Förstår delvis din kritik. Det finns en del tanter och farbröder som köper islandsästar på äldre dar och inte vet så mkt om hästhållning, och som hört att de tåler mkt mer än vanlig hästar, och som kanske tom missköter sina hästar pga detta. Men...
Sen finns det ju också olika syn på hästhållning där ingen vet vad som är rätt eller fel, och där ingen egentligen kan säga att någonting är vanskötsel(alltså inom en normalskala).
Jag kan släppa ut min häst svettig i hagen direkt efter en ridtur (tom utan täcke om vädret tillåter, tex plusgrader och vindstilla). Är det däremot kallt och blåsigt så får hon torka upp inne i boxen, med fleecetäcke, alternativt ute i hagen med fleece om vädret tillåter. När det gäller att borsta hästarna så hör jag nog till den skaran som ibland rider ut med en dammig hästrumpa, däremot är jag väldigt noga med att hålla rent under sadeln. Samma sak gäller hovskötsel, skydda mot insekter, foderkvalitet mm.
När det gäller hästhålling så tycker jag att det är viktigt att koncenrera sig på rätt saker och ha en vettig helhetsbild.
Att hoppa på hårt underlag, inte göra ordentlig uppvärmning, nöta runt hästen på en volt i femton minuter mmm, inte rida hästen i rätt form, inte behandla hästen konsekvent mmm, hör också till hästhållning (där inte bara tanter och farbröder med islandshäst slarvar), och då hjälper det inte om man har en välryktad häst med varm täcke
.
Finns också exempel på hästar som står i sin box 20 tim/dygn och får vara ute i en hagen högst 2 tim/dag i en hage, för att det är risk att den skadas. Eller hästar utan sällskap av andra hästar.
Ta exemplet med lindade ben på fullt friska hästar, detta är ju rätt vanligt bland de stora bruna. Många allvarliga skador har inträffat pga hästar som haft för hårt lindade, lindor som har trasslat in sej mmmm.
I bland verkar det finnas en tendens att plocka på hästarna för mkt prylar för att det är gulligt eller för att det ska vara så, utan ngn egentlig eftertanke varför. Sen finns det undomar som tar med hela kompiskretsen för att rida och stojar och stimmar och ömsom pussar på hästen och skäller på hästen för att den inte vill hoppa samma hinder 20 gånger med en fjärde ryttare. Så hästhållning handlar nog om mer än bara svettiga hästar
.