En liten fundering om att ha sin hund lös.

Shark

Trådstartare
Man läser ibland om hundägare som fått skit för att ha haft sin hund lös osv. fast inget hänt. Vi ska vara TACKSAMMA att vi faktiskt får ha våra hundar lösa viss del av året. Så för mig är det så förbannat dumt rent ut sagt att ha sin hund lös såhär års så att folk kan ta illa upp av det.
Man får inte ha sin hund lös! Såvida man inte har sådan kontroll på den som att den vore kopplad och vart tog då meningen med att ha den lös vägen isf?
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå ärligt talat. Även om du är på ett ställe där du vet att det rimligen inte finns något vilt att störa så får du enligt lag inte låta din hund springa runt för sig själv.

Ska du ha din hund lös denna tiden på året så ha det i en inhägnad som inte löper någon risk att det finns vilt i ELLER skrämma allmänheten. Självklart tycker jag att man ska kunna få ha sin hund lös på sin gård osv, det säger jag inget om så länge inte allmänheten eller vilt kan drabbas.
Jag vill gärna i framtiden ha lov att låta min hund springa lös på promenader i skogen den tid det är tillåtet, så snälla, sköt er! Och framförallt, skulle ni hamna i en tråkig situation, BE ALLTID OM URSÄKT! Hur idiotisk den andre än varit. Det är ingen rättighet att ha hund, det är bara skyldigheter!

Sv: En liten fundering om att ha sin hund lös.

Man får inte ha sin hund lös! Såvida man inte har sådan kontroll på den som att den vore kopplad och vart tog då meningen med att ha den lös vägen isf?
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå ärligt talat. Även om du är på ett ställe där du vet att det rimligen inte finns något vilt att störa så får du enligt lag inte låta din hund springa runt för sig själv.

Hur lyder den lagen ordagrant?

Om min hund springer lös på ett ställe där den inte stör vilt (t.ex. inhägnat område), på vilket vis har jag då brutit mot lagen menar du?

Om min hund är lös på en stor gräsmatta och springer runt samt kommer på inkallning om så krävs samt har fått lära sig att inte dra efter vilt, bryter jag då mot lagen?

Enligt lagen, eller enligt din tolkning?

Nja det är faktiskt inte strikt koppeltvång överallt även vid denna tid.

Jag kan erkänna att min hund springer lös på utvalda ställen även såhär års.
Men det är vid välanvända promenadstråk i skogen och vid vattnet. Min hund springer inte på sidan om stigen om jag inte säger att han får och far inte efter vilt/fåglar.
Dessutom så kommer han på inkallning och jag kopplar alltid när jag ser hundar och människor vi inte känner.

Enligt lagen så ska hunden hållas under sådan tillsyn att de inte springer lös i marker där det finns vilt. Men även en fågelunge räknas som vilt, och dessa kan mkt väl finnas på bebyggt område. Tex en fotbollsplan.

Och det var inte bara aspekten av vilt jag tog upp, utan tyngden ville jag ha på allmänheten. Att vi ska respektera dom och inte i onödan skapa irriatation för att vi envist ska ha våra hundar lösa! Om du går i skogen och vill att hunden ska få lite frihet att springa några meter fram och tillbaka på stigen så här års för att inte störa vilt, ha lina eller flexikoppel då så kan ev. mötande inte misstolka något.

Tyvärr så har ju inte alla denna repsekt mot människor och vilt, och det är ju inte en sådan som du som bör ta åt dig så att säga. Dom flesta har inte stenkoll på sin hund men envisas ha dem lösa ändå, och då uppstår tråkiga situationer som leder till agg mot hundägare, och det är något jag tycker vi ska vara försiktiga med.

Vi ska vara TACKSAMMA att vi faktiskt får ha våra hundar lösa viss del av året.

Jag vill inte säga emot själva sakfrågan i ditt inlägg att det är viktigt att som hundägare visa hänsyn mot människor och djur i omgivningen. Självklart ska hunden inte störa, skrämma eller förstöra. Men jag hängde upp mig på din formulering att vi ska vara tacksamma att vi får ha våra hundar lösa. Kanske OT men tanken bet sig kvar, varför ska vi vara tacksamma för det? I ett demokratiskt system och med en lagstiftning där även djur har rättigheter och ska ges möjlighet att bete sig naturligt? Ska vi vara tacksamma för att våra folkvalda inte kränker vår frihet mer än nödvändigt eller hur menar du? Vem är till för vem egentligen?

Tacksam är väl kanske fel ord, men jag håller med Shark om att vi hundägare måste vårda rätten att ha våra hundar lösa. Det gör vi genom ta ansvar för våra hundar och se till att undvika incidenter av olika slag. Tyvärr hör jag fler och fler människor som inte bara stör sig lite grann, utan rent av är helt rabiata när det kommer till lösa hundar.

Italien har t.ex. sedan några år lag om koppel och på allmän plats. Även i Tyskland finns vissa munkorgskrav. Det vore en jättetråkig utveckling om det spred sig även hit.

Tacksam är väl kanske fel ord, men jag håller med Shark om att vi hundägare måste vårda rätten att ha våra hundar lösa. Det gör vi genom ta ansvar för våra hundar och se till att undvika incidenter av olika slag. Tyvärr hör jag fler och fler människor som inte bara stör sig lite grann, utan rent av är helt rabiata när det kommer till lösa hundar.

Italien har t.ex. sedan några år lag om koppel och på allmän plats. Även i Tyskland finns vissa munkorgskrav. Det vore en jättetråkig utveckling om det spred sig även hit.

Håller med!

Tycker även man borde tänka på det när man tex åker kommunalt osv. Även om man åker buss där hunden får vara bak i bussen, så håll undan hunden om det kommer folk som vill förbi. (Självklarhet för vissa, vissa låter sina stora hundar stå mitt i gången utan en blick på medpassagerare, eller tar upp sina LERIGA hundar på säten utan lakan under osv)

Om du går i skogen och vill att hunden ska få lite frihet att springa några meter fram och tillbaka på stigen så här års för att inte störa vilt, ha lina eller flexikoppel då så kan ev. mötande inte misstolka något.

Stör den vilt mindre i 15 meters lina än om den går lös 15 meter ifrån mig?

Om du går i skogen och vill att hunden ska få lite frihet att springa några meter fram och tillbaka på stigen så här års för att inte störa vilt, ha lina eller flexikoppel då så kan ev. mötande inte misstolka något.

Var inte lagen till för att hindra störande av viltet?

Jag tycker att TS blandar ihop två olika saker en aning (eller i alla fall låter det så). Lagen handlar om att hundar inte ska störa vilt under den här årstiden. Den har inget att göra med att den inte ska rusa fram till okända människor. Hunden ska ju inte störa andra människor under någon årstid. Om man inte kan kontrollera sin hund så att den inte går fram till människor och andra hundar, bör man inte ha den lös.

Jag har alltid min hund lös, året om, när vi går i skogen. MEN, vi går enbart i skogsområden som används flitigt för jogging och hundpromenader av många människor. Hunden jagar inte efter vilt och det finns inga fåglar som bygger bo på marken där vi går. Jag ser till att han inte går fram till okända människor och hundar. Han lämnar inte stigen. Jag kan inte se hur han på något minsta sätt kan störa vilt mer än han hade gjort i en lina eller ett flexikoppel. Därför anser jag att han kan vara lös. Sunt förnuft och förståelse för vilka syften reglerna har måste vara ledstjärnan, inte stelbent formalism. Allt annat blir lika töntigt som de hysteriska burdebatterna där det enligt vissa debattörer går hur bra som helst att han en hund i en bilbur, eller utställningsbur i timmar, men där det är fruktansvärt djurplågeri att sätta hunden i en bur hemma i en halvtimme för att det minsann är förbjudet i lagen.

På vilket sätt stör hunden viltet mindre om den har lina på sig?:confused: (Nu tar jag för givet att vi inte pratar om hundar som släpps vind för våg som ägaren har noll koll på)

/LillaMy- som har en av sina tre hundar lös året om

Har ej läst hela tråden.
Tycker också att det är himla viktigt att man håller hunden kopplad om den inte är så pass lydig att den kommer på inkallning osv.
En olycka händer så lätt även om ens egen hund är jätte snäll.

Mina 3 är olika. 2 av dem kan vara lösa tex i centrum. Dem går lydigt bredvid som om de hade koppel. Min 1 åriga hane däremot. Han få enbart vara lös på skogspromenader. Han lyssnar ju när man ropar och kommer till en.
Min 2 åriga hane går alltid lös.
Dem ha blivit rätt så populära här vi bor ^^

Men detta med att störa vilt är något som jag tror kan tolkas olika. Vad är att störa??
Jag kan ju störa ett rådjur som betar på en äng. Då borde väl en hund kunna störa lika mycket så länge den inte jagar efter den och inte kommer tillbaka så att säga?
De väldigt få gånger vi ha stött på något vilt så har hundarna skuttat efter, ja ca 10-15 m. Sen kommit tillbaka till mig igen. Jag kan inte tycka att dem störde mer än vad det skulle gjort ifall jag kom och gick där ensam eller med hundarna i koppel.

Som sagt, jag tror att det tolkas på väldigt många olika sätt.

Men jag är trots att mina hundar är snälla och lydiga, väldigt noga med att hålla dem kopplade (förutom 2 åringen) och att de inte går fram till andra människor om inte dessa vill hälsa.
Man vill ju inte att det ska hända något och jag respektera vad andra tycker och tänker när det gäller hundar.

Hoppas någon förstår vad jag menar, har så himla svårt att förklara skriftligt vad jag menar:D

Jag tycker att TS blandar ihop två olika saker en aning (eller i alla fall låter det så). Lagen handlar om att hundar inte ska störa vilt under den här årstiden. Den har inget att göra med att den inte ska rusa fram till okända människor. Hunden ska ju inte störa andra människor under någon årstid. Om man inte kan kontrollera sin hund så att den inte går fram till människor och andra hundar, bör man inte ha den lös.

Jag har alltid min hund lös, året om, när vi går i skogen. MEN, vi går enbart i skogsområden som används flitigt för jogging och hundpromenader av många människor. Hunden jagar inte efter vilt och det finns inga fåglar som bygger bo på marken där vi går. Jag ser till att han inte går fram till okända människor och hundar. Han lämnar inte stigen. Jag kan inte se hur han på något minsta sätt kan störa vilt mer än han hade gjort i en lina eller ett flexikoppel. Därför anser jag att han kan vara lös. Sunt förnuft och förståelse för vilka syften reglerna har måste vara ledstjärnan, inte stelbent formalism. Allt annat blir lika töntigt som de hysteriska burdebatterna där det enligt vissa debattörer går hur bra som helst att han en hund i en bilbur, eller utställningsbur i timmar, men där det är fruktansvärt djurplågeri att sätta hunden i en bur hemma i en halvtimme för att det minsann är förbjudet i lagen.

Håller med =)

Vi ska vara tacksamma eftersom vi just lever i ett demokratiskt land.
Det finns en stor skara människor som också har en talan som helst skulle vilja se att alla hundar gick kopplade. Vi ska inte ta för givet att vi alltid kommer att få ha våra hundar lösa!

Jag kanske inte formulerade mig så bra i första inlägget, försöker igen.
Meningen med tex lina eller flexikoppel på nu under denna säsong är:
Även fast hunden KAN störa vilt med den, så blir allmänheten som hatar lösa hundar kanske inte lika upprörda. Folk har ofta koll på att hundarna inte får springa lösa nu och dom kan ju inte veta om dom möter en hund lös, om den är lydig eller ej. Alltså tänker jag att detta kan spä på irritation mot lösa hundar. Att folk inte går och tror att vi hundägare skiter i lagen så att säga.
Har jag förklarat mig bättre?

Det är just detta jag upplever med, man hör mer och mer om hundägare som haft hunden lös där folk rent ut börjar skrika och gapa att hunden ska kopplas.
Har man då en lydig hund som kommer på inkallning och kan kopplas direkt så blir det ju inte värre än så och den andre kanske inser att ja, så ska det gå till. Hade man dock haft den i synlig lina eller flexi direkt så hade kanske
människan sluppit bli upprörd alls.
MEN så har vi dom dom som släpper sina hundar trots bristande lydnad, vilket är rätt många. Som kanske inte får fatt på sin hund direkt eller att den rent av springer fram. Ja då har vi ju en helt annan situation där en irriterat eller rent av arg människa blir förbannad och kanske riktigt rädd.

Jag vill bara att folk ska tänka ett steg längre än att min hund vill gå lös.
Det är din hund och det är ditt ansvar att den inte skrämmer varken vilt eller folk. Jag bor på ett ställe där man nu mera inte ens får lov att gå på motionsspåret med hund även om dne är kopplad. Just för att det har skett för många insidenter där folk har haft obehagliga möten med hundar. Jag som bor i en liten by ute i ingenstans har alltså nu ingen belyst slinga att gå med min hund på vintern. Vilket för mig är väldigt tråkigt då jag inte gillar att gå i totalt mörker med pannlampa.

KL.
Vår kille är lös på utvalda promenadställen åren runt.
DOCK kopplas han ALLTID om vi möter andra hundar samt folk som vi möter på nära håll. (Ej alltså om vi ser folk gå över gatan 50m bort o.s.v.).
Han är världens snällaste och skulle aldrig göra en fluga förnär, springer ej heller fram till folk hipp som happ och kommer till 99% på inkallning, dock är han av en ras som folk ser som "farlig" och får därför gå fint i koppel för att inte skrämmas om någon mot förmodan känner sig rädd för honom.

(Dom flesta ord vi får är däremot i princip alltid följande; "Gud vilken fin hund! Och så väluppfostrad!" :love: )

(Dom flesta ord vi får är däremot i princip alltid följande; "Gud vilken fin hund! Och så väluppfostrad!" :love: )
Samma här och helt ärligt, dom som blir upprörda häromkring iaf kunde inte ha brytt sig mindre om hunden så var fastkedjad med benen ihopbuntade..

*kl*
Jag är faktiskt lite trött på att vara den som får gå ut i riset för att personen vi möter är hundrädd, men trots detta tvunget bara SKA möta oss på min vänstra sida där hundarna går (oftast redan i diket, då jag vill vara övertydlig med att jag har koll o det är ok att passera.. På höger sida om mig)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 859
Senast: hollypolly
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka