Fast jag har på sista åren råkat ut för att en hotellbokning inte funkat, vid ett par tre tillfällen. När jag har bokat själv, dessutom ofta asbilligt och sunkigt. Så sunkigt att lite administrativa missar är att vänta.
Oavsett tid på dygnet brukar det ändå ordnas fram en taxi och ett annat hotell, utan att kostnaden påverkas nämnvärt.
Men jag fattar så klart fördelen med att boka hos vettiga bolag. Varför jag själv inte gär det, vet jag egentligen inte.
Våra bokningar har funkat, administrativt, det har snarare handlat om att det i något fall var ett så mögligt rum att vi inte vågade låta ungen sova där, AC som inte alls funkade eller som läckte så mycket vatten att vi gick och vadade i äckligt brunt vatten, toalett som läckte toavatten på golvet osv - trots betalning för skaplig i vart fall ****-standard. Hotellen krånglade, tog tusen år på sig att åtgärda, resedagar som gick åt för att passa en vaktmästare som kanske eller kanske inte kommer och kanske eller kanske inte faktiskt gör något när hen kommer osv. När vi pratade med hotellet så hände nada - när bolaget pratade med dem tog det en kvart så var vi uppgraderade till bättre rum, alla kläder som börjat lukta illa ivägfraktade till tvätt och vi fick x antal tusen som kompensation efter hemresan. Mer bekvämlighetsgrejer liksom.
Senast nu råkade två stora, feta stormar krocka utanför den ö vi bodde på = orkanvindar. Hotellrummet fick evakueras, våra saker flöt runt i rummet som stod under vatten osv och hotellet hade ingen koll på hur lösa problemet. Med nästan en vecka kvar av vistelsen var vi måttligt roade över att inte alls få vad vi betalat för, övriga hotell på ön löste situationen men inte vårt, där de mest stod handfallna och tittade på förödelsen. Återigen steppade bolaget in, skötte kontakterna med hotellet så att vi fick ett rum som i vart fall liknade det vi betalat för, löste dagpass på närliggande hotell för att kunna använda deras områden eftersom vårt var en sanitär olägenhet och skickade också över ett fett presentkort efteråt. SÅ skönt.
Nu hör det väl för vår del också till saken att de resor vi lägger mycket pengar på är de som passar bra för charterlösningar med direktflyg, hotellbokningar där det för oss är viktigt med bra hotellmiljö med strandläge, stora pooler osv och som då betalas extra för eftersom merparten av semestern spenderas på ett eller max två hotell under en längre tid.
Bilsemestrar eller storstadssemestrar är liksom inte lika noga. Ska man bara bo ett par nätter så överlever man ju utan kompensation om poolerna är avstängda, även om det är surt att ha betalat extra för högre standard som sedan uteblir.
Sedan är jag en jobbig kund också, om jag väljer att betala för premium så ska jag banne mig få det också, då är det skönt att ha lite köparkraft i ryggen (särskilt som vi ofta reser i länder där våra begränsade språkkunskaper gör att vi direkt hamnar i ett svårt läge pga svårt göra oss förstådda ordentligt).