En liten fråga bara...

R

Rianimare

Vad är det som gör att man kan behandla Islandshästar annorlunda än vad man gör med "vanliga" hästar? T.ex så släpper ENDEL ut dom efter ett hårt ridpass när dom är svettiga. Det gör inte de som har t.ex Halvblod. Även om Islandshästar har mer päls kan väl även dom frysa? ENDEL borstar inte hästen före och efter ridning...bara ibland. Varför?
Ska inte Islandshästar få samma behandling? Bara för att den kommer från Islands är den ju fortfarande en häst! Eller?

Man "kan" inte behandla islandshästar annorlunda än andra hästar på de sätt du beskriver, tyvärr finns det de som blandar ihop grejerna...
Islandshästar har (för det mesta) tjock fin vinterpäls som gör att de klarar sig bättre än tex en arab utan täcke. Men detta gäller naturligtvis bara när de är torra mot skinnet! Regnar det på en isis kommer regnet (för det mesta) inte in till skinnet, och då fryser de inte av detta heller, till skillnad mot ovan nämnda arab :crazy:
För att deras vinterpäls ska kunna stå emot väta och kyla måste de få ha kvar fettet i pälsen närmast kroppen. Man kan alltså inte "tokrykta" och tvätta islänningen under vintern och sen tro att pälsen ska isolera...
Naturligtvis måste man borsta hästen före och efter ridning så att den är ren från lera och smuts! Jag tror att dessa "små" skillnader ofta glöms bort av okunniga/lata... :devil:

Jo också kunde man dra upp alla fel som vissa halvblodsryttare gör. Givetvis finns det islandsryttare som gör dumheter kanske fler än bland andra "vanliga hästars" människor, och då pga att vissa har fått för sig att man inte behöver några kunskaper för att klara av en islandshäst. I stort gör vi nog ungefärlika många tabbar som "vanliga" hästägare och en del är rena missförstånd när folk fördomsfullt tycker att det är fel bara för att de inte gör på samma vis själv.

Ja, men om dom är svettiga och kommer ut när det är kallt kan väl även dom frysa! Eller hur? Det vet man ju själv att när man har på sig blöta kläder, hur mycket man än har på sig så fryser man ju om det är kallt. I alla fall jag! En Arab var ju lite dåligt att jämföra med eftersom de kommer ursprungligen från öknen! :mad: Ett halvblod vore mer på sin plats. Eller en ponny.
Och sen tvättar man inte ens en "vanlig" häst på vintern för då är det alldeles för kallt!
Min (och min kompis) uppfattning är att det oftast är tanter och farbröder som skaffar sig Islandshästar och tror att de bara är leksaker. HOPPAS ATT VI HAR FEL!!

Skuggi skriver ju klart och tydligt att: "Islandshästar har (för det mesta) tjock fin vinterpäls som gör att de klarar sig bättre än tex en arab utan täcke. Men detta gäller naturligtvis bara när de är torra mot skinnet!". En svettig häst är blöt innifrån = INTE torr mot skinnet.

Du och din kompis har en väldigt tråkig uppfattning tycker jag. Visst förekommer det säkert att alltför okunninga människor skaffar islandshäst, men så är ju fallet inom alla raser och discipliner! Beroende på ras/disciplin gör man kanske olika fel i sin hästhantering/hästhållning genom sin okunnighet eller ovilja att lära nytt - men det är inget specifikt för islandshästar.

Vi vet ju inte vart du bor men där vi bor finns det många sådana ryttare. Tråkigt men sant!

Jag vet ju inte mer specifikt var ni bor :), men om området inte är alltför islandshästtätt eller domineras av ett enda större ställe så kan jag förstå att situationen kanske ser annorlunda ut hos er än här... (För att vädra alla mina fördomar ;)) I det fallet då islandshästar mest köps som en förstahäst för att luffas i skogen med TROR jag att risken är större att de nyblivna ägarna går på myter om rasen - speciellt om deras tidigare kontakter med rasen inte varit så intensiva. Alternativt kan det finnas något större ställe på orten som visserligen ger möjlighet för folk att få kontakt med rasen innan köp - men som håller sina hästar på ett väldigt 'fördomsbefrämjande' sätt. Detta är bara spekulationer över hur det skulle kunna vara, från min sida.

Här där jag bor köper de allra flesta sin islandshäst efter flera år på islandshäst- eller storhästridskola. Alla satsar inte på tävling, men även de som helst skogsmullar rider mer eller mindre regelbundet för utbildade islandshästtränare. Jag känner inte igen den situation du beskriver.

Sedan finns ju också möjligheten som Lobelia (?) nämner - att allt kanske inte är som det ser ut. Oftast vet vi för lite om varandras hästhållning för att tvärsäkert kunna uttala oss. Eller som indianderna sa (fritt ur minnet :smirk:)... 'Du ska inte döma någon annan innan du gått tusen mil i hans mockasiner'

Och för att försöka ge ett sammanfattande svar på din ursprungliga fråga:

Islandshästar ska behandlas som 'andra hästar' ska behandlias. Men det är inte alltid så att 'andra hästar' behandlas som de borde - och i de fallen tycker jag inte att islandshästfolket ska ta efter.

Tack.. :crazy:

För att sammanfatta: Islandshästar ÄR speciella när det gäller hur man kan hålla dem osv. Enligt min uppfattning klarar sig en torr(icke-svettig) islänning utomhus året om med ett vindskydd och fri tillgång på stråfoder. Det gör kanske inte de flesta halvblod (eller :crazy:.. har någon testat?) Men när en islandshäst blivit svettig måste man vara lika noga med att "torka" honom som vilken annan hästras som helst!

Citrin har gått på lösdrift när han var liten, jag tror nog de flesta klarar det, med vissa undantag.
I senast hästfynd var det en lång artikel om hästhållning.
Bland annat så stog det att hästar har förmågan att resa sin päls när det blir kallt. Har man täcke på hästen omöjliggör man detta. Hästar som alltid har täcke och som vuxit upp med täcke så att säga har inte tränar de muskler som reser pälsen och fryser därmed lättare.
Har Skuggi fått sin björnpäls än? ;)

Jag har testat med halvblod och korsningsponny. De går på lösdrift med vindskydd och stråfoder, de klarar sig alldeles utmärkt.

Jag tror inte att tanter och farbröder köper isisar som leksaker. Man har lekt färdigt då. Man kanske inte är så pjoltiga som vissa halvblodsryttare är. Hästar är inte små porslinsdockor som måste ha täcken dag och natt. Varken halvblod eller isisar. Fram för mer naturlig hästhållning. :banana:

Jag tycker nog Rianimare har en liten poäng ändå, men frågan är vad hästen skulle välja ;)

Har själv träffat på "tanter och farbröder" inom islandshästeriet som köpt häst efter en handfull turridningar. Har man inte då alls sysslat med häst tidigare och dessutom kanske ridit på slarvigt turridningsställe har man inte heller fått lära sig en grundläggande hästskötsel. Det kan gälla så enkla saker som att borsta av sadelläget innan ridng eller kratsa hovar, eller lite värre att man inte har förstånd nog att svettig häst inte släpps ut otäckad i minusgrader.

Sen kan man alltid fråga sig vad som är värst - inom andra raser finns andra ytterligheter - hästar med obefintlig/minimal utevistelse, dålig luft i stallar, inpackad i skydd och täcken upp över öronen, bara ridas i ridhus/på banor och aldrig få komma ut i naturen osv osv

Jag upprepar - frågan är vad hästen skulle välja.

Även om vi har olika "pedanthetsgrader" i vårt hästeri, så tycker jag nog att våra islandshästar har det förhållandevis bra, sett ur hästens synvinkel. Att någon rider utan vojlock och aldrig putsar sin skitingrodda sadel bryr sig inte hästen om - även om jag som är både pedant och gammal halvblodsryttare förfasar mig över sånt :eek: :D

Då frågar jag dej - har du sagt till och gjort något för att hjälpa hästarna och deras ägare, som troligtvis har noll koll på hur ALLA hästar skall behandlas?

Lena

Väldigt roligt att så många har engagerat sig i min tråd! :)
Balderum: Jag har kommer med väldigt många förslag på hur man kan göra med hästarna, men tror du att de lyssnar?

Min mara går med två halvblod på lösdrift och ännu har ingen av dem frusit ihjäl... Varför skulle de göra det?

Hej, självklart skall väl islandshästar behandlas på ett bra sätt, men då kan vi vända på det och säga varför skall inte de andra hästraserna runt om i världen behandlas som islandshästarna? Varför skall det alltid vändas till att en storhäst har det si och så och islandshästen varför har den inte som vi stackars stackars... :(Självklart skall man inte släppa ut sin häst när det är kallt och den är blöt då kan den frysa visst stämmer! Men det finns alltid människor som gör fel och det gör det i andra hästkretsar också som äger andra hästraser, utan tvekan har sett det under mina tidigare 17 år i storhästvärlden.

:banana:

Självklart skall man inte släppa ut hästen svettig om det är kallt ute! Min islänning brukar få fleecetäcke på sig och stå i boxen och torka, alternativt fleecetäcke + andastäcke och komma ut i hagen, beroende på när på dagen jag ridit, hur kallt och blåsigt det är m.m.

Att borsta bort all smuts, kratsa hovarna och visitera hästen tycker jag är självklart att göra innan ridning - VARJE gång, oavsett vilken sorts häst man har.

Sedan är det ju viss skillnad på pälsmängd hos islandshästar och t.ex. halvblod. En oklippt islandshäst (som är frisk och i normalhull) klarar sig i princip hur kallt det än är, förutsatt att den har tillräckligt att äta. Klarar sig gör nog för övrigt de flesta oklippta hästar (även araber - det är KALLT på natten i öknen!!!), men ser man att hästen fryser lägger man förstås på ett täcke. Men jag måste säga att jag sett mer avarter i form av för mycket täcken än för lite. Vackra vårdagar, t.ex., när folk inte "vågar" släppa ut utan thermotäcke + regntäcke, och så blir det +15 och strålande sol...

Sedan tycker jag att det finns en hel del i islandshästhållningen som är värt att ta efter av andra. Exempelvis växer de flesta islandshästar upp i flock på stora ytor, och även som vuxna får de gå ute varje dag (eller dygnet runt på lösdrift) tillsammans med andra hästar och leva ett riktigt HÄSTLIV. Jag tycker att det finns alldeles för många hästar som tillbringar sina dagar i en rasthage som inte är mycket större än en box, utan möjlighet till varken rörelse eller socialt samspel med andra hästar.

Jaadå! Björnpälsen har anlänt! Fast inte på benen så mycket ännu... Åsså är han 3/8 rakad :crazy: tydligen är islandspäls lite tuffare än andra mot skären :o :crazy:

Trölli däremot har haft mammutpäls länge! :smirk: Typ en dec. långt på benen! Ska ta med honom i sängen ikväll tror jag, bara ÄLSKAR när det får vinterpälsen!! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV