Självklart skall man inte släppa ut hästen svettig om det är kallt ute! Min islänning brukar få fleecetäcke på sig och stå i boxen och torka, alternativt fleecetäcke + andastäcke och komma ut i hagen, beroende på när på dagen jag ridit, hur kallt och blåsigt det är m.m.
Att borsta bort all smuts, kratsa hovarna och visitera hästen tycker jag är självklart att göra innan ridning - VARJE gång, oavsett vilken sorts häst man har.
Sedan är det ju viss skillnad på pälsmängd hos islandshästar och t.ex. halvblod. En oklippt islandshäst (som är frisk och i normalhull) klarar sig i princip hur kallt det än är, förutsatt att den har tillräckligt att äta. Klarar sig gör nog för övrigt de flesta oklippta hästar (även araber - det är KALLT på natten i öknen!!!), men ser man att hästen fryser lägger man förstås på ett täcke. Men jag måste säga att jag sett mer avarter i form av för mycket täcken än för lite. Vackra vårdagar, t.ex., när folk inte "vågar" släppa ut utan thermotäcke + regntäcke, och så blir det +15 och strålande sol...
Sedan tycker jag att det finns en hel del i islandshästhållningen som är värt att ta efter av andra. Exempelvis växer de flesta islandshästar upp i flock på stora ytor, och även som vuxna får de gå ute varje dag (eller dygnet runt på lösdrift) tillsammans med andra hästar och leva ett riktigt HÄSTLIV. Jag tycker att det finns alldeles för många hästar som tillbringar sina dagar i en rasthage som inte är mycket större än en box, utan möjlighet till varken rörelse eller socialt samspel med andra hästar.