En hyllning till bärsjal/sele

taccotad

Trådstartare
Vet ärligt talat inte vad jag gjort utan den!!! Den funkar i stort sett alltid om inget annat passar lillgossen. Nu har jag i ett par timmar försökt få honom att sova då han var jättetrött men inte kom till ro. Han ratar ju vagnen totalt så det var inte ens nån idé att testa. Har burit, lagt honom i sängen, ammat, gett välling osv. Tillslut åkte min älskade Manduca fram. Han somnade på max 2 minuter.

Vi använde bärsjal första tiden men nu känns selen enklast och smidigast.

Visst är det guld värt att ha bärsele/bärsjal?!

Sv: En hyllning till bärsjal/sele

Åh ja! Jag hade inte kunnat leva utan sjal/sele! Ungen vagnvägrade från början och det är först nu vid 1½ års ålder som han kan gå med på att åka vagn ibland!

Min lilla hatar både vagn och bärselar. Har en manduca och i den är hon nöjd max 4 min. Så nej, jag hänger inte på din hyllning;)

Jag blir så glad när jag läser om andra småttingar som hatar åka vagn!! Känns ibland som han är den enda.

Älskar sjal. Saknar att bära runt på en liten ibland, mina är för stora nu... de kan ju gå själva!

Jag älskar både sjal och sele, dels är det så himla mysigt och dels så himla praktiskt! Min plutt somnade också i sjalen hela tiden i början. Man blir ju så sjukt trött i armarna om man ska bära på dem!

Ja de är guld, både selar och sjalar!

Jag använder fortfarande sjal och eller sele minst några gånger i veckan, nästan dagligen, till Nova-li som är 2-2,5 år.

Det blir mest när jag hämtar eller lämnar på dagis (har 5-10 minuters promenad, blir ju lite längre eftersom 4,5-åringen inte kutar på i hundranittio jämnt).

När Nova-li var bebis så sov hon flera timmar om dagen i trikåsjalen hos min man :love: Och perfekt att slänga upp en närhetstörstande 9-månaders på ryggen (eller äldre för den delen), när man ska mocka eller något annat.

Ja alltså lika väl som att man går och bär på barnet för att det ska somna kan man ju sätta på sjal/sele. Ibland kan jag komma på mig själv med att gå och bära och bära så jag får ont i axlar och rygg. Kommer då på att jag har ju ett superbra hjälpmedel som Alex dessutom ÄLSKAR.

Trikåsjalen var helt underbart mysig! Han hade rätt svårt för just själva insomnandet och skrek som en stucken gris in i det sista, även om man bar honom. Men så fort han åkte ner i sjalen somnade han på nån minut, inte skrikandes.
Sen kämpade vi med vagnen, kämpade och kämpade och kämpade. Men till vilken nytta? Han bara skriker och skriker där, somnar i stort sett ALDRIG.

Nu har Alex kommit in i nån ny fas då hela världen går under bara jag går några meter ifrån honom. Svårsövd, sover dåligt, är gnällig, äter dåligt...ja listan kan göras lång. Men selen gör det såå mkt enklare.

Jag blir så glad när jag läser om andra småttingar som hatar åka vagn!! Känns ibland som han är den enda.

Här fins en till! Dock funkade det bra när han var liten (så länge vagnen rullade - promenader gick bara, men däremot inte långsamt spankulerande på stan), men nu vid 11 månader använder jag nästan bara sele.

Här fins en till! Dock funkade det bra när han var liten (så länge vagnen rullade - promenader gick bara, men däremot inte långsamt spankulerande på stan), men nu vid 11 månader använder jag nästan bara sele.

Här funkade vagnen de 4 första veckorna. Han sov så gott, började han vakna till kunde man köra vagnen lite bara så somnade han igen. Sen vid 5 veckors ålder var det höööga protester bara vi närmade oss vagnen. Har bara blivit värre och värre. Nu sitter han själv och det är helt ok så länge vagnen står stilla. Går vi en runda galer han för fullt. Måste erkänna att jag blir lite avundsjuk på andras barn som ligger/sitter i vagnen, tittar, plockar lite på nån leksak, råkar somna, sover en stund, vaknar och kanske somnar igen. Sånt existerar inte här. Först är han nöjd en liten stund, sen börjar små protester, efter ännu en stund vädrar han lungorna rejält. Den enda gången han somnar i vagnen är på morgonen om vi går till dagis. Aldrig annars.

Jag instämmer i din hyllning, så klart! Jag har selar och sjalar i mängder hemma, i sommar var det bara Manduca som gällde dock, den är så smidig att använda. Ludvig åker nästan aldrig vagn, bara i undantagsfall när vi ska gå ytterst korta sträckor. Han måste vara nyvaken, nybytt och nyäten för att klara av vagnen, och då går det bara i max fem minuter ändå! (i tisdags kunde han faktiskt åka 20 minuter, och på vägen hem fick jag springa så det blev bara 12 minuter tror jag. L blev trött och ville inte alls vara i vagnen)

Den här veckan har jag gått 70000 steg med Ludvig på ryggen, under två dagar! Vi har gått på stan, till parkleken, mer på stan... En dag gick jag hemifrån 9 på morgonen, och kom hem 8 på kvällen, Ludvig satt i selen stora delar av dagen. Förutom ett par timmar på Parkleken. Nöjd och glad med att få sitta och kika över axeln på morsan var han :laugh:

Nu när hösten kommit har vi börjat sjala igen, och det märks att han känner igen det mysigaste vi någonsin gjort - sjalat! Normalt kämpar han emot sömnen så fort det kliar lite i ögonen, men när min älskade Martin kom fram så blev det så här på ca 30 sekunder:
13065_1252137266.jpg

Glömde visa en favoritbild, den är suddig och dålig, men visar min minsta pojke i Manducan en sen kväll hos svärföräldrarna: Nyfiken på min kamera, klarvaken, men straxt efter somnade han!
81545_1251914502.jpg

Myyys! Vi sålde vår sjal för ett tag sen då det kändes för svajjigt eftersom han är så himla rörlig, alltid, hela tiden.
Men jag får väl erkänna att jag är sugen på att testa nån annan som är mer stabil. Är ju så otroligt gosigt med sjalen.

ååhh nu sitter jag och letar sjal!! vill ha!!! sen har jag lagt ifrån själva knäppena till manducan, trodde jag knäpp ihop dom och lagt dom på ett säkert ställe men hittar nu bara ena delen. :( Jag som tänkte testa ha han på ryggen och då behöver jag ju knäppa framtill.
Sen kikade jag på såna där bärskydd också. Måste nog visa sambon för ett sånt måste vi ju bara ha!

Min kille är också väldigt rörlig får man väl säga, men i den gula där ovanför sitter han satdigt. det är en Didymos Martin som jag fick när Ludvig föddes i kombinerad förlossningspresent/julklapp av min sambo :love: Den är underbart mysig, jag ÄLSKAR att sjala!

Hur ser en sån där sjal ut? är det som ett stort tygstycke som man knyter fast på nåt sätt? Finns det nån bärsele som är särskilt bra?

Ja de flesta sjalar är runt 5 meter långa och 50-70 cm breda, men det är lätt att knyta när man väl fått in vanan!

Bärsele ska man satsa på en ergonomisk. Många här har Manduca och är jättenöjda med den, sen finns det ett par andra också, t ex Ergo. Köp inte en Baby Björn om du frågar mig, barnet sitter helt fel i den.

Oj, det finns sjalar i alla möjliga längder, bredder och färger, men det är i stort sett ett tygstycke som du knyter på olika sätt runt din kropp, och på så sätt får ett bra bärande till ditt barn :laugh:

Jag är personligen väldigt förtjust i Manducaselen, men det finns ganska många ergonomiska selar nu för tiden, man kan googla så får du massor av träffar. Huvudsaken, tycker jag, är att du väljer en sele som inte bara är ergonomisk för dig utan även för ditt barn, så för min del faller Baby Björn fett bort! Den nya versionen av den kallas ergonomisk, och det är den nog, för bäraren.... Inte för barnet, där har det inte hänt ett dugg alls!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka