En hov har "krympt"!!!

Minett

Trådstartare
När hovslagaren skodde hästen senast konstaterade han att ena bakhoven blivit lite mindre än den andra. Han sa att det kan bero på att hästen har ont/är stel någon stans och därför avlastar detta. :crazy:

Hästen har den senaste veckan ridits av två MYCKET duktiga instruktörer som inte märkt något...

Någon som varit med om att en hov "krympt"?? :confused:

Sv: En hov har "krympt"!!!

Ja, det kanske man kan säga. Eller att den motsvarande hov på andra sidan vuxit. Min unge kille fick en hovböld och började avlasta ena delen av hoven med resultat att den "flöt ut" på andra sidan. Det är helt rätt som din hovslagare sagt att det kan bli så. Jag hade kollat hästen även om inte instruktörerna märkte någonting.

ne ja har inte varit med om det nån gång, men det kan kanske bero på årstid eller foder?? en del hästars hovar växer saktare under vintern tex... om hästen inte har ont av det gör det nog ingenting.. :D

Inte krympt direkt, men att en hov varit mindre än den andra.
Hovslagaren sa att det var pga av en gammal skada.

Det är nog så att hästen av ngn anledning merbelastar benet som har den större hoven. Detta är inget som uppkommer på en skoning.

Det är nog så att hästen av ngn anledning merbelastar benet som har den större hoven. Detta är inget som uppkommer på en skoning.

Är det inte tvärtom?
Mer belastning: rakare hovväggar (="mindre" hov), mindre belastning: hovväggarna flyter ut (=större hov).

Nä, inte tvärtom, de har ändrat sig (de som ska veta). ;)

Men jag har upplevt hovar som breddat sig rejält sedan strålrötan behandlats! Och då menar jag så pass att hovslagaren blivit förvånad och inte riktigt trott på mig när jag sagt vad det berott på. När rötan försvinner så blir strålen bredare och fårorna bredare och hela traktstöden flyttas ut och hamnar utanför skon om man har en duktig hovslagare som gett hoven plats att urvidgas. Ibland är bara ena sidan drabbad och hoven blir sned, ibland ena hoven mer än den andra.

Finns många sätt att bota strålröta, men det krävs lite jobb och tålamod.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
651
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 014
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 672
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka