En hagkompis som busar lite väl hårdhänt...

Train

Trådstartare
Hej!

Min häst och en av hans hagkompisar tycker det är jättekul att busa och stå och nafsa efter varandra men den andra hästen har inte riktigt fått lära sig hur man gör så han biter av pälsen på min lilla älskling :(

Det är ju jätteroligt att de busar men vill ju gärna undvika att få en nakenhäst så vill gärna höra lite tips om hur man kan få den andra hästen att sluta bita så hårt! ;)
har nästan funderat på att dränka min lilla polle i fyspary eller något liknande så att den andra inte vill bita :p men det hade kanske inte varit så kul för min polle heller.. :angel:

Tacksam för alla tips och idéer!

// Train

Sv: En hagkompis som busar lite väl hårdhänt...

Hej
Vet inte var din häst blir biten någonstans,,, men mitt förslag är att ta av grimman i hagen om du har den på där.
Mitt varmblod blir kal på sidorna av huvudet om han får ha grimman på sig i hagen pga att schettissen brukar busa med honom och bita å dra i grimman. Så här är de inga grimmor på i hagen.

Jag har samma problem vintertid.
Jag kletar helt sonika på lite anti-bit-klet där de biter mycket. Då har iaf mina lugnat sig en hel del, då blir det att de sprider ut naggandet lite när favoritstället smakar pecka :idea:

Är de täckade? Ett regntäcke med hals kan ju förhindra att de får ordentligt grepp när de biter.

Kan svara för train lite, vi står i samam stall,
Ingen av hästarna har grimmor i hagen.

Sådana där 'bita-slita-dra' hästar brukar bli eld och lågor över täcken, och det blir ganska taskigt mot den täckade hästen när kompisen har en massa att dra i, det blir ju inte så bekvämt för den täckade. Så jag skulle försöka lösa det på annat sätt (dock är jag lite tveksam till antibit i sådana lägen, den insmetade hästen kan inte klia sig fullt ut etc), eller stå ut med tufsig häst beroende på hur 'illa' det blir.

Mina två leker ju enligt samma devis, och nog är de naggade och tufsade här och var, men tack och lov inte i någon större omfattning, och ytterst få kala fläckar. Och jag hoppas det håller sig på den nivån.

ja, och inte bara att det blir jobbigt för den täckade hästen när den ev. "hålls fast i täcket" :crazy: det brukar bli ganska dyrt med alla sönderbitna täcken :angel:

våra går täckade, när ena unghästen hade för sig att bita och hänga i täckena så sprayade vi täckena i ett billigt väldigt illaluktande/smakande hårspray en-två ggr. om dagen. det fick hulliganen här att sluta bita ;)

Så jag skulle försöka lösa det på annat sätt (dock är jag lite tveksam till antibit i sådana lägen, den insmetade hästen kan inte klia sig fullt ut etc), eller stå ut med tufsig häst beroende på hur 'illa' det blir.

Hmm.. varför skulle den insmetade hästen inte kunna klia sig menar du?
Man får väl tänka lite på var man kletar på, men, kinder, man och höftknölar har brukat vara poppis bitställen, och där når ju hästen ändå inte att klia sig själv.

Sedan brukar man inte behöva kleta jämt och ständigt, det har räckt med ett par dagar för oss iaf.

Tack för svaren! :)
Svarar alla:

Som Snultron92 sa har de inga grimmor men min går oftast täckad.

Det är halsen och ansiktet som har råkat värst ut och där kan han nog ändå inte klia sig själv så anti-bit-kräm kanske skulle funka bra ändå :)

Fler tips någon? :bump:

// Train

Fast när de kliar anti-bitkräm på frambenen, och sen kliar det i ögat. Sådana saker som fått mig att avstå, men jag kan vara nojig där.

Hmm.. varför skulle den insmetade hästen inte kunna klia sig menar du?
Man får väl tänka lite på var man kletar på, men, kinder, man och höftknölar har brukat vara poppis bitställen, och där når ju hästen ändå inte att klia sig själv.

Sedan brukar man inte behöva kleta jämt och ständigt, det har räckt med ett par dagar för oss iaf.

Som sagt, jag kanske är nojig. Men när den insmetade hästen kliar huvudet mot frambenen, och sen endera kliar det i ögat eller får det på mulen. Manen däremot är ju rätt säker. Höftbensknölarna kliar mina på sig själv dock.

Hade en marodör som tyckte det var skitkul dra i täcken, var inne på antibit där med, men avstod just för den där 'nojan' att det ska drabba den täckesbärande hästen

Ja... det är klart att det är taskigt om det skulle råka bli så. Men som sagt, jag har bara behövt ha på i två dagar, då är ju risken inte så stor.

Då kanske hårspray som någon nämnde är bättre? Om bara hästen är torr så kletar det ju inte av sig på tex benen, men ändå lär det smaka urk att bita i.

Oj! så långt tänkte inte jag :o
Då blev det till att stryka den idén tills vidare...

Har varit ganska lugnt ett par dagar nu och började precis hoppas att det skulle sluta när han kom in med två nya sår idag :(

Fick tipset av en tjej i stallet att man kanske skulle ha en grimma på i alla fall så att den andra hästen får något annat att bita i.
Vad tror ni om det?
kan det vara en lösning på mitt lilla världsproblem eller blir det en uppmuntring när han helt plötsligt får något att verkligen ta tag i?

// Train :)

Ang grimma så beror det nog på graden av det hela. Det är rätt jobbigt för den med grimma på som blir hängd, sliten och dragen i, speciellt om den inte är så med på noterna.

Här dock så den äldre, ranghögre herrn tycker det är skitkul när det lilla monstret drar i grimman, och sträcker fram huvudet och tycker 'bit nu', gång på gång. Jag tycker dock inte om vad det gör med hans nacke att ha 360 kg tjockponny hängandes i nacken, så det är oftast grimma av.

Det är dock den äldre herrn som är den mer brutala, hans favoritlek är att tugga på ungponnyn, roligast är att ta ett STORT bett över mankammen, och sen njutningsfullt biiiiita fast och hålla i. Jag tycker gravt synd om ponnyn, men han tycks tycka att det är helt okej, så.. Och nyper tillbaka, i mulen. I början var båda två alldeles såriga på mulen med diverse jack och bett efter att ha 'gnabbats', nu kör de mer kroppsbett.

Men iom att äldre herrn är högst i rang, så fungerar t ex täcken, för det är han som säger till när man börjar leka, och när man slutar leka, så han slipper (som mitt förra sto fick..) släpa runt på ett par hundra kilo envis ungponny i täcket om han inte vill.

låter som om du har ett par busfrön där ;) :)

Min polle är flockledaren men den andre har inte riktigt lärt sig hur det där med rangordning fungerar tror vi (tidigare ägare gick emellan när det började hetta till)
Så han håller på och vill småbitas hela tiden vilket min herre gärna är med på även om han inte biter lika hårt.

Hade tänkt sätta på en billig skruttgrimma som jag tror går upp ganska lätt och ha ett nackludd på också.
Förhoppningsvis gör det iaf så att han slippr få nya sår i ansiktet på ett tag men samtidigt tycker jag att det är lite synd att han ska behöva gå med grimma hela tiden :(
Men å andra sidan kanske han blir irriterad när den andra hästen drar i grimman och säger ifrån på skarpen så det tar slut nån gång...

Ska nog prova och se hur det fungerar

// Train

Joddå, busa kan de. Jag tycker dock det är väldigt trevligt som omväxling att ha sådana som busar genom 'bita-slita-dra' mer än 'fullt ös medvetslös'-spring. Även om nämnda herrar kan den leken med, med besked. Men oftast står de på bakbenen och biter på varandra istället, vilket matte tycker är trevligare för nerverna ;)

Ludd på grimman haha, det kan ponny här inte motstå. Han kan inte ens gå förbi en grimma som hänger på en box om den har ludd på sig.. bara måååste bita..bara liiite :angel:

Men, sålänge täckena håller (och det gör de, trots att den äldre kan dra i sina egna täcken ibland med) och får sitta kvar - och det gör de - så får de hållas. Börjar det uppstå blodvite alltför ofta eller någon inte tycker det är roligt längre får jag göra en insats, men i övrigt får de hållas. Jag begriper inte hur det kan vara kul, spec inte när de tar iiii, men det är deras business ;)

Senast ändrad:

vrf bry sej? är de så att han får blödande sår lr försvinner bara pälsen? för e de bara päls som försvinner vrf ska man då bry sej, dom är hästar lixom, de hör till att dom busar vrf hindra dom från de? om han inte får djupa jack av att den andra biter loss stycken av honom så skulle ja ju så klart göra nått åt de men är det bara päls så skulle ja inte bry mej de växer ju ut igen;) låt dom var hästar:idea:

Hej!
Det är lyckligtvis inga djupa sår han får men ofta börjar det blöda ändå...
Ett av de senaste var även precis där nosgrimman ska sitta så det blir till att skippa den ett tag. Dettag gör visserligen inget då jag bara har den som dekoration men samtidigt bli man lite orolig över var nästa kommer hamna :crazy:

Annars tycker jag också att hästar ska få vara hästar och det är jättekul om de busar lite :)
Men önskar bara att huvudet skulle få vara i fred iaf ;)

// Train

Hej!
Det är lyckligtvis inga djupa sår han får men ofta börjar det blöda ändå...
Ett av de senaste var även precis där nosgrimman ska sitta så det blir till att skippa den ett tag. Dettag gör visserligen inget då jag bara har den som dekoration men samtidigt bli man lite orolig över var nästa kommer hamna :crazy:

Annars tycker jag också att hästar ska få vara hästar och det är jättekul om de busar lite :)
Men önskar bara att huvudet skulle få vara i fred iaf ;)

// Train

dekoration???:eek::eek: vrf då??

aa de e ju inte så kul om såren hammnar i annsiktet de kan ja förstå.. fast där kan du ju inte gärna spraya hårspray eller anti-bit-klet heller:crazy:

Använder oftast en löst spänd engelsk nosgrimma för att jag tycker det är snyggt :d men smaken är ju olika...
Självklart har jag tagit bort den nu när han har sår.
Men det är ju inte det tråden ska handla om ;)

Ja det blir ju lite svårt att hitta något bra att ta i ansiktet...
Visserligen kan man ju kleta på det försiktigt med handen men eftersom det är området runt nosryggen som är mest utsatt kommer det kanske kladda av sig när han kliar sig på benet och kanske hamna i ögonen som Alexandra_W sa.

Men numera kommer han iallafall inte in med nya sår varje dag längre så kommer nog avvakta och se om det håller på att bli bättre nu :)
Annars kommer jag antagligen prova med en grimma att bita i istället (Skulle tro att min polle jagar iväg den andre om han blir för hårdhänt)

// Train

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 980
Senast: Takire
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka