En häst som vägrar gå framåt

E

emma_sthlm

Eftersom jag har startat en miljard trådar vet ni säkert vem jag är vid det här laget ;) men för er som inte vet;
Jag är 19 år och medryttare på ett sto som är 23.

En underbar häst på alla sätt, det känns som vi har kommit varandra närmre redan, jag har bara ridit henne i ca 3 veckor.
Hon springer inte ifrån mig i hagen som hon annars brukar, utan väntar på mig och t o m går framåt när jag ropar.
Hanteringen är lätt som en plätt, goare häst får man leta efter :love: MEN...

Jag kan inte rida henne ensam.
Efter 10 minuter tvärvänder hon och går tillbaka i stallet.
Styr man tillbaka henne går hon fram ett steg och vänder sedan igen.

Den andra medryttaren kan rida henne själv, men inte jag.

Helt klart testar hon mig och hon har lyckats få sin vilja igenom, jag har bara försökt en enda gång att rida ut själv, resten av gångerna hakar jag på någon annan.

Det håller inte i längden förstår jag ju, men jag är ringrostig och handfallen, vad ska jag göra? Eller framförallt HUR ska jag göra?

Jag är ringrostig och har aldrig stött på det här problemet tidigare.

Jag har funderat på att helt sonika sitta av när hon gör så och leda henne, men snön går mig upp till knäna och leda henne hela rutten skulle bli en riktigt pärs.

Tar tacksamt emot alla goda råd ni har på lager :bow:

Sv: En häst som vägrar gå framåt

Min häst har också försökt testa mig massor genom att försöka backa och vända hem. Jag tror du måste kämpa med att visa vem som bestämmer, helt klart är det ju hon som bestämer vägen idag. :)

Jag har faktiskt använt mig av spö och aldrig aldrig låta henne få gå hem när hon känner för. Startade en tråd om det faktiskt den ligger här nånstans, att det känns hemskt att använda spö för att kunna rida, men när jag väl sagt till en gång för alla räcker det för mig att ha med det och att vara bestämd.

Pensionera. :cool:
Verkar inte så stor idé att börja uppfostra en häst på 23 år som inte har arbetslust, måste jag säga.

Om du inte vill ta "fighten" på ryggen och bestämt visa att du bestämmer att ni ska lämna gården så föreslår jag att du börjar ta promenader med henne utan andra hästar, och tömkör henne av gården. Kan du göra det är steget inte långt till att även kunna rida från gården.

Att säga att alla hästar som har problem att lämna gården saknar arbetslust är att göra det väldigt enkelt för sig, det är ett vanligt problem och ett enkelt sätt för hästen att testa den som sitter på. Kommer man väl över "tröskeln" brukar det fungera fint.

Du måste nog bara visa vem det är som bestämmer!

Ta med ett spö, man behöver ju inte "spöa på" hästen utan ha det som ett hjälpmedel. Tror helt klart att det är ett test.
Om hon vägrar att gå framåt och vänder sig om så backa henne och det håller du vill åt. Du får inte låta henne vinna!
Min medryttarhäst gör så här, han är snart 7, han kan helt plötsligt vända om på en femöring eller backa ner i diken m.m. om han tycker "att det är dags att gå hem". Brukar oftast vara när jag inte aktiverar honom eller när något är "läskigt". Försök jobba med henne så att hon inte "hinner" tänka efter och sätta sig på tvären. Det viktiga är att inte bli rädd eller arg, var bestämd och visa tydligt att du inte accepterar dumheter. Men räkna med att det kan bli protester.

Lycka till!

Om man bortser från att hästen inte har ont och att utrustningen passar är det säkert ledarskap det handlar om. Ledarskapsövningar! :)

Att säga att alla hästar som har problem att lämna gården saknar arbetslust är att göra det väldigt enkelt för sig, det är ett vanligt problem och ett enkelt sätt för hästen att testa den som sitter på. Kommer man väl över "tröskeln" brukar det fungera fint.

Nej, men stoet har det mentala övertaget och hon är 23 år. Och hon är uppenbarligen inte helt utan egna åsikter och trösklar kan flytta på sig.

Men hon går ju med andra ryttarna?

Du gör som du vill, men du behöver hjälp av dem eller någon annan, även om problemet ligger mellan dig och hästen. Hon har övertaget och du är svagare psykiskt. Jag tycker dock att en så gammal häst ska vara så pass snäll och lydig att du kan ha den som läromästare om det ska ge dig något, och inte bara generera bråk på stallplan. Det hon visar är annars typiska unghästfasoner.

Jag håller inte med dig. Förutsat att hästen är frisk och inte har ont så ska man ju kunna skritta/rida ut en sväng på en såpass gammal häst. Det är ju bara en fördel om gamlingarna inte blir stillastående och är det bättre att sköta motionen i ett ridhus?

TS jag tycker inte du ska ge upp utan kämpa för att kunna rida iväg. Jag röstar fortfarande på att hon testar dig så det gäller att visa vem som bestämmet. Jag har tänkt när min Donna börjar backa, vända, testa att "här kan jag stå i evigheter, jag ger mig INTE". Blir du rädd när hon håller på? Osäker? Kanske kan ägaren eller den andra medryttaren följa med till fots några gånger och instruera dig på plats, när hon börjar?

Jag håller inte med dig. Förutsat att hästen är frisk och inte har ont så ska man ju kunna skritta/rida ut en sväng på en såpass gammal häst. Det är ju bara en fördel om gamlingarna inte blir stillastående och är det bättre att sköta motionen i ett ridhus?

Fast det är ju inte TS ansvar. Ridning ska vara roligt!

om du känner dig osäker kan du ju ta med någon som går brevid dig på marken till en början (så har du nån att prata med så du inte spänner dig och bildar en ond cirkel. Å som i värsta fall hjälpa dig att leda hästen) :)
ett annat tips om nu hästen stannar när ni är ute och försöker vända hem, skulle jag gjort halt och väntat ut hästen, provat att driva fram, försöker hästen gå hem igen.. gjort halt.. när hon tillslut gick dit jag bad henne skulle jag beröma massa. förtoende är något som ska byggas upp, så ta några steg i taget, i din tackt!

börja med kortare sträckor där du känner dig säker och stark (i sinnet ;)).

lycka till

Nej, men stoet har det mentala övertaget och hon är 23 år. Och hon är uppenbarligen inte helt utan egna åsikter och trösklar kan flytta på sig.

Ingen orsak till att pensionera en häst. Och ja, ridning ska vara roligt, men att undvika problem/utmaningar gör ju att man inte heller lär sig något. Visst kan man ge upp och sätta sig på en dumsnäll häst, men känslan av att ta sig förbi en sån här grej och få det att fungera är enormt givande.

Ingen orsak till att pensionera en häst. Och ja, ridning ska vara roligt, men att undvika problem/utmaningar gör ju att man inte heller lär sig något. Visst kan man ge upp och sätta sig på en dumsnäll häst, men känslan av att ta sig förbi en sån här grej och få det att fungera är enormt givande.

ja, men då måste man få backup och riktig hjälp, råd på ett internetforum i stil med "visa vem det är som bestämmer" är inte tillräckligt. Jag uppfattade dessutom som att det inte var TS häst, utan att hon var medryttare, och då är det upp till ägaren eller den som är ansvarig för hästen att hjälpa till och försäkra sig om att allt fungerar.

Självklart :)

Jag såg det som att TS ville försöka komma iväg på just denna hästen. :)

TS: hur går det?

hade nästan samma problem med fd. medryttarhäst(hon stod fastnaglad i marken), och det visade sej att hon var dräktig och skulle föla om två veckor:eek:, hon hade vart på betäckning och ägarna antog att det inte blivit något eftersom att det itne blett något med de andra stona som vart med hingsten. Och jag och min kompisa hade inte ridit länge så vi hade ju ingen aning om att hon var dräktig:crazy:. Hon brunstade till och med. så vi fick sluta rida henne, vi hade ändå tänkt sluta eftersom att hon var så omöjlig att rida. Och sedan visade det sej att hon bara vart skendräktigt:grin:, bra, för då slipper man ha på samvetet att man tvingat ett sto som skulle föla om 2 veckor att rida ett tränigspass med hoppning och galopp. Men irreterande för då fick vi sluta två veckor innan vi egentligen skulle och ägaren är skyldig oss 150kr, hehe;)

Om hon inte har ont utan bara testar dig (antagligen eftersom det går med andra ryttare) gäller det att vara envis, tuff och den psykiskt starkaste individen, ledaren.

Jag tror inte så mycket på att hålla på med massa ledarövningar på marken och dutt hit och dit, utan vill du att det ska funka när du sitter på måste du också sitta på! Att hoppa av gör dig svagare i hennes ögon.

En märr kan ibland ha starka åsikter ;) Nu är det ju inte din häst så jag tycker du ska prata med ägaren, förklara ditt problem och diskutera åtgärder innan du gör något, men hade det varit min häst hade jag ridit iväg i en rask skritt, väl inramad med skänklarna, lugn avslappnad sits med så drivande så hon skrittar på ordentligt. När hon försöker vända om hadde jag bestämt tryckt till henne, INTE låtit henne vända sig om, här får du ta till vad du kan, korta en tygel jättemycket/spö på den bogen hon försöker vända runt/en kraftigt mothållande skänkel, ja det som situationen kräver för att hon inte ska vända. Sedan FRAM med henne, lyssnar hon inte på skänkeln ett ordentligt rapp med spö på rumpan, var beredd på att hon skuttar fram, hon får gärna galoppera iväg bara hon går FRAM. Du är lugn, cool men STENhård det är bara din vilja som ska fram. Är hon snäll och gör vad du ber om är du snäll tillbaka, är hon dum blir du dum.

Vissa tycker detta låter elakt men såhär hade jag gjort (har en vass häst själv). Min erfarenhet är att hästen mår bäst och blir harmonisk när man har ett tydligt ledarförhållande till den. Hellre säga till en gång rejält en att sitta och småtjata utan effekt hela tiden-blir varken kul för dig eller häst.
Men somsagt, prata med ägarn först

ja, men då måste man få backup och riktig hjälp, råd på ett internetforum i stil med "visa vem det är som bestämmer" är inte tillräckligt. Jag uppfattade dessutom som att det inte var TS häst, utan att hon var medryttare, och då är det upp till ägaren eller den som är ansvarig för hästen att hjälpa till och försäkra sig om att allt fungerar.

Och ändå var ditt första råd att pensionera hästen, inte att be hästägaren om hjälp eller att anlita en tränare. Det är ganska intressant faktiskt.

Och ändå var ditt första råd att pensionera hästen, inte att be hästägaren om hjälp eller att anlita en tränare. Det är ganska intressant faktiskt.

Du behöver inte hänga upp dig på det. Eftersom det inte är TS häst, är det väl sannolikt inte hennes beslut ändå, vad som ska hända med hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar