En häst som vägrar gå framåt

Sv: En häst som vägrar gå framåt

Det är hederlig test som hästen hålle rpå.. och hästar gör detta oavsett om dom är 3 år eller 43 år=)

Så att pensionera en häst som testar ja då kan man lika gärna sluta rida 4 åringarna med som testar om man nu ska sluta rida så fort en häst testar.

Min häst testar genom att stanna och vill inte gå frammåt och kan börja backa, stegra och backa ner i dikerna.
Jag var rätt feg förr men har fårr gastat upp mig och har nu helt ändrat taktik.
Jag har spö med mig och hon får 2 chanser att gå på med fina hj'älper..
Hon stannar och hon får några sekunder på sig att titta sen ber jag snällt henne att gå fram gör hon inget ber jag igen för det kan vara jag som har varit otydlig.
Gör hon inget där får hon ett rapp med spöet helt enkelt hon ska gå fram punkt slut.. backar hon så får hon ett rapp till och jag säger bestämt NEJ och skänklar på tills hon går frammåt.DÅ blir ajg helt passiv( beröm)

Jag ger mig inte spelar ingen roll vad hon gör, hon får stegra, bocka backa hoppa studsa och fara om kring..Men hon ska iaf göra som jag säger gå frammåt till slut:D

KL
Har ibland liknande problem. Det som funkar för oss är att jag är seriös då vi lämnar stallet, hittar på olika saker, så att hon får arbeta med sådant som jag ber om. Hon skiter i spöet (vilket jag är glad för), så det ser jag bara som något att ta till om det blir farligt (och som finhjälp vid inlärning).
Jag börjar med att ställa, skänkelvika, serpentiner, halt, rygga etc. Uppvärmnig helt enkelt.

Jag ger mig inte spelar ingen roll vad hon gör, hon får stegra, bocka backa hoppa studsa och fara om kring..Men hon ska iaf göra som jag säger gå frammåt till slut:D

Ja, men alla tycker inte att det är jättekul att hålla på att bråka. Och jag skulle aldrig acceptera att min häst gjorde så!

Jag menar att TS knappast får ut något av ridningen så länge som hon behöver slåss med hästen om att lämna stallplanen. Sedan om det är test eller inte spelar ingen större roll.

Jag ser stor skillnad mellan att lägga ner jobb på en häst som är 4 resp 24. Jag hade inte tyckt att det var värt besväret.

min häst höll på så det första halvåret. hon tvärstannade och vägrade gå. att leda henne och smacka sket hon fullständigt i. ge det tid,behåll lugnet, och GE DIG INTE! det löste sig för mig, hon gav upp till slut och nu rider vi ut och har det jättemysigt ihop:)

Om hon inte har ont utan bara testar dig (antagligen eftersom det går med andra ryttare) gäller det att vara envis, tuff och den psykiskt starkaste individen, ledaren.

Jag tror inte så mycket på att hålla på med massa ledarövningar på marken och dutt hit och dit, utan vill du att det ska funka när du sitter på måste du också sitta på! Att hoppa av gör dig svagare i hennes ögon.

En märr kan ibland ha starka åsikter ;) Nu är det ju inte din häst så jag tycker du ska prata med ägaren, förklara ditt problem och diskutera åtgärder innan du gör något, men hade det varit min häst hade jag ridit iväg i en rask skritt, väl inramad med skänklarna, lugn avslappnad sits med så drivande så hon skrittar på ordentligt. När hon försöker vända om hadde jag bestämt tryckt till henne, INTE låtit henne vända sig om, här får du ta till vad du kan, korta en tygel jättemycket/spö på den bogen hon försöker vända runt/en kraftigt mothållande skänkel, ja det som situationen kräver för att hon inte ska vända. Sedan FRAM med henne, lyssnar hon inte på skänkeln ett ordentligt rapp med spö på rumpan, var beredd på att hon skuttar fram, hon får gärna galoppera iväg bara hon går FRAM. Du är lugn, cool men STENhård det är bara din vilja som ska fram. Är hon snäll och gör vad du ber om är du snäll tillbaka, är hon dum blir du dum.

Vissa tycker detta låter elakt men såhär hade jag gjort (har en vass häst själv). Min erfarenhet är att hästen mår bäst och blir harmonisk när man har ett tydligt ledarförhållande till den. Hellre säga till en gång rejält en att sitta och småtjata utan effekt hela tiden-blir varken kul för dig eller häst.
Men somsagt, prata med ägarn först

Lånar denna tråden då jag har ungefär samma problem. Har en medryttarhäst som jag varit på 1 mån, ett 12 år sto. Det fungerar bra från marken men när jag ska rida ut själv, den vägen som går förbi hagarna, tar det stopp. Såhär har det varit de 2 senaste gångerna. Jag gjorde som du beskriver att du hade gjort. Men när jag skänklade på och daskade till med spöt flög hon bara till och blev sur. Jag vägrade ge mig och fick daska till ett par fler gånger, när det inte hjälpte tänkte jag att "ja här kan vi stå hela dagen jag vägrar ge mig". Tillslut kom jag 20 m, sen stannade hon igen, upprepade allt och kom 20 m framåt, sen efter 30 min kom jag iväg och hon stannade ett par till gånger i skogen. I slutändan blev det alltså jag som fick som jag ville. När hon gör såhär blir jag inte rädd men jag tappar tålamodet och tänker att jag har inte tid med detta, jag blir alltså sur på henne och det hjälper ju inte. Jag har blivit skrämd av en annan häst så det är ju möjligt att det indirekt spelar in. Undrar vad ni tkr jag ska göra, ska jag skänkla på och rappa till henne ända tills hon går? Jag tycker det känns för elakt av mig att fortsätta rappa till när hon ändå inte går:crazy: Vill ju att hon ska få förtroende för mig, inte att hon ska se mig som någon som det är obehagligt att umgås med. Jag har pratat med ägaren men hon trodde inte att jag var tillräckligt bestämd. Men hur ska jag kunna vara mer bestämd? Handlar det om att jag inte var tillräckligt lugn?

Alltså att rappa till hästen gång på gång (/varje gång det händer) utan att det hjälper är ju bara onödigt och dumt, tycker jag.
Det ska räcka med några ridpass så ska hästen lyda sen, och det bör inte ta några 30 minuter att få hästen att gå.
Gör den inte det så har man nog större problem än man inser och måste reflektera lite i hur man använder sina hjälper.

Det viktiga med hästar som stannar eller "bråkar" är att man är reaktionssnabb och kan läsa av hästen korrekt.
INNAN hästen hinner stanna så ska du vara på den och driva fram den. Att börja bråka med den när den redan stannat brukar bara göra hästen tjurig och ovillig.

Sen håll inte på så länge varje gång. Skritta ut en sväng varje gång du rider, det räcker men kanske 5 minuter.
Om du har någon speciell väg som går bättre - välj den när du ska rida ut och den svåra när du bara ska skritta en bit.

Min häst ville inte gå ut själv i början (Stegrade, backade) så jag gjorde helt enkelt så att jag skrittade fram och av utanför paddocken VARJE dag i några veckor bara för att göra det till en vana.

Nu var det ju ett tag sen du startade tråden, så man får ju hoppas att det blivit bättre. Men..

Jag kan inte rida henne ensam.
Efter 10 minuter tvärvänder hon och går tillbaka i stallet.
Styr man tillbaka henne går hon fram ett steg och vänder sedan igen.

Redan där gör du ju ett stort fel. Du låter henner vända.
Varje gång du låter hästen vända, så får hästen som den vill - och det är ju det man måste undvika.
Att styra tillbaka ska du aldrig behöva göra, det får aldrig gå så långt.

När hästen tänker vända får du helt enkelt se till så hästen inte vänder.
Vänder den åt vänster ska du dra den i höger tygel och HELT släppa stödet i vänster.
Det gör inget om du tar i lite för hästen FÅR inte vända!
Ha gärna ett dressyrspö i vänsterhanden som du viftar lite med och/eller petar till hästen med. Alt. ett kort spö om du har svårt att hantera ett långt.
Här är det inte baken man ska inverka med spöet, utan det är bogen. Ha spöet vinklat lite framåt, och om hästen verkligen inte lyssnar när du drar i tygeln, så ge den en liten smäll på bogen (SAMTIDIGT som du använder dig av höger tygel, samt vänster skänkel.)

Viktigt med eftergift direkt när hästen lyder.

Ne jag inser ju att jag ska reagera innan hon stannar, men när jag inte hinner det så måste jag ju få henne att gå framåt. Jag rider oftast andra vägar, har ridit denna två gånger och då har hon gjort såhär, när jag rider de andra vägarna går hon på framåt normalt och tycker att det är dags att börja jobba med henne så jag kommer fram den andra vägen också...Får väl vara mer beredd innan hon stannar nästa gång.. Hon stannar med de andra som rider henne också, men då verkade det på ägarn som hon går framåt med bara nån enstaka spöanvändning om det ens behövs. Kanske ska satsa på att bara skritta denna sträcka först ett par gånger och inte satsa på att rida en hel runda som du säger.. Jag funderade på, efter att ha läst några trådar här på buke, om det beror på att hon ser de andra hästkompisarna i hagarna och inte vill lämna dem. Det går som sagt bättre när vi inte går förbi hagarna. När vi träffar på hennes ponnykompis ute så vill hon vända och följa efter honom istället för att gå åt det håll jag vill. Men detta löste sig ju utan att jag behövde använda spöt. Hon verkar vara väldigt flockbunden...

Min häst gör exakt likadant, även när man rider ut med andra. Framförallt när hon brunstar. Häromdagen reste hon sig rakt upp och bockar när man inte låter henne vända. Någon som har tips på hur man kan motverka det?

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar