Hej
Visst, det finns islandshästägare som inte vet hur dom ska ta hand om sin häst, precis som det finns ponny/hästägare som inte heller vet det. Personligen har jag aldrig träffat en islandshästägare som missköter sin häst, däremot har jag träffat på dom som bara kratsar hovarna på hästen innan ridning (bland annat väldigt duktiga islänningar som inte prioriterar just rykten speciellt mkt).
Jag har däremot träffat "storhäst-människor" som vanvårdar sina hästar. Nej, dom varken slår eller svälter sina hästar. Men enligt mig är det grov vanvård när mna inte låter hästen vara just det den ska vara, nämligen HÄST. Dom har täcken på sina hästar när det är 15 +, strålande sol och vindstilla. Men hästen får vara glad ändå, eftersom den bara får vara ute ca 3 timmar om dagen. Man kan knappt se deras hästars ben för alla lindor och benskydd. Ponnyryttarna har ofta hjälptyglar och skarpa bett som dom använder istället för att gå till botten med varför deras hästar inte vill lyda dom. Grunden till bra ridning är ju förstås också att hästarna går med huvudet mellan frambenen.
Som många har skrivit kan man visst ha sin ponny eller halvblod ute utan täcke. Hästen blir vad man gör den till! Vill man ha en häst med sköra ben är det bara att sätta på den massa benskydd, vill man ha en häst som inte har något som stoppar regn m.m från att nå ner till huden är det bara att borsta hästen tills den skiner varje dag. Vill man ha en häst som inte kan gå ute utan täcke så är det bara att slänga på hästen några täcken. Voila, du har en häst som är vanvårdad, den är nämligen ingen häst längre utan ett offer för människors okunskap.
Jag tror inte att alla islandshästmänniskor tar jättebra hand om sina hästar. Men som någon annan redan skrivit, man får tänka lite på vad hästen egentligen mår bäst av. Jag tror att en häst vars ägare kanske inte bryr sig jättemkt om täcken,rykto liknande faktiskt mår bättre än en häst som blir behandlad som en barbie-docka, även om det första alternativet inte är något man ska sträva efter.