En liten fråga...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Miss Lion
  • Startdatum Startdatum
M

Miss Lion

Har bekanta som har travhästar, blev tillfrågad om jag ville hjälpa till att börja köra den äldre hästen och försöka få ut honom till start igen. Ja visst, inga problem..

En dag, när jag skulle hämta honom i hagen så attackerade han mig.. Var fruktansvärt halt den dagen så det fanns inte en chans att man skulle kunna hålla sig upprätt. Han högg tag i min högra arm, drog mig genom el-banden och in i hagen. Släpade runt mig, gick ner på framknäna och tryckte ner mig i backen...
Den blicken var nåt jag aldrig sett hos en häst tidigare ! Helt psycho...:eek:
Vet inte hur länge han höll på; det enda jag tänkte på var att försöka komma undan hans ben och försöka överleva.
Under hela tiden så höll han taget i hö arm på mig.
Till slut, på nåt konstigt vis, så kom jag upp på fötter. Han höll fortfarnade tag i min arm. Som tur var så kom hjälp..

Efter 2 veckor så var jag så skraltig i kroppen så jag fick gå till min naprapat. Bäckenet var förskjutet 1,5 cm och jag satt fast i nacken. Knastrade bra när han lade saker och ting till rätta.

Skulle man anmält detta ? Även om jag kanske inte känner något just nu så kan ju skador uppstått.
Hästägaren är amatörtränare och har licens, där det ju ingår försäkringar. Gäller dessa då även för mig ?
Eller ska man ringa direkt till STC och prata med dom ?
Kan ju kanske vara bra att få det dokumenterat iaf..
Detta skedde 12 mars nu i år.

Någon som kan ge råd ?!

Sv: En liten fråga...

Det finns ju risk att du får bestående men av händelsen. Du bör söka läkare och få dina skador dokumenterade i vart fall. Om det senare visar sig att du har bestående men så kan det bli en försäkringsfråga.

Om du lidit någon ekonomisk skada redan nu - t ex varit tvungen att vara sjukskriven - så kan det redan nu vara ett försäkringsfall.

Vilken försäkring som gäller är svårare att svara på. Du kan börja med att fråga STC.

Man kan också ta reda på vilket bolag hästen är försäkrat i. Agria ersätter till exempel personskador orsakade av en Agria-försäkrad häst.

Vilken jobbig häst, förresten. Är den efter J.R. Broline?

Eller WSB??
Nä, skämt o sido. Vilken hemsk historia!!
Har du pratat med ditt egna försäkringsbolag?
Vad säger dom?

Mja, det var en jävla elak sate... Lömsk !
Moderslös sedan 9 dagars ålder, uppfödd på flaska och kastrerad som 4-åring.
Efter Moment Of Magic och ett Tibur-sto.

Ska ta mig tid och ringa STC i morgon och höra efter vad jag ska göra. Till saken hör ju att jag har knas med nacken sedan tidigare, så det kan ju kanske vara svårt att bevisa om någon skada skett.
Det finns ju dokumenterat hos naprapaten vad som felade och vad han gjorde med mig, sen hur långt dom papperen håller vet man ju inte.

Hur som helst; glad att jag överlevde iaf !! :banana:

Oj Oj OJ vilken tur du ändå hade får man säga (Att han inte kom åt ditt huvud!)Hoppas allt ordnar sig för dig.
Vad säger ägarna & vad händer med hästen nu?

Ja, man hade nog en del tur...
Pratade med en tjej en gång som fått magen sönderbiten av en hingst. Han fick ett frispel och högg henne rakt i magen, blev inte vackert...

Hästen går bara som sällskap till deras andra häst för tillfället. Vet inte vad som kommer hända då ägaren är väldigt sjuk nu.
Men det enda valbara alternativet är nog avlivning...
Jag klarade mig, men tänk om han skulle skada någon ordentligt ?!

Jag har också överlevt en liknande grej. Då var det just J.R. Broline.
Han lyckades få till ett antal öppna sår, två brutna revben, en punkterad lunga och hjärnskakning innan jag fick tag i eltråden så han släppte.

Fin häst att avla på.

Jag har också överlevt en liknande grej. Då var det just J.R. Broline.
Han lyckades få till ett antal öppna sår, två brutna revben, en punkterad lunga och hjärnskakning innan jag fick tag i eltråden så han släppte.

Fin häst att avla på.

Jag inser att jag hade en jädra tur, helt enkelt...:bow:
Var det under hans tävlingskarriär eller avelstiden ?
Pysslade ju en del med J.R när jag var på Staro; gick att handskas med, men man vände absolut inte ryggen åt honom i stallet.

flakuppfödda hästar har jag bara hört negativa saker om...
Även om dom gått ihop med andra hästar.
Dom verkar tappa respekten helt.
Tycker att de borde vara tvärtom.

Jag inser att jag hade en jädra tur, helt enkelt...:bow:
Var det under hans tävlingskarriär eller avelstiden ?
Pysslade ju en del med J.R när jag var på Staro; gick att handskas med, men man vände absolut inte ryggen åt honom i stallet.

Det var faktiskt just på Staro. :D

Grejen med att flaskuppföda är att man får bara ge maten, inte gulla. Sedan behövs det hästar till att sköta fölets fostran. Föl som är för mycket gullade med blir väldigt otrevliga, respektlösa individer. De lär sig att det är okej att vara närgångna mot människor. Inte lika kul när hästen väger 500-600kg.

Min jobbarkompis har en flaskuppfödd ettåring totalt utan respekt.
Problemt där var nog att den fick fölsjukan efter den fått ett skärsår av veterinären efter kjesarsnitt. Antar att det var det som räkte för att den sen skulle tappa respekten..

Grejen med att flaskuppföda är att man får bara ge maten, inte gulla. Sedan behövs det hästar till att sköta fölets fostran. Föl som är för mycket gullade med blir väldigt otrevliga, respektlösa individer. De lär sig att det är okej att vara närgångna mot människor. Inte lika kul när hästen väger 500-600kg.

Instämmer helt och hållet !!

*tänker efter*

Det måste ha varit senare. Andra året jag var där fanns JR, Gentle Star, Probe, Pythagoras och Silver Pine där. Vilket år kan det ha varit?

Jag jobbade med Ceve och Kattis och med han Micke (kort mörkhårig) första året.

*tänker efter*

Det måste ha varit senare. Andra året jag var där fanns JR, Gentle Star, Probe, Pythagoras och Silver Pine där. Vilket år kan det ha varit?

Jag jobbade med Ceve och Kattis och med han Micke (kort mörkhårig) första året.

Hmmm... Kan det ha varit slutet av 90-talet, kanske ? Det var jag och ett finskt par som jobbade ihop då jag var där.

Min jobbarkompis har en flaskuppfödd ettåring totalt utan respekt.
Problemt där var nog att den fick fölsjukan efter den fått ett skärsår av veterinären efter kjesarsnitt. Antar att det var det som räkte för att den sen skulle tappa respekten..

Är det en hingst, valack eller sto ?

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 495
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 202
Senast: Queen
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka