En liten fråga bara...

Professor Arne Lindholm hade en artikel i ridsport om jag inte missminner mig,
Jag glömmer aldrig den gången för 11 år sedan som han krälade runt i min dåvarande lösdrift och frågade så många frågor att jag knappt hann svara på dem i den takt som de kom. Han ville veta ALLT och det NU på en gång medetsamma.

Jag svarade och svarade tills jag blev alldeles vimmelkantig.

Han var vår husveterinär i det stallet där jag var inhyrd med alla mina 15 hästar. De andra hästarna i stallet var "stora bruna" (eller i vissa fall vita, Efter Urbino). Och jag tror att det var första gången han såg så många Islandshästar på lösdrift. Detta var i samband med att vi hade A2 influensa i sallet och alla de stora var sjuka, och alla mina var friska.

Jag tror ett halvblod skulle klara sig precis lika bra som en islandshäst ute på vintern. Alla "storhästmänniskor" får ju för sig att i september (med viss överdrift) ska man börja baka in hästen i täcke. herre gud.
fattar egentligen inte varför man gör de? sen på vintern då hästarna verkligen har tjock päls går det endå inte rida "normalt".. de e iskallt ibland, snöstorm ibland, isgata, stenhårt i backen o buckligt i skogen.
Så varför inte acceptera detta o låta sin häst få lite "slappvila" (dvs rida så gott de går) o bara få vara en ulltott, de tror jag nämligen halvblod med kan vara.
Men nu e de som nått mode. har man ett halvblod MÅSTE den ha täcke. de e ju så mansjälv kollar lite extra o lägger märke till om en stor häst inte går med täcke en dag då de regnar..

Du har inte läst hela tråden va?

Idag hittade jag iaf "mina" tre (en mara och två halvblod) ute i äckelsnålblåstblötsnöregnovädret, utanför lösdriftsladan, plaskvåta men hemskt nöjda.

De har inte ens vett att gå in när det är blött :eek:

Hej

Visst, det finns islandshästägare som inte vet hur dom ska ta hand om sin häst, precis som det finns ponny/hästägare som inte heller vet det. Personligen har jag aldrig träffat en islandshästägare som missköter sin häst, däremot har jag träffat på dom som bara kratsar hovarna på hästen innan ridning (bland annat väldigt duktiga islänningar som inte prioriterar just rykten speciellt mkt).

Jag har däremot träffat "storhäst-människor" som vanvårdar sina hästar. Nej, dom varken slår eller svälter sina hästar. Men enligt mig är det grov vanvård när mna inte låter hästen vara just det den ska vara, nämligen HÄST. Dom har täcken på sina hästar när det är 15 +, strålande sol och vindstilla. Men hästen får vara glad ändå, eftersom den bara får vara ute ca 3 timmar om dagen. Man kan knappt se deras hästars ben för alla lindor och benskydd. Ponnyryttarna har ofta hjälptyglar och skarpa bett som dom använder istället för att gå till botten med varför deras hästar inte vill lyda dom. Grunden till bra ridning är ju förstås också att hästarna går med huvudet mellan frambenen.

Som många har skrivit kan man visst ha sin ponny eller halvblod ute utan täcke. Hästen blir vad man gör den till! Vill man ha en häst med sköra ben är det bara att sätta på den massa benskydd, vill man ha en häst som inte har något som stoppar regn m.m från att nå ner till huden är det bara att borsta hästen tills den skiner varje dag. Vill man ha en häst som inte kan gå ute utan täcke så är det bara att slänga på hästen några täcken. Voila, du har en häst som är vanvårdad, den är nämligen ingen häst längre utan ett offer för människors okunskap.

Jag tror inte att alla islandshästmänniskor tar jättebra hand om sina hästar. Men som någon annan redan skrivit, man får tänka lite på vad hästen egentligen mår bäst av. Jag tror att en häst vars ägare kanske inte bryr sig jättemkt om täcken,rykto liknande faktiskt mår bättre än en häst som blir behandlad som en barbie-docka, även om det första alternativet inte är något man ska sträva efter.

hehe nej inte hela :o

*tummen upp för sånna som du* :idea: *utan lampa*

Hm...jag har haft ett halvblod på en stor anläggning med både ridskola och stora privatstall. Jag har ALDRIG varit med om att någon tvättar sina hästar på vintern. Det enda skulle va att man spolar av all lera och grus från benen när det är nödvändigt.

För övrigt så går han ute på dagarna och står i utebox på nätterna (eftersom han annars skulle bli ensam ute). Han har täcke på sig på vintern därför att han helklipps. Han är nog den friskaste hästen i stallet!

Jo, och förmodligen var de inte plaskvåta ända in på skinnet (det mesta rinner ju av). En häst som däremot har ett plasktvått täcke på sig som både blir geomblött och ligger ovanpå hästen kyler nog en del, och torkar knappast upp i första taget om det blir uppehåll tex, som pälsen faktiskt gör. :banana:

Nu när några i mitt stall har klagat på mig p.g.a detta inlägget måste jag förklara mig lite och be om ursäkt.
Jag tycer inte att de med islndshästar missköter sina hästar. Skulle min häst klara av att gå ute i snöstorm skulle jag bli överlycklig men det går tyvärr inte då hon lätt fryser.
Tog väl också i lite hårt när jag skrev att endel inte borstar sina hästar...självklart gör de det men kanske inte med samma pedanthet som mig. Har också gjort så ibland och gör fortfarande ibland.
Den jag menade som jag hade sagt till var en person som jag redan har pratat med för ett tag sen men jag ska pratade med personen igen så fort jag får möjlighet!
Vill också säga att jag tycker att det var bra att en person pratade med mig istället för att ni skrev ett inlägg här.
Förlåt så mycket! Det var inte menat till er i stallet utan mer rent allmänt. Men förlåt om det kanske lät så när jag skrev. Jag är ledsen...
Jag gillar alla som står i samma stall som mig och hoppas inte att det här ska förvärra något. Uppskattar att ni hjälper mig när jag ber om det och att vi har så kul tillsammans. Förlåt för dethär.

Du har nog helt rätt :)

Får de gå ute och vara HÄSTAr så mår de bättre...

Min förre arbetsgivare har halvblodsuppfödning... Hennes ston och unghästar (oklippta då, det är ju avelshästar endast) går ute på lösdrift, utan täcke, tillsammans med hennes islandshästar. året om. även hennes dyraste, finaste hästar...

Sånt ser man itne så ofta någon annan stans... på andra ställen är de fianste hästarna inlindade i tusen täcken och benskydd och får inte gå ut för "de är så värdefulla och tänk om de halkar i hagen och slår ihjäl sig?"...

Nej... fram för sundare hästhållning, säger jag :) :bump:

Intressant tråd. Jag har gått från normal hag- boxvistelse till lösdrift och använder sällan täcke. Gissa vilka hästar som är friskast i stallet, utehästarna eller "täckeshästarna"? Det är också intressant att se, efter några månader med mycket sporadisk täckesanvändning och då bara med andastäcket, att hans päls verkligen fungerar optimalt och reser sig mot kylan. Flera gånger när det varit blötsnö och regn har jag tagit in honom och känt under pälsen, men där är det alltid varmt och torrt.. Jag tror alla hästar kan gå på utedrift, som med mycker annat ligger problemen hos hästägarna. ;)

Folk som sköter sina hästar dåligt finns tyvärr inom alla raser, sen kan man ju diskutera vad som är dålig skötsel. I Simlirs stall finns det stora hästar som har täcken från höst till vår, givetvis rakas de också. Personligen tycker jag det är djurplågeri att ha vintertäcke på en häst när det är flera +grader, jag själv har inte vinterjacka då... :smirk:

Men man ska inte lägga sig i vad andra gör eftersom inte jag vill ha en massa "råd" tillbaka. Undrar jag nåt frågar jag en person som är kompetent att ge mig ett bra svar. (Tror vi som har islandshäst i stall med andra raser oftare råkar ut för dessa "råd"). :devil:

Skönt att träningssäsongen snart börjar på allvar så jag får umgås med likasinnade! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV