En korrekt hov

G

Gauti

Vad anser ni vara en korrekt hov? Hur ska en sådan se ut?

Lägg gärna in bilder också.

Har haft problem länge nu att hitta en hovslagare som man kan lita på. Min häst står nästan på sina ballar nu, så låga trakter har han bak. På alla 4 hovar. Vad kan detta få för konsekvenser?

Sv: En korrekt hov

Lägg gärna in en bild på din häst hovar

Jag ska ta kort på dom imorgon och lägga in!

Man ser att han har slitage på ballarna. Han är skodd för 2 veckor sedan, har inte tänkt på om han alltid har haft såhär eller om det var hovslagaren som tog för mycket denna gång. Tog ut en annan hovslagare nämligen än vad jag brukar för min förra har det bara varit problem med.

coari har visat bilder på jättefina korrekta hovar, barfota och skodda.
Får se om han hittar tråden.

Har själv inga hovbilder alls tyvärr.

Här kommer några bilder på hovarna som jag tog idag. Vad är det som måste ändras anser ni?

Framhovarna

DSC01785.jpg

DSC01790.jpg

DSC01791.jpg

DSC01796.jpg

Bakhovarna

DSC01787.jpg

Såhär ser dom ut underifrån

DSC01794.jpg

jag skulle också vilja se vad ni människor som "kan" hovar anser vara en korrekt hov. dels för barfotagång men också skodd..
gärna med förklaringar och så..
vore också trevligt att veta om man verkar hoven annorlunda beroende på ras, tex kallblod,ponny,fullblod osv..

Ja, men precis!

För alla hovslagare säger och skor olika, vilka kan man lita på och inte?!

jo det har ja´g nog märkt... har ett kallblod med tex väldigt i mitt tycke "raka" hovar, dvs tittar du från sidan så är det inte alls lika mycket hov framåt som jag tycker mig se på andra hästar... han har succesivt i två och ett halv år kortat tån för att underlätta överrullningen, jag har ju egentligen inte en aning om ifall det är rätt eller fel??!!

Jo så är det många som gör med sina hästar. En lång tå är aldrig bra har jag hört heller, men sen ska ju inte hovarna bara gå uppåt heller, utan ska ju vara stabila tycker man.

Tycker att de kan bli sådär om traktarmarna inte är tillräckligt långa.

Sen kan det bero på om den lätt kliver på dem o får en massa tappskor.
Att den inte står i balans.

Hur länge är det sen den skoddes?

Tycker att de kan bli sådär om traktarmarna inte är tillräckligt långa.

Sen kan det bero på om den lätt kliver på dem o får en massa tappskor.
Att den inte står i balans.

Hur länge är det sen den skoddes?

Ja, tappskor har han haft problem med rätt mycket den senaste tiden.

Det är endast 2 veckor sen han skoddes och hoven är redan över skon på flera ställen och så tycker jag inte det borde vara efter 2 veckor!

Vad menas med traktarmarna? har inte så stor koll på vad hovens delar heter och vart dom sitter :)

Aha. Det blir som en ond cirkel när man sätter på mindre skor för att minimera tappskor.

Jag skulle vilja att trakten hade chans att växa ner den sista lilla biten längst bak. då kan man ha skon längre bak utan större risk för avtramp.
när den inte har stöd där- trampar den igenom mer o det finns risk att tån skjuter iväg framåt. Trakten blir understucken, men den är inte lång i ditt fall.

Du har en brytning på hoven ganska högt upp.
Trodde att ni isisfolk alltid red med boots:angel:

Aha. Det blir som en ond cirkel när man sätter på mindre skor för att minimera tappskor.

Jag skulle vilja att trakten hade chans att växa ner den sista lilla biten längst bak. då kan man ha skon längre bak utan större risk för avtramp.
när den inte har stöd där- trampar den igenom mer o det finns risk att tån skjuter iväg framåt. Trakten blir understucken, men den är inte lång i ditt fall.

Du har en brytning på hoven ganska högt upp.
Trodde att ni isisfolk alltid red med boots:angel:

Ja, fast han har inte fått mindre skor! Utan har samma skostorlek, har dock bytt hovslagare, men vet inte om han skor bra eller dåligt än.

ser det väldigt illa ut tycker du ?

inte alltid med boots nej ;) jag rider faktiskt aldrig med boots

Ingen katastrof, men bör fixas till innan det blir så.

Det blir sådär när man inte sänker tån tillräckligt. tån blir längre o skon flyttas sakta med säkert framåt.

Ser många som försöker att lösa det genom att bara korta in tån- utan utlägg baktill.

då blir det inte värre, men heller ingen förbättring utan måste upprepas hela tiden.

Senast ändrad:

Ingen katastrof, men bör fixas till innan det blir så.

Det blir sådär när man inte sänker tån tillräckligt. tån blir längre o skon flyttas sakta med säkert framåt.

Ser många som försöker att lösa det genom att bara korta in tån- utan utlägg baktill.

Ja, okej då förstår jag! för det är så jag upplever att det blir -skon hamnar mer och mer framåt och inte under hästen liksom.

så skon ska läggas ut mer baktill då eller? och inte "gå innåt" som den gör nu?

Om hovis inte vill lägga ut den mer baktill- kan han vinkla in sista snutten på traktarmen lite som en ringsko. då får den stöd till att inte trampa igenom lika mkt. en större sko m a o, samt att den verkas mer noga i tån- för överrullningen

Det brukar då inte vara lika lätt att trampa av den.

prata med din hovis.

titta på Coaris tråd om fysiologisk verkning.

Senast ändrad:

Om hovis inte vill lägga ut den mer baktill- kan han vinkla in sista snutten på traktarmen lite som en ringsko. då får den stöd till att inte trampa igenom lika mkt. en större sko m a o, samt att den verkas mer noga i tån- för överrullningen

Det brukar då inte vara lika lätt att trampa av den.

prata med din hovis.

titta på Coaris tråd om fysiologisk verkning.

och vad är traktarmen?? :)

Intressant och sant det du säger jag måste få fråga dig du verkar ha sett en del hovar.

Jag har en valack som när han kom till mig hade långa tår och trakterna hade ju dragit i väg framåt. Han har det som många skulle kalla "utflugna fullblods hovar" bara det att det blir ju bara så om han inte verkas korrekt.

Jag och min hovis är sakta men säkert försökt korta tån och få tillbaka trakten.
Men problemet är att han har mycket lätt att trampa av sig skorna, trapar visseligen "rakt ur" men ändå.
Vi har då vinklat in traktramarna som du här ovan också förestår men de vill liksom ändå inte komma ut. Vi har även under kortare perioder testat kilsulor, vilket hjälpte lite men de vill jag ju helst inte använda för mycket, då jag förstått att jag kan få andra allvarliga problem.

Har du andra tips ? Hästen har inte allvariga eller svåra problem men han är en mycket trevlig individ som jag gärna håller frisk så länge det går.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka