en liten fråga.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

vad anser ni om att rida ett dräktigt sto innan dom där 40 dygnen eller vad det nu är?
kan man eller kan man inte rida?
om inte, varför? är det bara det att man sitter på som kan göra skada eller?

denna tråden har säkert varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta någon så jag måste fråga....

Hej!
Alltså det går ju alltid göra det,men barbacka då.men jag skulle nog bara ta en liten promenad med stoet.knappt det..
Under den sista månaden ska man ta det försiktigt,bara gå i hagen på dagarna med lugna häst kompisar osv.och helst stå inne på nätterna och vara under uppsikt. Den sista månaden är rätt jobbig för stoet,fölet blir tyngre att bära på,juvret fylls på osv osv. så att rida henne då,nä det är så onödigt att utsätta ett sto för den extra tyngden.Jag menar fölet kommer ju om en månad och inom två kan du säkert hoppa upp på hennes rygg igen :)
Vad gulligt med ett föl! :bump:

och så finns ju alltid risken för ett missfall eller att man hamnar i en sån uppstressad situation när man är ute och rider (kanske möter en älg eller en dåre till bilförare?)som gör att det sätter igång fölnings processen för tidigt.
det finns massor med anledning till det hela och jag har läst om det hela i skolan,men jag kom inte ihåg allt,men det finns "föl böcker" där står det säkert!!
Det är bra att rida ett sto fram till sista månaden,för då bibehålls hennes muskler osv plus att det blir lättare för henne att föla då hon ha "konditionen kvar".
Iaf gulligt med föl! :bump: :love:

Dessa 42 dagar skall stoet ej utsättas för stress.

Jag fick rekommendation att gärna rida men ta det lugnt, inga hårda dressyr/hopppass.
Samt undvika stressande situationer.

Var häromdagen ute och red och träffade några kor varav stoet blev stressad och jag blev nojig. Idag är hon på koll på 17 dagars så vi får väl se om Korna var av betydelse...hon kanske inte har tagit sig alls?

Fram till dag 40 ca är det mest känsligt. Beror på att ägget/lilla fostret ligger löst i livmodern och liksom åker omkring, det sitter inte fast vid en vägg som hos många andra djur. Stoet bör få ta det lite lugnt under den här perioden. Vid dag 40 el 42, om jag minns rätt, blir det säkrare igen och du kan börja motionsrida/träna försiktigt igen. Stress är inte bra under någon del av dräktigheten, men mest känsligt som sagt under de nämnda dagarna. Du kan visst rida henne, sitta på henne, det gör ingenting men ta det lugnt. Under resterande tid under dräktigheten kan du öka motionen igen men var extra uppmärksam. Hon talar säkert om när hon tycker det börjar bli jobbigt för henne att anstränga sig, det varierar från sto till sto pga en mängd olika faktorer. För övrigt mår de bara bra av att hållas igång, viktigt att hålla igång cirkulation och kondition i förebyggande syfte, ödemansamlingar, jobbiga förlossningar etc...

Mitt sto kom hem på dag 19, hon blev kollad på dag 18 o var dräktig. Då hade hon stått nere hos hingsten och vilat i 1 månad. Jag satte igång henne på en gång då hon kom hem, alltså på dag 20.
Men iom att hon vilat så länge och att man ska vara försiktig mellan dag 20-40, så blev det bara skritt den tiden. Men jag red 4-5 dgr/vecka.
Efter dag 40 o fram till ca månad 7 red jag henne i princip som vanligt.

tänker fråga så många som möjligt :p
(blir säkert bara förvirrad av det men man kanske får lite åsikter i alla fall).

Vi hade iof. naturlig betäckning men vi började rida henne direkt när hon kom hem. Inte lika hårt som vanligt men lika många gånger!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka