En liten fråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ambrosian
  • Startdatum Startdatum
Jag vill gärna att fölet kommer i maj så det hunnit bli lite varmare, men det är mycket kvar av sommaren.

Resonerade som Magdalena! :) Mitten av maj kommer mitt föl! April till juni är väl allra mest optimalt kanske..

//jo7 :bump:

Det måste väl vara fördelaktigt om man tänker visa fölet också att det kommer ganska tidigt? Och treårstest och sånt.

Frågan är ju då vad man vill göra avkall på. Får man fölen tidigt, typ feb-mars, så går de oftast inte ute så mycket, och i början är ju rörelse jätteviktigt! Och till 3 års testet tror jag inte ett par månader hit och dit spelar nån större roll faktiskt.

Jag kommer ev att köpa ett sto i höst. Hon är dräktig nu, och fölar i juni. Jag vill gärna ha ett föl efter henne, men tycker nog det blir lite sent att betäcka i slutet på juni/början av juli. (vill inte gärna betäcka på fölbrunst)

Jag fick ju föl i somras, och han kom mycket senare än jag tänkt mig. Stoet tog sig inte på första försöket, så han är född 15/6, men det var helt ok ändå.

Jag tycker Maj är bra tid att betäcka så fölet kommer i mitten på April. Då får man det lite tidigare, men ändå inte mitt i vintern :smirk:
Mitt föl föddes 21 April och det var precis lagom med tanke på vädret. :)

Jag personligen vill ha mina arabföl i mars/april, ev. maj. Bor i Skåne och har mina föl ute från första dagen, de föds dock inne i box. Friska och sunda föl som fått lagom med rörelse och "motion". Tar dock ut stoet ett par extra gånger utan fölet, för att livmodern skall dra ihop sig och för att hon skall tömma sig ordentligt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka