En hårsmån från döden av domosedan!?!

P

Piraya

Har en fullblodsval. på 16 år som måste få tänderna fixade en gång/år, så nu var det dags igen. Han brukar få "elefantdos" med domosedan och ändå var väldigt med o på hugget, vi har varit förundrade över hur mkt han behövt!
Igår däremot så hinner han få en halv injektion av normalt 4st, och blir totalt utslagen! Det sa bara pang så var han nere för räkning, skrapade upp knäna och var helt väck. Min sambo fick på viljekraft upp honom på benen precis innan bakdelen var på väg i backen. Hur otäckt som helst! Han kunde inte röra sig på över en timme. Hur kan det bli så här??
Det blev ingen tandbehandling men däremot togs blodprov. Vet. misstänker att något organ sviktar eller tumörer:(
Har någon varit med om något liknande??
Detta var på klinik hos en veterinär ska tilläggas.

Sv: En hårsmån från döden av domosedan!?!

Om en injektion hamnar i en pulsåder blir effekten kraftigare och momentan. HH

Gör man alltid så- att man delar upp dosen, fast man vet att den behöver mkt?

Tur i detta fallet, i såna fall:eek:

Man vill nog inte ge mer än nödvändigt, så man tar det väl successivt. Har det senaste året tyckt att hästen inte varit sig riktigt lik, men inte så att man kunnat sätta fingret på vad det är. Bara lite slöare. Kanske finns en förklaring till det nu då....

Om en injektion hamnar i en pulsåder blir effekten kraftigare och momentan. HH
???

Ges inte alltid domesedan i halsen, intravenöst?

Normal dos är väl 0,5 ml.
Låter konstigt att hästen blev så påverkad. Har haft hästar länge, aldrig varit med om att lugnande ges i flera doser... Varför flera injektioner?

Senast ändrad:

???

Ges inte alltid domesedan i halsen, intravenöst?

Normal dos är väl 0,5 ml.
Låter konstigt att hästen blev så påverkad. Har haft hästar länge, aldrig varit med om att lugnande ges i flera doser...

Jag har haft två stycken som haft rejäl tålighet mot sedering. Det har ändock ALLTID börjats med lite över normaldos, och sen getts 'påfyllning' när man sett att den - som förväntat - inte tagit. Alltså trots att vet vetat att den här hästen senaste X gångerna krävt REJÄL dos domo, samt även toppat med lite torbugesic, så har det getts strax över normaldos i första läget, och sen fyllts på när man sett att den inte tagit. Jag frågade om det då jag tyckte det väl var bättre 'ge ordentligt på en gång', men vet ansåg då att då är risken att det blir 'för mycket': Att beroende på olika omständigheter så kan man få olika effekt, och går man ut med 'monsterdosen' direkt, och hästen var lite nedsatt och känsligare den dan kan man få problem.

Sant eller ej vet jag inte, men första ggn min arabvalack fick domo höll han på att ramla omkull av en normaldos. Vi fick vara fyra pers och stötta honom mot en vägg, benen bara vek sig. Vet tyckte 'ha i minnet att den här är känslig'. Så nästa gång han skulle ha, sa jag ju till den vet att 'känslig för domo, ge liten dos': Så gjordes, och det blev noll effekt. De fyllde på, noll effekt. Och han var alltid ganska stundomsinnad. Ena dagen kunde normaldos bli lagom, nästa gång behövdes det betydligt högre dos och ytterligare nästa gång blev normaldos lite för bra.

HH menade nog att det kan ha kommit direkt i en artär.
Till TS att en häst får så mkt domosedan att den går omkull innebär inte att den är en hårsmån från döden!
PL

Jag har faktiskt sett ett egendomligt samband på två av mina som båda haft fästingsjukdomar (ena borrelia och den andra akut erlichios) efter (och även under) dessa sjukdomar så blir de stenklubbade av domosedan konstigt nog. Framför allt den som hade erlichios kan jag med säkerhet säga att det är så, tidigare fick han monsterdoser när det skulle göras någonting (knäpp med mkt bla klippa, fixa tänder mm) utan att bli överdrivet påverkad, nu blir han totalklubbad på en normaldos.
Den andra han bara få domosedan en gång innan borrelian och då har vi inget minne av att han reagerade kraftigt på det men nu efteråt så tål han inte ens en ponnydos (170cm stor kille) utan att behöva stöttning blir totalklubbad av minidos.
Jag kan inte på något sätt förklara sambandet men att jag just sett sambandet att det är dessa två hästar som haft fästingsjukdomar (och behandlats med tetracyklin för det om det kan påverka) och båda har alltså blivit megakänsliga för domosedan efter det.

det är inte ovanligt att människor som är sjuka i den sortens sjukdommar är överkänsliga för medicin, så det beror helt säkert på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka