En liten fråga...

K

kallzan

Hej!

Jag undrar om man får starta lokala tävlingar för stor häst med en fjording? Vissa säger ju att det räknas som ponny och andra säger att de räknas häst. Någon som vet hur det ligger till? :laugh:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: En liten fråga...

I tävlingssammanhang räknas enbart mankhöjden. Är den 145 cm hög så är det en ponny men vill du starta den som stor-häst så är det fritt fram att göra. Enklast är helt enkelt att låta bli att mäta den och tävla den som häst. Vill du sen starta den som ponny så kan du mäta den och därefter tävla den som ponny.

Rasmässigt tror jag väl att fjording räknas till kallblod, eller?

Jaha, så även om han bara är 145 så får jag tävla honom som stor häst. Då hänger jag med. Jag är ju över 18 så får ju inte tävla ponny liksom.. :)

Precis; ponny är alla "hästar" under 148 cm, resten är hästar oavsett ras. Tävla ponny får man göra i ponnyklasser t o m det året man fyller 18, sedan får man som överårig rida ungponny i avd B. tävla bland hästar får vem som helst göra oavsett ponny eller häst.

Ja, du startar din häst som d-ponny oavsett vilken ras den är. Du får som överårig starta din ponny på ponnytävlingar, men då i Avd B (ungponnyer). Även på hästtävlingar upp tom 1.20 tror jag det är.

Dock värt att poängtera att man inte får starta samma individ på både ponny- och hästtävlingar om vartannat. Är individen upplockad till ridhäst så krävs ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte för att den ska få bli ponny igen.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
668
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka