En helt ny värld...

Aliide

Trådstartare
Jag sitter här, svetten rinner längst med ryggen och jag hör mitt hjärta slå. Vad ska jag välja? Hur ska jag välja? Tänk om jag gör fel val?

Tar ett djupt andetag och googlar. Försöker googla på alla olika kombinationer, men det tycks alla vara lika bra eller lika dåliga.

"bra+torrfoder" , "torrfoder+toppen", "torrfoder+kött", "hund+bra+foder"

Ja, ni läste rätt. Jag ska ge mig in i TORRFODERDJUNGELN :eek: Och det är inte så att jag övergett mitt färskfoder efter alla år, åh nej.. Men jag ska iväg på semester och mina hundvakter skulle gärna slippa köpa extra frysar för att rå om mina hundar.

Så, vad i hela friden väljer man? :crazy:

Sv: En helt ny värld...

Hur lång period gäller det? Och har hundarna problem med allergi eller något?

Om det är friska hundar och en kortare period tror jag att vad skit som helst funkar - det är ju bara tillfälligt. Mina fick Doggy när jag var iväg på läger en vecka utan frysmöjligheter:crazy::o

Jag kör torrfoder till min hund, hon får Standardt och både jag och hunden är nöjd med det. Hon äter bra, skiter bra, är fin i hull, tassarna ser fina ut, pälsen är fin.

Torkade burgare från Nordic (Nordic hundburgare) kanske kan vara ett alternativ. Det är deras Special +, fast i torkad form. Eftersom jag ger Nordic special+ i vanliga fall till min hund så är det alternativet som jag väljer när jag behöver ge fodret torrt.

Innehåller Oxkött, nötvom, oxblod, potatisfibrer och ångkokt korn (glutenet försvinner i processen), mineraler och vitaminer.

Edit: Eller har de slutat med dem? Jag kan inte hitta det i deras sortiment.

Ah! jag hittade dem igen. Pust!

Senast ändrad:

Ha ha ha :D Jag trodde du var mer rutinerad än så!! ;)

Vet du, för 20 år sedan fanns inte 300 olika sorters foder. Hundarna åt bakat foder med 80% "skräp" och levde, var friska, arbetade hårt och blev gamla som gatan vissa av dem.

Fortfarande är det inte helt ovanligt att även hundar i träning äter matrester och halvbilliga torrfoder med gott resultat!

Jag har fodrat med Royal Canin de senaste 10 åren och jag är super nöjd!
Hundarna "håller", är fina i hull, päls och bajsar vettigt mycket och mår väldigt bra.

Som en god vän till mej sa: Om det blir krig så ska jag hamstra hundmat! Den är fasen så mycket bättre kontrollerad och testad än den mat vi äter! ;)

/Swat

Är det en kort period kan de väl äta typ..Magnussons? Finns på ICA och har ett okej innehåll.

Jag använder Magnussons M&B som träningsgodis.

Härom veckan fick jag en dryg halvfull säck med Halla (det kraftigaste)som Leon fått extra utdelning av, o äntligen har jag fått lite hull på honom, han slukar det, tycker nog det är väldigt gott.
Jag får nog byta träningsgodis.

Håller med, dessutom upplever jag att rätt många jakthundar som presterar hårt, äter "skitfoder" som sällskapshundsägare rynkar på näsan åt - Mästers, Doggy/Doggy prof, RC osv.

Det får mig att tänka på en beskrivning som jag läste vad man ska ge sin kapplöpningshund till frukost :D:

"Breakfast
... give between two and five slices of brown bread. Next add cornflakes and a scoop of milk. For the racing dog I would add a few goodies such as a tablespoon of glucose, two raw eggs for protein, and a tot of sherry to warm the dog on a cold winter morning."

(Huvudmålet består sedan av rått kött mixat med grönsaker, bröd, vitaminer och mineraler.)

Jag är helt ORUTINERAD på torrfoder :D

Men det får nog bli det som är billigt och lätt att få tag på, enkelheten övervinner. Så vida Focus (kronisk enterit och colit) klarar av det så får det vara vad fan som helst :angel:

Hahaha! Ungefär som foxhounds, de fick tydligen en blandning av hästkött och havregröt. En grupp foxhounds som fanns med bland de stridande i amerikanska revolutionen föranledde detta brev, undertecknat av ingen annan än Banastre Tarleton:

"Sir

Agreeable to former Custom & Promise I am to request that you will furnish the Bearer with a Barrell of Oatmeal for the Fox Hounds."

:D

Edwind äter Olivers (weight loss) för tillfället. Hade tänkt att han kunde få gå och plocka som han vill men nu är det visst GOTT så han kastar i sig allt han får. Hur som så är han fin i den skruttiga päls han har och bajsarna är helt okej.

Han har fått Magnussons också men den åt han helst inte (fast som godis går det bra...)

Överdriv inte problemet!

Min gamla hund, (en ESS), åt med stor förtjusning ouppblött torrfoder utan tillsatser i hela sitt vuxna liv. Doggy, Pedigree eller ICAs, inga exklusiva sorter precis.

Hon blev nästan 15 år, var aktiv, pigg och frisk som en nötkärna hela sitt liv, bortsett från en del rena ålderskrämpor på slutet. Aldrig några magproblem eller allergier, perfekt konsistens på avföringen som gjorde den lätt att plocka upp.

Ingen av mina andra fem hundar från tidigare i livet hade heller någonsin minsta matproblem med torrfoder. På den tiden fanns inte en massa olika sorters foder, och efter vad jag minns hade hundar i allmänhet betydligt mindre allergiproblem för 20-30 år sedan än idag.

Jag skulle köp nåt foder på en butik nära hundvakten som kunde duga en vecka eller två, och skulle maten mot förmodan ta slut, så vet du att maten finns i "deras" butik runt hörnet.

För köper du nåt foder hos "Bengan 15 mil bort för han ta hem pallvis billigt och säljer från garaget...." så kan ju hundvakten få problem om fodret tar slut!

Se bara till att testa fodret på hundarna innan du lämnar bort dom, särskilt på den med dom kroniska tarmsjukdomarna. Blir ju lite dumt om hundarna blir dåliga i magen hos hundvakten (om det nu skulle hända) :)

Kämpade som sjutton ett tag med min hund, köpte diverse dyra torrfodersorter av bl.a. älgkött, provade färskfoder i upptinad form, frusen, i bitar ja you name it... hunden åt ICKE och såg ut som en mager lite skrika och då är hon en hund som jobbar ganska hårt och jagar även lite fågel.

Lite lagom förvånad jag blev då hon slukade DOGGY med glädje och äter nu i princip allt man ställer fram, en liten klick DOGGY blötmat i skålen och/eller lite rester, slurp! Tidigare har hon petat ut det goda och lämnat dyrmaten :p

Fin muskelatur, gott hull, päls av bra kvalité och orkar prestera hur mycket som helst, så kan de gå :D

För att det inte ska bli en så stor övergång för hundarna hade jag valt något med högt köttinnehåll och lite spannmål.
Själv ger jag Taste of the wild. Har även gett Standart innan.

När jag har räknat fel inför beställningarna eller det blivit annat krångel så att jag står utan mat brukar jag bara köpa en liten säck av nåt som finns på Ica och inte är Friskies eller Pedigree. Förr köpte jag alltid BlåVitts, det hade bäst innehåll på konsum, nu har det blivit Magnussons eller Doggy. Sist blev det lite längre period än vad jag kände för att köra skitfoder, då köpte jag Robur.

Kolla om färskfodret även finns som torrfoder. Jag vet inte vilket färskfoder du använder, men t ex Bravo finns i både färsk- och torrfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 609
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka