En liten fråga bara...

Ah! Oh! Bli inte alldeles agressiva på skuggi nu! Jag tycker ju att alla hästar ska få gå på lösdrift om de klarar det, jag vet bara inte själv om så många "stora bruna" som gör det! Det är ju jättebra att de också klarar det! Fram för naturligare hästhållning som någon sa!

Det är nog så att min erfarenhet av stora bruna är att deras ägare menar att de har så lite päls och så tunn hud att de inte alls knappt klarar av minsta vindfläkt...
Skönt att höra att det finns ägare till dessa stora bruna som också har en naturlig syn på hästhållning!

Förstår delvis din kritik. Det finns en del tanter och farbröder som köper islandsästar på äldre dar och inte vet så mkt om hästhållning, och som hört att de tåler mkt mer än vanlig hästar, och som kanske tom missköter sina hästar pga detta. Men...
Sen finns det ju också olika syn på hästhållning där ingen vet vad som är rätt eller fel, och där ingen egentligen kan säga att någonting är vanskötsel(alltså inom en normalskala).
Jag kan släppa ut min häst svettig i hagen direkt efter en ridtur (tom utan täcke om vädret tillåter, tex plusgrader och vindstilla). Är det däremot kallt och blåsigt så får hon torka upp inne i boxen, med fleecetäcke, alternativt ute i hagen med fleece om vädret tillåter. När det gäller att borsta hästarna så hör jag nog till den skaran som ibland rider ut med en dammig hästrumpa, däremot är jag väldigt noga med att hålla rent under sadeln. Samma sak gäller hovskötsel, skydda mot insekter, foderkvalitet mm.

När det gäller hästhålling så tycker jag att det är viktigt att koncenrera sig på rätt saker och ha en vettig helhetsbild.
Att hoppa på hårt underlag, inte göra ordentlig uppvärmning, nöta runt hästen på en volt i femton minuter mmm, inte rida hästen i rätt form, inte behandla hästen konsekvent mmm, hör också till hästhållning (där inte bara tanter och farbröder med islandshäst slarvar), och då hjälper det inte om man har en välryktad häst med varm täcke :angel:.
Finns också exempel på hästar som står i sin box 20 tim/dygn och får vara ute i en hagen högst 2 tim/dag i en hage, för att det är risk att den skadas. Eller hästar utan sällskap av andra hästar.

Ta exemplet med lindade ben på fullt friska hästar, detta är ju rätt vanligt bland de stora bruna. Många allvarliga skador har inträffat pga hästar som haft för hårt lindade, lindor som har trasslat in sej mmmm.

I bland verkar det finnas en tendens att plocka på hästarna för mkt prylar för att det är gulligt eller för att det ska vara så, utan ngn egentlig eftertanke varför. Sen finns det undomar som tar med hela kompiskretsen för att rida och stojar och stimmar och ömsom pussar på hästen och skäller på hästen för att den inte vill hoppa samma hinder 20 gånger med en fjärde ryttare. Så hästhållning handlar nog om mer än bara svettiga hästar :bump:.

Att de inte lyssnar kanske (ingen anklagelse) beror mer på dig och ditt sätt att framföra kritiken och hur "rätt" du har. De flesta lyssnar på sakliga argument och om man kan visa att man har rätt (exv gå ut efter en halvtimme och kolla om hästen vekrligen fryser). Ingen lyssnar på en besserwisser som försöker pådyvla folk sin egen åsikt och vissa lyssnar inte på någon, men det har nog knappast något med hästrasen att göra.

på ett sätt kan man faktiskt "skapa" hästen man vill ha. vill du ha en häst som är känslig för mycket, ja behandla den som att den vore det så blir den så.
de flesta kollar ju hur svettig hästen är och temperaturen ute, och ser om en svettig häst och temperaturen går ihop.

det enda jag kan säga, det är väl att man inte fjollar riktigt lika mycket med islandshäst än andra hästar. kan just för att det är en ras som har överlevt de kyliga stormarna på Island.

"Och sen tvättar man inte ens en "vanlig" häst på vintern för då är det alldeles för kallt!"

Kanske dags för dig och din kompis att utvidga ert synfält lite, för man tvättar visst hästar på vintern! I de flesta stall där det finns spolspilta används denna året om, även om det är mer på sommaren. Själv är jag hänvisad till att spola hästen på stallplan och det kan man ju inte göra på vintern.

Jag har ingen islandshäst utan en fjordhäst och en kallblodstravare. Dessa går otäckade. Skall jag någon gång köpa eget ställe blir det lösdrift. De går ut när de är svettiga också, men då läggs täcke på om det är kallt. Sedan får jag nog erkänna att jag inte alltid är supernoga med att borsta både före och efter ridning, vilket jag inte ser som något allvarligt tecken på att jag anser att mina hästar är leksaker...

Om du tittar dig omkring kommer du att se att det överallt finns folk som tror att hästar inte är hästar utan skall behandlas som leksaker. Detta är inget specifikt när det gäller islandshästar, men de okunniga hästägarna där har kanske mer en sammanhållen linje i sin okunnighet eftersom de en gång köpt ett koncept medan okunniga hästägare f.ö. inte utmärker sig som grupp.

Anneli

Lobelia:
Du vet ju inte alls hur jag framförde mina tips, eller hur? Det var faktiskt på ett vänligt sätt men sen finns det ju såna som tror att de alltid vet bäst och jag anser mig verkligen inte som en sådan! Har mycket kvar att lära...
Indiana Jones:
Jag tvättar inte min häst på vintern eftersom det inte finns någon spolspilta i mitt stall.

Jag förstår inte varför endel måste bli så upprörda, det här är mina och min kompis upfattning. Hoppas vi ändrar den snart... Dessutom skrev jag inte att alla gjorde såhär utan ENDEL !!

Saddi: Tjenare!! :banana:
Josse: Hejsan!! Visste inte att det var du! Marie här i stallet!! :) och Saddi = Sandra

Jag är ledsen att du känner du känner dig påhoppad, om du läser en gång till så ser du att jag skrev kanske och inom parantes "ingen anklagelse" just för att det är omöjligt att veta vad och hur du gjort utan bara hur det ibland går till när folk har olika sätt att se på hästskötsel.

. Dessutom skrev jag inte att alla gjorde såhär utan ENDEL !!

Problemet du beskriver, om man skall kalla det ett problem. Förekommer överallt, oavsett ras eller inriktning. Det jag tycker är bra, tycker nästa är skit osv. Det är svårt att säga precis vad som är bra eller dåligt, på den frågan är det säkert precis lika många som skulle ha både rätt eller fel.

Hästar är vanedjur, och inrättar sig snällt efter vad som gäller. Det viktiga är då, att rutinerna håller oavsett vad som sker.

Ang att släppa ut en svettig häst, javisst det går att göra om hästen kan få rakt upp i maten och börja äta. Kroppen är så snillerik att den höjer kroppstempraturen när hästen börjar äta, på detta sätt torkar den snabbt upp med början inifrån.

Eftersom vi inte har denna möjlighet hos oss, står mina pållar inne och torkar med ett täcke. Har man den möjligheten med tex fri tillgång, så är detta inte direkt fel även om det kan kännas så i våra människosjälar.

Jag kan känner att jag har en bred erfarenhet ang detta med att kommunicera med andra människor, idag är det så att de flesta kommer till mig och frågar. Men det har inte alltid varit så, tidigare fick även jag känna av detta med att människor blev direkt sura när man framförde sina synpunkter. Så är det nog för de flesta hästägare, man måste vara en stor pedagog för att hamna på rätt nivå i en konversation. Det bästa är om man kan framföra synpunkte på ett sådan sätt att den inte låter anklagande, samtidigt kanske få ägaren att känna det som om denne själv kommit på lösningen. :D

Intressant diskussion det här.
Jag har en lite intressant jämförelse:
Jag har en isis som går på lösdrift, får nästan enbart stråfoder och behandlas just så som de flesta islandshästar verkar behandlas, dvs så släpps han självklart inte ut svettig utan täcke.
Min kusin är mycket duktig och tävlar svår dressyr på sitt fina, dyra halvblod. Denna häst behandlas också på ett "normalt" sätt dvs står nästan alltid inne, får gå någar timmar om dagen i en gruspaddock och aldrig i sällskap med flera hästar åt gången.
Vilken häst tror ni är skadad och sjuk oftast och vilken tror ni verkar må som en prins?
Kanske är det många som skulle kunna inspireras av hur islandshästar ofta behandlas?

Professor Arne Lindholm hade en artikel i ridsport om jag inte missminner mig, bla just detta med utegående hästar. Här togs bla islandshästen upp som ett föredöme, både vad gäller uppfödning samt hästhållning.

Han menade att just utegående hästar inte drabbas av skador på samma sätt, som de hästar åsamkar sig som har liten utegången.

Han menade också att hästar uppfödda i en naturlig miljö, skapade en kropp som var stark i skelett, senor, ligament och muskler. Lungkapaciteten som är väldigt viktig för hästen, blev tränad på ett naturligt sätt redan i mycket unga år. Detta speglade sig senare i livet med vad hästen kan prestera, och dessa hästar har en högre tröskel än sina likar som var uppfödda i en mindre omgivning.

Även förekomsten av andra åkommor och sjukdomar, såsom kolik, korsförlamningar etc. Fanns i mindre omfattning på utegångshästar, vävning, luftsanppning och krubbitning är andra exempel.

Jodå ,jag är inne här i bland och tycker till och ställer frågor. Tänkte dock inte på att det var du som skrev (nu förstår jag när jag tänker efter och ser din häst namn). Angående skötseldiskussionen så kan man ju se att bara i vårt lilla stall så har hästägare nog lite annorlunda synsätt på tex när man sätter på täcke eller inte. Men vi bråkar ju inte för det...så länge det håller dej inom ramarna och inte ngn häst lider. :banana:

:bow: :bow: :bow:
Jag tror dej Boj, jag kan gott och väl tänka mej att det är så!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV