns det ju rötägg till lärare...

djezima Jag vet faktiskt inte när det blir "godkänt" att ha sporrar på ridskolan här, men när jag var liten så var det aldrig på tal att vi skulle ha det. Men jag tror faktiskt att de är noga med att man ska kunna hantera dom innan man får ha dom.

KL*
Första gången jag använde sporrar slutade det med att hästen skenade och jag åkte av med buller och bång, så det satt långt inne innan jag vågade använda sådana igen kan jag säga.Jag vet inte ens varför jag skulle använda dom (ägaren sa att jag skulle ha dem och jag var väl för feg för att säga ifrån. Dock vet jag fortfarande inte varför jag skulle ha dem vid uteritt, men det kommer jag aldrig få veta nu heller..)

Knapplån

Men vad är det för ridlärare som lär ut sådana saker som flera nämner här? Slå med piskan på svansroten/sparka i magen vid sadling/slå i förebyggande syfte (wtf?!) framför hinder... Jag har ridit på fyra ridskolor allt som allt, och Aldrig att jag blivit tillsagd att göra sådana saker, eller fått OK om jag skulle gjort det. Har istället fått en del riktiga avhyvlingar av ridlärare som tyckt att jag tagit i för mycket.

Däremot en privat B-tränare som jag provred för föreslog dubbla dressyrspön för att inte hästen skulle sakta ned när ryttarna enligt h*nns instruktion "rörde på bettet" i varje steg (drag, drag, drag, drag, tacka f-n för att hästarna inte vågade gå fram...). Liksom en del av tävlingsryttarna och någon av de vikarierande ridlärarna haft en del idéer som lektionshästarna utsattes för. Så jag är medveten om existensen av relativt många skumma träningsmetoder. Men de anställda ridlärarna på alla de klubbar där jag ridit har hållit god etisk standard - våld och fulande emot hästarna godkändes icke!

mm som en av min tränares döttrar som åkte iväg och tränade för en A tränare i dressyr (tränade vanligtvis för min tränare).
Under träningen så skulle tränaren rida deras hästar och hon gick på dem så förbannat att när det väl kom till Cs tur så sa hon att tränaren inte fick rida hennes häst!! :bow: Sen kunde hon ju inte träna för den tränaren mer...

Men vad är det för ridlärare som lär ut sådana saker som flera nämner här? Slå med piskan på svansroten/sparka i magen vid sadling/slå i förebyggande syfte (wtf?!) framför hinder... Jag har ridit på fyra ridskolor allt som allt, och Aldrig att jag blivit tillsagd att göra sådana saker, eller fått OK om jag skulle gjort det. Har istället fått en del riktiga avhyvlingar av ridlärare som tyckt att jag tagit i för mycket.

Ja jag blir mörkrädd när jag hör att ridlärare eller tränare förespråkar sådana metoder.. Jag har dock aldrig stött på det själv, tack och lov!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar