En liten fråga

ishmanda

Trådstartare
Jag undrar lite om skimmlar. Jag har en 6åring som nu är apelkastad grå/brun skimmel. Han är väldigt mörk på halsen och ljusare på magen med svart hud över hela korppen. Kommer han bli vit eller kommer han behålla sin apelksatning?? Tacksam för svar!!

Om han hela tiden blivit ljusare för var fällning/sedan han var liten så kommer han med största sannolikhet bli vit i sinom tid. Hur lång tid det tar är helt individuellt.

Min valack är född 95 och var helt vit som sexåring. Keles mamma är också född 95 och har myycket kvar tills hon är vit. Avblekningstakten är individuell helt enkelt.

Har han däremot haft samma färg sedan barnsben så kan man börja fundera på om det är en konstant brunskimmel, men efter det du beskriver (ljusare resp mörkare partier) så tror jag det är en avblekbar)

En konstantskimmel har kvar sin grundfärg (dvs inga vita hår inblandade i pälsen) på huvud, ben och tagel. Den ändra ofta färg litegrann mellan vinter (mörkare) och sommar, men det bleknar aldrig.

En avblekbar skimmel är grå/vit även på huvud, ben och tagel och alla såna kommer vitna såsmåningom. Det tar bara olika lång tid.

Sen finns naturlgitvis hästar som föds som konstantskimlar men som även har avblekbara skimmelanlaget och därmed bleknar med åren...

En konstantskimmel har kvar sin grundfärg (dvs inga vita hår inblandade i pälsen) på huvud, ben och tagel. Den ändra ofta färg litegrann mellan vinter (mörkare) och sommar, men det bleknar aldrig.

Danke, då är de jag sett felbenämnda mao! Sett ett par rödskimlar (dvs stickelhårigt med rött och vitt) som iaf under de få år jag sett dem legat 'still' i färg och angetts som konstant rödskimmel. Huvudet och benen var rent fuxfärgade men svansen stickelhårig. Samma sak med en benämnd brunskimmel.

Däremot så kan jag inte få det till annat än att min andraponny var konstantskimmel och färgväxlare. MEN, det där med grundfärg på man och svans...njae? Han hade ljus (inte flax utan bara väldigt 'utblandad' brun) man och svans. Och 'stickliga' ben. Huvudet och benet var dock mest bruna året om, medan kroppen växlade mellan brun och skimmel från sommar & vinter.

Här är lite bilder (med DÅÅÅLIG kvalitet tyvärr, scannern hade spunk):

http://hem.passagen.se/xyplex/gottis98.jpg Vinterpäls
http://hem.passagen.se/xyplex/gottis.jpg Sommarpäls
(Ta bort http:// om det inte fungerar).

Och vad var han om inte konstantskimmel? Däremot hade han ju inte grundfärg på man och svans?

Vi ägde honom mellan 2 års ålder och 28 års ålder och han ändrade inte nyans ett endaste dugg under den tiden, däremot färgväxlande han från sommar -> vinter ända sedan vi köpte honom (vilket fick frågan om han var färgad av hästhandlaren att väckas första gången det hände *s*)

Hej!
Det stämmer att din ponny är konstantskimmel. Hans grundfärg
är fux och färgen på hans skyddshår är alldeles vanligt fuxfärgade.
Fuxarnas skyddshår kan variera en heldel i nyans, både ljusare
och mörkare än täckhåren.

Jo fast han (svårt att se på bilden kanske) hade vita strån inblandade i det ljusbruna/fuxfärgade på ben och huvudet med, iaf på sommarhalvåret. Ska se om jag kan hitta någon bild som visar det.

Men jag kan inte heller få det till annat än att han var (gick till TRapalanda 1998) konstantskimmel och färgväxlare, men blev ju tveksam med det där att inga stickelhår i skyddshåren =)

Hittade ingen inscannad bild som visade det jag menade, men sak samma. Vi kan nog vara överens om att han var konstantskimmel =) (Hade varit intressant att se vad han hade blivit reggad som om han ID-kollats en vinter förresten ;))

En avblekbar skimmel bleknar aLLTID av först på huvud och ben, så om hästen har kvar sin grundfärg där men har vita hår på resten av kroppen så är det en konstantskimmel. Konstantskimlar kan ha lite ljusa hårstrån i man/svans, men inte lika mycket som en avblekbar skimmel. Konstantskimlar brukar heller inte vara apelkastade (har aldrig sett någon i alla fall).

Sen finns det ju stickelhårighet också, som är ett annat anlag. Då brukar hästen ha vita stickelhår på ett lite mer beränsat ställe, tex länden och svansen.

Min connemaraponny (gulbrun konstantskimmel) blev nästan helt vit
på ryggen och sidorna av buken under sommrarna. Även skyddshåren
och benen fick ljusa stickelhår i sig då. På vintern hade han inga
vita hår vare sig i skyddshåren eller på benen. De vita håren på
kroppen var ganska få så det var inte omedelbart uppenbart att han
var konstantskimmel.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Sassy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 739
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar