• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare The holy grale
  • Startdatum Startdatum
T

The holy grale

Hur gör du för att förbereda en halt?

Hur rider du in i halten?

Vad är viktigt för att hästen ska ställa upp sig jämnt?

Beskriv gärna hur du "tänker" in i halten!!

Sv: En halt.

Ja när jag gör en ordentlig halt så tänker jag att jag ska halta, gör en förhållning å haltar med kropp, händer och sits.

Latar man sig ute å ska halta vid en väg så använder jag bara händer och kroppen skulle jag tro om ens det :angel:

För att halten ska bli bra måste man ha förberett den.
Än så länge är jag bra på nivån att göra halt för broms i tygeln. Det måste funka först, utan ben och samverkande hjälper, innan man kan börja använda sits och ben tillsammans.

Jag tänker att för att göra en bra halt så måste hästen lyssna för sitsen osv. i ridningen "framåt". Kan man inte använda sitsen för att minska tempot och öka kan man inte använda det för att göra en halt. Luddigt men jag hoppas att du förstår...

The holy grale skrev:
Hur gör du för att förbereda en halt?

Hur rider du in i halten?

Vad är viktigt för att hästen ska ställa upp sig jämnt?

Beskriv gärna hur du "tänker" in i halten!!

Tempot bör givetvis vara det rätta, inte för snabbt, inte för lusigt och oengagerat. En halvhalt för att säkerställa att hästen vet att något nytt är på gång.

Jag rider en hel del med sätet och minimalt med hand. Jag har bara en lätt kontakt med hästens mun, sitter till sluter om med hela skänkeln, men "bottnar i sadeln" med sittbenen och "kramar" med överskänkeln. Min häst och jag är så samkörda, att det i stort räcker att jag "trampar ner" skänkeln bara, så har jag gjort hela den "hjälp" som jag försökt beskriva ovan. :crazy:

För att hästen ska ställa upp sig jämnt, får man givetvis inte glömma eftergiften, då hästen gärna träder ett halv steg bak. Men eftergiften får heller inte vara så stor att hästen tror att det är hjälp framåt igen, då hästen gärna träder ett halv steg fram. Ryttarens vikt ska vara placerad mitt över hästens rygg och det är en stor fördel om man har lärt känna var och när hästen flyttar fram och bakben, för att man ska kunna göra en liten "osynlig" :angel: parering om hästen trillar iväg nånstans.

Som ni säkert förstår av min något förvirrade förklaring, så är mina och Timas halter så samspelta att jag sällan tänker på hur jag gör. Att jag skrev att det räcker att trampa ner hälen, beror på att en kompis fick prova Tima i höstas. Hon kortade upp tygeln efter lite skrittande på lång tygel och skulle bara räta till sitsen i sadeln, sträckte på sig och trampade ner hälen. Tima gjorde en perfekt halt rätt uppställd och allt. :rofl:

Oj jag har tränat jättemycket på halter nu!
Jag tar inte i tygeln (kontakt måste man ju ha) utan jag bara sjunker ner i sadeln och spänner magen. eventuellt så tar jag tag lite i tygeln om hon inte lyssnar.
Driv in i halten. och var noga med eftergiften

En halt är ju inte bara att man ska stanna.
Halt är lixom en grad av samling! man samlar hästen i steget alltså mot piaff inte mot "benen släpar efter,gör en ränna i marken och jag drar allt vad jag kan".

Man driver(som Gemini sa)in bakbenen under hästen så att hästen går samlat in i halten! och som Gemini sa "noga med eftergiften"!

Litet tips om ni ska träna på vikt hjälperna när ni ska stanna!
Jag har börjat med att rida barbacka och utan träns med bara ett grimmskaft runt halsen på henne.Så rider jag i skritt och använder vikthjälperna för att få henne att svänga och stanna. Det går jätte bra:) Då får man verkligen träna på att använda vikthjälperna när du ska stanna. En jätte bra övning för både dig och hästen. På så sätt får du en häst som lysnar bättre på dina vikhjälper..:)
Testa det funkar faktiskt på dom flesta hästarna som jag har provat på!

Sippus skrev:
Litet tips om ni ska träna på vikt hjälperna när ni ska stanna!
Jag har börjat med att rida barbacka och utan träns med bara ett grimmskaft runt halsen på henne.Så rider jag i skritt och använder vikthjälperna för att få henne att svänga och stanna. Det går jätte bra:) Då får man verkligen träna på att använda vikthjälperna när du ska stanna. En jätte bra övning för både dig och hästen. På så sätt får du en häst som lysnar bättre på dina vikhjälper..:)
Testa det funkar faktiskt på dom flesta hästarna som jag har provat på!

Det går och träna på det med sadel och träns också ;)

Jag förbereder en halt genom att planera vid vilken punkt den ska göras. Därefter strax innan gör jag en väldigt tydlig samlad halvhalt rider in i halten med hjälp av att spänna hållningsmusklerna och låter hästen ställa rätt sina ben och en snabb eftergift med fortsatt lätt kontakt genom tygeln.
En orutinerad häst får ett par skrittsteg på sig innan halten.

Halten ska inte bli någon tvärnit. Därför är det en förutsättning att hästen är samlad innan halten om det ska bli en bra halt utan en massa tjafs innan själva halten.

Kan inte förklara hur jag tänker in i halten.

Halten blir så som hästen gick innan halten. Alltså blir halten rak och samlad, om hästen var rak och samlad innan jag gjorde halt.
Hjälpen jag använder mig av är helt enkelt att sträcka upp överlivet (halvhalt) så att hästen blir så samlad att den inte går framåt. Om det är en lite högre utblidad häst kan man behöva hålla om med skänkeln för att få stillaståendet och inte piaff.

När jag håller om med skänkeln blir jag orörlig, vilket får hästen att bli orörlig. Det är stor skillnad mot att pulsartat följa med, vilket driver hästen framåt.

via skrev:
Halten blir så som hästen gick innan halten.

Det där tycker jag var bra :D

Jag planerar var.

jag hämtar in hästens bakdel med mitt bäcken. = samlar mer

Förhoppningsvis håller jag oss raka och i sådan balans
att själva halten kan göras med magmuklerna. (jag trycker handen framåt mot inbillat föremål.

Då blir halten bäst

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
260
Senast: Jeps
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat