En häst-två exportröntgen-två olika utlåtanden

MetalFairy

Trådstartare
Är lite nyfiken på att höra från er andra... Känner mig aningens förvirrad.:confused:
Min häst (12-årigt sv hbl) är exportröntgad två ggr i sitt liv med ca 2 års mellanrum (pga försäljning osv).
Första gången var utlåtandet "(mindre än) lindrig hovbroskförbening på båda fram". Dvs det var ytterst lite men vet ville ändå notera det.

Andra gången (på annan klinik) såg de ingen förbening men däremot hittade de en lös benkärna i ena bakbenet, medfödd. Tydligen krävdes det verklig skicklighet för att se den.

Kan det verkligen vara sådan stor skillnad på utlåtanden från klinik till klinik? Ok hovbroskförbeningen var minimal men borde väl ändå synas på den senare undersökningen o kanske tom blivit "värre"? Och att det kan missas en lös benbit på första röntgen verkar ju mindre kul... Visserligen var denna inget han lär påverkas av, han har ju inte varit halt en dag i sitt liv hittills så.
Ngn annan som varit med om nåt liknande?

Sv: En häst-två exportröntgen-två olika utlåtanden

MetalFairy skrev:
Är lite nyfiken på att höra från er andra... Känner mig aningens förvirrad.:confused:
Min häst (12-årigt sv hbl) är exportröntgad två ggr i sitt liv med ca 2 års mellanrum (pga försäljning osv).
Första gången var utlåtandet "(mindre än) lindrig hovbroskförbening på båda fram". Dvs det var ytterst lite men vet ville ändå notera det.

Andra gången (på annan klinik) såg de ingen förbening men däremot hittade de en lös benkärna i ena bakbenet, medfödd. Tydligen krävdes det verklig skicklighet för att se den.

Kan det verkligen vara sådan stor skillnad på utlåtanden från klinik till klinik? Ok hovbroskförbeningen var minimal men borde väl ändå synas på den senare undersökningen o kanske tom blivit "värre"? Och att det kan missas en lös benbit på första röntgen verkar ju mindre kul... Visserligen var denna inget han lär påverkas av, han har ju inte varit halt en dag i sitt liv hittills så.
Ngn annan som varit med om nåt liknande?

OM det verkligen var hovbroskförbening första gången så ska det självklart synas andra gången också. Sa du inte detta till veterinären?? Dom kanske inte letade efter just det? Tog dom plåtar där?
Det är ändå det senaste utlåtandet du använder vid försäljning. Säger vet att det inte finns hovbroskförbening så är det nog så.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 894
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 600
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar