En himla massa frågor

fuji

Trådstartare
Okej, har nu snart fått min egen lilla travare i startskick igen. Men nu idag slog det mig att jag inte alls har koll på läget. Har ju alltid följt med och hjälpt andra med deras hästar men nu står jag ju här helt själv, och det är jätte läskigt:crazy: Så nu hoppas jag på lite hjälp.
Hästen ska ju kvalas in igen, så hur och vars anmäler jag det?
Vad är det som gäller med kuskar, måste jag ordna det själv och hur i så fall?
Hästen ska ju också identifieras eftersom han inte har startat här innan, när ska de göras?
I vilken ordning brukar ni göra de ni ska när ni kommer på banan en tävlingsdag?
En hel del tips och råd skulle inte heller sitta fel:bow:
Oj, de va en hel del frågor som jag hoppas att någon ska orka ta sig tid att svara på.:o

Sv: En himla massa frågor

Hästen ska ju kvalas in igen, så hur och vars anmäler jag det?
Läs på travsport.se där hittar du ju tävlingsdagar i din närhet. Anmälan görs efter de regler som står med telefonnummer och tid (alternativt internet om du har konto hos STC)

Vad är det som gäller med kuskar, måste jag ordna det själv och hur i så fall?
Du ordnar själv genom att ringa till en eller låter banan sätta upp en

Hästen ska ju också identifieras eftersom han inte har startat här innan, när ska de göras?
Ska göras senast två timmar (?) innan start i aktuellt lopp, görs vanligtvis i dopingstallet eller att kontrollanterna kommer till stallet, brukar stå på stallistan.

I vilken ordning brukar ni göra de ni ska när ni kommer på banan en tävlingsdag?

Lastar ur, hämtar vatten, packar upp grejjer, hämtar nummerbrickor (kollar strykningar), äter om jag har gott om tid, kollar när kusken ska värma (om han kan), selar ut för värmning när det är dax osv....

fuji skrev:
Tack för alla svar.
Hur funkar de om banan fixar en kusk???

De sätter helt enkelt upp någon som är ledig och som sagt sig villig att ta styrningar.

Men du...
Är det din egen häst? Ska du stå som tränare? Annars måste du ju ha B-licens och om du går den kursen så får du lära dig svaret på dessa frågor och mycket mer. Det kanske hade varit något?
Menar absolut inte att låta snorkig, jag har själv gått den precis och det var jätteroligt och inte särskilt jobbigt.

Jag har redan licensen, tog den för en himlarns massa år sen. Sen har de bara blivit så att jag inte haft en egen häst utan vi har alltid vart några som haft dom tillsammans och så ha ja helt enkelt låtit andra sköta dessa små detaljer. Jag har fullt upp med att vara på stallbacken utan att svimma av nervositet, därför blev det aldrig så att jag gjorde något av detta helt enkelt.
Känns himla dumt nu så här i efterhand när jag flyttat och känner mig helt vilse.

Glöm inte det viktigaste!
Låta oss få veta hur det går för dig och hästen framöver....:D

Du har väl haft löst den de senaste åren?
Får bara ligga vilandes i 5 (?) år

Ja alltså licensen har varit "aktiv" sen jag tog den. Men eftersom vi har vart några på hästarna så ha ja hållit mej lite utanför för mina nervers skull.

Ska hoja till när de är över, om jag fortfarande andas då vill säga:d

fuji skrev:
Ska hoja till när de är över, om jag fortfarande andas då vill säga:d
Inte när det är över.... då kan det vara försent.... vi vill ha tippsen här först ju!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 077
Senast: Lynxsa
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 963
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 383
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka