En hyllning till bärsjal/sele

Sv: En hyllning till bärsjal/sele

Den är inte ens ergonomisk för bäraren :/ - den har bara en platta i ryggen som lite extra stöd, inget riktigt höftbälte. Fattar inte att Babyproffsen, Babyland o lilknande butiker inte har ergonomiska selar- de lurar ju in folk i Baby Björnträsket lätt som en plätt. Man tror ju det man behöver ska finnas där.

Till TS: Man bär ganska lika i o barnet sitter likadant de olika ergonomiska selarna. Jag, som är lite lagom ohändig, gillar min Beco Butterfly II skarpt eftersom den är enklare än t ex manduca när barnet blir så stort att man vill bära på ryggen i stället.

En bra sida där de även har en "välj sele guide" är www.edenbaby.se

Kan man sjala så stora barn? Verkar ju mysigt... Fast jag skulle antagligen trassla in både mig o Ludvig o vara tvungen att ringa räddningstjänsten eller så :/....

Kanske, kanske om han får ett syskon OCH jag går en sjalknytarkurs - för det ser ju så gott ut.

Ako- som inte ens fixar att få upp manducan med barn på ryggen o bytte till Beco ;)...

Ja man kan verkligen undra varfor babybutiker inte har NAGON annan sele an BB, det ar ju helt puckat egentligen. Konstigt att folk inte vet battre.

Ni som bär mkt, har ni nån form av bärskydd? Eller det funkar bra med en större jacka utanpå? Jag kikade runt på olika bärskydd och det ser ju så myyysigt ut!

I borjan brukar jackan man hade som gravid funka ratt sa bra. Har man en storre sambo kan det ocksa funka (att lana hans jacka alltsa :D)

Efter ett tag kan man kla bebisen lite mer och ha den pa utsidan av jackan. Sjalen blir jattevarm! Huvjacka pa bebisen ar guld vart sa det inte blaser in i lilla nacken.

Men visst, barskydd ar ju det mest praktiska om man har rad!

*Trådkap*

Ser att du skriver att du har en Beco och vill ha lite tips. Jag har själv en men tycker att den är meckig att få på och att lilltjejen på 2 månader inte får stöd för huvudet i den. Hur gammalt är ditt barn? Min två-månaders huvud slutar redan ovanför själva selen och hon får även dåligt stöd trots jag spänt in den på absolut smalaste. Gör jag något fel eller är det så (hon är lång för sin ålder)? Det är ju lite svårt för en 2-månaders att helt balansera sitt huvud så jag måste gå med en hand och hålla på hennes huvud hela tiden. Har även provat huvudskyddet men det är för stort för att ge något stöd till henne...

Har en känsla av att selen passar bättre för äldre barn. Har en gång försökt få över henne till min rygg, men det gick ju inget vidare, gissar att hennes svajighet var bidragande till det...

Är det åldern/stadigheten eller finns det några tips? Lite synd att jag ska känna att babybjörnen funkar bättre eftersom ju nu även investerat (dyra) pengar i en ergosele...

Använde bärskydd hela förra vintern, då åkte han på min rygg och var runt året. Smidigt att inte behöva kä på så mycket om han bara ska bäras. Lätt att ta av om man t ex går in i en affär så det inte blir för varmt.

Jag har en supersmidig bärjacka (funderar på att sälja om nån är intresserad :-) ). Det är en vanlig längre jacka med en kil som kan sättas bak eller fram beroende på var barnet ska sitta. Täcker större barn till armvecket, mindre barn ännu högre. Dålig bild men ni kanske förstår iaf:
061221-002.jpg

Vilken härlig tråd, den gör mig bara mer säker på att vi verkligen ska införskaffa en trikåsjal till att börja med och kanske en Manduca efter hand. Ska bli kul att se om jag lyckas trixa mig på en sjal utan att döda mig själv i samma veva. :angel:

*knapplån*

Kan glädja alla med att Babyproffsen (i varje fall där vi handlar) nu har tagit in både Manduca och Ergo. Såg det för ett par veckor sedan lagom när jag budat hem min :grin: Låg lite lägre i pris än det jag hittat på nätet dessutom :bow:

Det är faktiskt rätt enkelt att trixa till det med sjalen bara man övat lite.

Idag har vi haft en riktigt gnällig dag, en lite småfebrig gosse som dessutom har ett grymt stort behov av närhet för tillfället och han sover uruselt som grädde på moset. Efter en stund satte jaghonom i selen och han somnade snabbt och sov en hel halvtimme! Så mysigt!! Fast jag hoppas att han snart kan tänka sig att vara liiite mer lättsövd, sova liiite bättre och kunna vara på golvet iaf några minuter åt gången. Menmen, snart är han 15 år och då får jag väl inte ens krama honom ;)

Jag lånar din knapp lite

Jag bär båda mina barn, oftast i Manudca, men även i sjal. Stora grabben, 2 år, älskar att bli buren i sjalen och frågar ofta efter "bärtaxi" som han säger. Om man frågar vilken taxi han vill åka säger han "haal", hur sött som helst!

Hur som haver, det går alldeles utmärkt att sjala även större barn, jag bär i en lång, vävd historia som är riktigt stadig och bra.

Nu har jag plockat fram min MaM eco, en bärjacka jag investerade i förra året när Ludvig föddes, innan dess klarade jag mig med tröja och poncho. Men jackan är verkligen värd sitt (ganska höga) pris tycker jag, underbart att kunna mysa in sig med barn i den :love:

Misströsta inte! Kag tyckte det var enklare med Babybjörnen när han var pytteliten oxå. Du kommer att få massor av nytta av Becon - jag lovar!
Jag skaffade inte min förrän han var 7 månader, men hade manduca en period innan o tyckte som sagt att den var "mecklig" när han var ny.

Det finns ju en spädbarnsinsats med till Becon. Använder du den? Jag använde ju aldrig min eftersom han var så pass stor när vi köpte selen.

Huvudstödet kan du prova att rulla ihop så blir det kortare. Det stödjer ändå.

Tror inte du ska bära på ryggen alls än, de brukar rekommendera att man inte gör det förrän barnet är runt halvåret eller så. Jag bär mest på ryggen numer, och jag klär på honom selen innan o sätter på mig barn o sele som en ryggsäck, men det kan man ju inte göra med en tvåmåning ;).

Och som sagt, du kommer att ha en massa nytta av din ergonomiska sele1 Bäbisbjörnen kan man bara bära i tills de är max 3-4 mån (jag använde min tills han var 2 mån), sen är det för tungt. Jag bär min snart ettåring på ryggen på timslånga promenader dagligen utan problem i Becon, och lika länge, om än inte lika ofta, på magen om vi går på stan eller så (då vill han vare mer med).

Använde bärskydd hela förra vintern, då åkte han på min rygg och var runt året. Smidigt att inte behöva kä på så mycket om han bara ska bäras. Lätt att ta av om man t ex går in i en affär så det inte blir för varmt.

Hur funkar bärskyddet att ta av o på när man är ensam o bär på ryggen? Tycker det ser bra ut, men funderar på om det är krångligt?

Nej det är jättelätt, får man upp ungen på ryggen får man definitivt på bärskyddet också. ;) Mitt bärskydd är av märket MaM på det finns två band, som axelband, som man sen fäster med hjälp av en ögla i varje sida, typ midjehöjd.

kl

Min kompis (ingen nara kompis men vi har lite smakontakt ibland) skrev nyss pa fb att hon gjort varldens basta investering, en BB! Ahhhh..... jag skrev tillbaka att om hon far ont i ryggen av den sa kan jag beratta om alternativa selar. Sa himla svart nar man sjalv ar fralst!

Jag kan tyvärr inte stämma in i hyllningsmelodin, min 6 veckors tjej gillar varken sinon eller manducan :-( Ska ge selen fler chanser eftersom att jag så gärna vill promendera i skogen med henne och hunden.
Däremot ÄLSKAR hon vagnen, har tydligt en väldigt självständig tjej redan.

Trist, men det kanske kommer nar hon blir lite storre. Man har ju battre utsikt dar uppifran :)

Det är guldvärt och har varit sedan dag 1 .

Eftersom jag har hund så måste man kombinera, hunden behöver vara lös och då fungerar skogen bäst. Vi har sedan första veckan varit ute i flera timmar och jag har tom låtit hunden spåra med Ella sovandes på magen i manducan.

Är hon det minsta orolig så åker selen eller sjalen fram :)

Men jag ska tillägga att Ella älskar sin vagn också, hon är otroligt frälst i den och det är också en trygghet för henne.

Vi använder vagnen otroligt mycket också så jag är glad att vi valde en smidig vagn, men selen är helt outstanding.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka