en liten fråga om hösilage..

I

indigo95

jag har aldrig fodrat med hösilage men ska nu börja med de till hösten. men hur vet jag om balen är dålig?? luktar de illa , ser man de på hösilaget eller när vet man när en bal varit öppen för länge??

Sv: en liten fråga om hösilage..

Något som är bra innan man öppnar balen är att kolla så att det inte är några gamla hål. Då finns risk för dåligt hösilage.

Sv: en liten fråga om hösilage..

Balar håller sej väl ca. 3-4 dagar på vintern hålelr dom längre än på sommaren. Du kan se om du ser npgåt som ser ut som mögel, och så kan du lukta på det ifall det ser misstänksamt ut. Luktar det typ jäst så brukar inte jag ge det iaf... När du har fodrat med hösilage ett tag kommer du antagligen se lr känna på lukten ifall det är något fel på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 041
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka