en hästs vardag

J

joo

Hur ser eran hästs vardag ut?
Vore intressant att jämföra utevistelse- o utfodringsrutiner =)

mina pållar:
6:20 utfodring och utsläpp

Sen går de i hagen, storsar,racear,betar,solar =)
mitt på dagen hö i hagen

insläpp 17:00 och utfodring

En times ridning någon gång under eftermiddagen(14-18 nån gång)

20:00 - 21:00 utfodring och nattning

under sommaren ute dygnet runt.

7-8: morgonkraft + utsläpp och morgonhö i hagen

12-13: lunchhö i hagen

16-17: middagskraft inne - sedan ut igen för middagshö i hagen

19-20: insläpp och kvällsmat

Är det skruttväder får de stå inne från middagen och inte gå ut igen. :)

Mellan 16-19 är jag ute någon gång och pysslar, rider ut, tränar, tömkör eller något annat roligt.

6.00 Morgonfodring...
7.15-7.30 Utsläpp

Fri tillgång på halm i hagen

15-16.00 Insläpp och middagsfodring

Jag kommer alltid ner nånstans mellan 17.30 och 18.30 så mina hästar får oftast kvällsmat senare och en betforgiva dess emellan

20-21.00 Kvällsfodring

6.00 Morgonfodring och utsläpp (kraftfoder inne, hö i hagen)

11.30-12.00 Lunchö i hagen

17.00-20.00 insläpp beroende på väder.Oavsett om de kommer in 17.00 eller fortfarande går i hagen så får de sin middag, hö+kraftfoder.

20.30-21.00 Nattning, hö + kraftfoder

Aktiverar henne nångång mellan 17-20, pyssel, ridning/tömkörning eller annat :)

Maj-september går de på bete dygnet runt.

07,00 Utsläpp, hö i hagen

12,00 Lunch-hö i hagen

17,00 Middagshö i hagen

19,00 Insläpp, hö och betfor inne.

22,00 Kvällsfodring, hö och kraftfoder.

Ridning nån gång under dagen. :)

Ute dygnet runt på sommaren. (oftast maj-sept)

06.30 Utsläpp.. fri tillgång på grovfoder i hagen.
Stor vinterhage att strosa i under hela dagen.
Varje häst rids varannan dag. Varierat upplägg men de flesta är under igångsättning och därför mycket uteridning.
Efter ridning tillbaka till hagen.
Insläpp och kvällsfodring med kraftfoder och nattahö någon gång mellan 22.00-23.00

0600 - kraftfoder inne, utsläpp, hö i hagen

1200 - hö i hagen

1800 - insläpp, hö, ridning, kraftfoder, pyssel etc

2200 - hö

07,00 hö + krafft
08,00 utsläpp

12,00 hö ute
16,00 hö ute

18-19,00 insläpp, äter upp resterna av morgonhöet.
Sen rider jag el liknande

21-22,00 kraft+ hö. Nattning

utsläpp vi dtiilåtande av väder, dvs för ute gång ;p han har gått ute sedan i feb å stor trivs, fri tillgång till hö å vatten,får Havre vitam/min vitlök å b vitamin en gång om dagen,rids stort sett varje dag el körs. :rofl:

mellan kl 5-8, kraftfoder inne, släpps ut när de har ätit färdigt. Får morgonhö i hagen.

Mellan kl 12-14 luchfodring (hö)

tas in när det börjar bli mörkt, och får kvällshö.
Den som är sist i stallet fodrar ( ca mellan 19-20)

Drygt en timmes ridnig någon gång under dagen 5-6 dagar i veckan.

Mina hästars vardag ser lite annorlunda ut än er andras, ser jag.

Morgon: Hö i hagen

Kl.16: Insläpp med kraftfoder,betfor, morötter, vitaminer, mineraler och hö

Kl 21:Kraftfoder och efter det utsläpp i hagen igen för natten

Fri tillgång i hagen på Ängsvingelhalm, som är ett gräs som fått växa och skördats på sina frön, som sedan används för att så vall med bl a. Det blir som ett mellanting mellan hö och halm, men mer likt hö, eftersom det är ett gräs. Perfekt till ponnyer som vill äta mycket men har lätt att gå upp i vikt eftersom det inte är så energirikt som tidigare skördat hö.
Stor hage på några hektar med lite skog och stort bete. Vi har ett stort utestall i hagen också, som används både vid vila och som skydd.
Vid oskäligt väder får hästarna vara inne på natten. Men det är inte ofta det är så dåligt väder. De använder täcke vid regn och blötsnöfall, inte annars. De har en enorm kalufs så egentligen behövs nog inte täcke ens då, men där får mina mänskliga känslor styra....

7 Utfodring och sedan utsläpp
12 Lunchhö i hagen
18 Insläpp
20-22 Utfodring och nattning

Någon gång under dagen cirka 1 timmes aktivitet. Under sommaren är hästarna ute dygnet runt.

Kl. 6-6.30 får dom frukost
Kl 9 ut eftersom att don andra hästarna hon går med står i stallet brevid (men jag ska flytta tillbaka henne dit igen i helgen, så då kommer hon att gå ut tidigare)
Kl. 14-15 får dom lunch
Kl 20-22 går hon oftast in
Kl.20-22 får dom Kvällsfodring
Å så rids hon antingen på morronen vid en 9 eller senare på eftermiddagen runt en 17-18 i en timme eller i en och en halv timme beroende på om man rider ut eller inte.

Vad de pysslar med på natten vet jag inte, men jag gissar på att de betar, äter en del osv. På förmiddagen brukar de dåsa och ställa sig och sova. Runt lunch vaknar de till liv och kan fara runt i hagen en del. Sen står de och äter och går och betar.

Mellan 12-16 nån gång brukar jag vara ute och då hittar jag och pålle på lite olika saker.

Han (tillsammans med de andra i flocken) går på lösdrift med fri tillgång på ensilage med bra kvot.

8.00 Kraftfoder + utsläpp & hö i hagen.
13-14 Hö i hagen
E.m, ridning, kraftfoder
18-20 insläpp & ev. lite hö
ca 21.00 kraftfoder, kvällshö & nattning.

Dom är ute men får inte fri tillgång, så:
05.00, hö i hagen, 09.00, hö i hagen, 13.00, hö i hagen 17.00, hö i hagen, 21.00, hö i hagen ca 24.00, hö i hagen.
Ridning blir det någon timma mellan 11 -18 på vardagar och lite längre turer/ träningar på helgerna.

Ser här att många hästar verkar stå inne halva dygnet... -vad har dom för sig då?

På morgonen (sju - åtta) får han frukosthö. Efter det brukar han leka lite med de andra hästarna och rejsa omkring. Sen ställer han sig och sover en stund, gärna nere i skogen.
Vid halv elva börjar de flockas vid grinden för att vänta på lunchen som serveras vid 11-12tiden.

På eftermiddagen går de mest omkring och gnager på ätbart som kan finnas i skogen, en lur vid tretiden kanske och sen är det hö vid fyra igen.

På kvällen och natten vet jag inte riktigt vad han gör för då är jag sällan där. Vid 20-21 får innehästarna komma in och min pålle får komma in i sin utebox och käka kvällsmat med sin kompis.

Sen antar jag att de går omkring en del på natten oxå, de brukar iaf sova i ett speciellt hörn av hagen. Ibland ligger de inne, det syns på avtrycken i halmen men oftast verkar de inte vara inne så mycket eftersom det inte är vidare smutsigt i uteboxen.

så fort det blir varmare här så kommer hästarna gå ute dygnet runt, räknar med att kunna ha dem ute hela tiden från slutet på april. Då har den värsta snön förhoppningsvis smält bort, så kanske marken syns lite.

under vinterhalvåret så är rutinerna dessa:

kl 06 utsläpp, hö i hagen och kraftfoder inne

12: hö i hagen

16-17: hö i hagen

ridning/ körning/ motionering mellan 17-21

21-22: kraftfoder och hö inne i boxen.

hästarna står inne mellan 8-9 timmar på natten
Då hinner de torka upp om det blivit svettiga.

5.00 -6.00 morgon o utsläpp 9.00-10.00 lunch 16-17.00 eftermiddag,insläpp 20.00-21.00 middag

Vid 6.00 kraftfoder inne och utsläpp en kvart senare.Fri tillgång på ensilage i hagen.Ridning eller annan aktivering nån gång under dagen.Insläpp runt 21-22 kraftfoder och ensilage.
MVH Rex

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 954
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 699
Senast: Louice
·
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar