En liten fråga till

M

millansnillan

Hoppas ni i9nte tröttnar på mig :D
Jag har funderat, familjen har funderat och tre av fyra vill absolut ha en engelsk cockerspaniel (dels för att vi ägt en innan och känner rasen).

Men, mamma gillade vår förra hund (Våran familj och släkt anser att snällare hund får man leta länge efter, det var nästan löljigt hur snäll han var :love: ) och den enda anledningen till att hon inte vill ha en cockerspaniel igen är fällningen. Hon tyckte att våran förra hund fällde för mycket, enligt rasstandarden fäller de 1-2 gånge rper år. Vår fällde JÄMNT. Däremot tror jag at jag kommit på varför, vi ägde inte ens en borste utan när pälsen började bli för lång så rakade vi den stackars hunden :o
Kan det ha berott på det som hunden fällde jämnt? Skulle gärna ha lite fakta om cockerspanielns päls.

Sv: En liten fråga till

Har en springger med väldigt mkt päls... lite lik cocerpäls!
Om all underull och lösa hår borstas bort och hunden badas med ett bra shampoo då och då fäller de inte så farligt!!!

Innan jag började intressera med för pälsvård fällde vår hund massvis och såg dessutom alltid lite grå och tråkig ut i sin svarta päls!

Är man inte intresserad av pälsvård kanske man ska titta efter en annan ras men sköter man pälsen fäller de inte så fasligt mycket.

Ett bra foder hjälper givetvis alltid till att hålla pälsen i bra skick! Min hund fick en helt annan pälskvalitet när vi bytte från lågprisfoder till eukanuba

Så det hjälper om man tar en genomborstning varje kväll (nogrannare under fällningsperoderna) och trimmar den regelbundet?
Har du något schampo att rekommendera?

Jaaa! Jag tycker det hjälper jättemycket! (sen är det klart det blir lite pälstussar i hörnen ändå....)

Hmm använt lite olika schampoo brukar inte köpa så jättedyra... Det jag hade senast var bra, ett med minkolja i å så ett balsam som hörde till som luktade jättegott... Kommer inte ihåg märket tyverr...

Cockerspanieln är ju en toppentrevlig hund! Är själv inne på en sådan när det blir dax för nästa hund!!! :love:

Hunden fäller ju lika mycket oavsett om man borstar eller inte, men det är ju en fråga om vart håren tar vägen.

Om man borstar behänget på öron, bröst, ben och mage och kammar rygg, hals och huvud med en fin kam tycker inte jag att det blir så farligt mycket hår. Man behöver inte göra detta varje dag utan kanske två gånger/vecka.

Om hunden trimmas ordentligt så blir pälsen lättare att sköta. Vid trimning plockar man ju bort en del hår som är på gång att lossna INNAN de hinner fällas av och hamna på golvet.

Så en korrekt skött cockerpäls behöver inte fälla speciellt mycket. Däremot är det en del pyssel med att sköta pälsen.

Indy

Och Lady_A: Jo det var det var det jag menade men kanske inte skrev, pälsen hamnar ju i borsten istället för på golvet och pälsvård är bara mysigt :)

Ska ta upp det, lite hundhår får man väll räkna med till alla raser och hjälper det med att bada och borsta/kamma pälsen så blir det nog en cocker ändå :love:

Jag har en eng cocker, och jag tycker inte han fäller så farligt fast vi inte borstar så jätteofta. Tvättar med schampo gör vi bara vid speciella tillfällen typ utställning eller om han är väldigt skitig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka