En gång för alla, jämföra olika behandlingsmetoder!

Medrix

Trådstartare
Precis som rubriken säger så ska vi alla här kunna skriva sina upplevelser när man utöver veterinär har tagit dessa "alternativa" metoder.

Hjälp oss alla att reda ut skillnaden mellan ET, kiropraktor, massör, osteopat med flera! Inga kommentarer om att det är humbug etc. behövs utan låt oss upplysa varandra och lära av varandra istället.

Jag har själv använt en ET på min häst som jobbade med händerna, akupunktur, magnet och mycket med laser. Detta hjälpte min häst väldigt mycket, men jag har fått höra att med laser tar man mest "på ytan" enkelt sagt. Känner att min häst inte är så fräsch som hon kan bli helt enkelt och vill prova något annat.

Bör tilläggas att hon är kollad av veterinär, har en utpassad sadel och kollade tänder med mera och är helt frisk och glad idag. Jag vill bara maximera hennes välmående! :)

Jag funderar ju just på osteopat som, om jag förstått det rätt, berör muskler, vävnad och leder. Bör man då även kombinera med en kiropraktor som tar hand om skelett och kotor?

Det är här ni kloka buke:are kan hjälpa mig! :bow:

Tacksam för alla svar!
:banana:

Sv: En gång för alla, jämföra olika behandlingsmetoder!

HeJ!

Själv använde jag mej av veterinär med akupunkturspecialitet på min förra häst. Hon hade ryggont och blev sämre av vila. Med nålar och vettig motion (skritt i skogen "offroad" och runt träd, tömkörning, vetig longering) blev hon helt bra. Utan några som helst mediciner trollade han bort kotledinflammation båda fram eftersom det var sekundärt till ryggen. Och som jag sa innan, hästen vilade inte, utan arbetades under hela behandlingsperioden, även om det gick lite lugnare till.

Jag har använt "kotknackare" på en häst och han blev jättehalt! Så det aktar jag mej för.

ET tycker jag är ok, det måste vara en riktigt bra en.

Massör har vi en superduktig i stallet, annars har jag mest råkat ut för puckon, tex den vars samtliga offer har problem i bogen.. (magsår, fel sadel, hälta i olika ben var alla muskelproblem i bogen). Massage ser jag mest som underhållsbehandling, som måste ske med jämna intervaller för att göra någon nytta. Ser det också som ett bra diagnosverktyg för att se om hästen har nån spänning som inte varit där tidigare, kan något värre vara på upptågande??

/ Lavinia, vars häst nog kommer få lite masage efter sommarens hälta

Jag har använt "kotknackare" på en häst och han blev jättehalt! Så det aktar jag mej för.

Har hört att flera hästar har blivit halta när dom använta kotknackare, det är därför jag frågar innan jag själv skulle testa något sådant!

Någon som använt en osteopat? Tycker det låter som om dom täcker "många områden"?

*puttar lite till*

Kom igen, det är väl fler än jag och Lavinia som har använt massörer och dylikt? :bump:

Jag har använt mig av en duktigt ET. Min häst hade väl egentligen inga uppenbara problem men nog tyckte jag han blev allmänt mjukare och finare i kroppen.

Var några år sedan nu och har hunnit flytta. Söker med ljus och lykta efter en bra här uppe. Skulle vilja att han fick några genomgångar igen då han börjar bli till åren. Men vart har alla tagit vägen?! Har ET bytt namn till hästfysioterapeuter? Är det samma sak?

Jag är massör och har använt ET i massor av år (15 kanske) och osteopat i 4 år.

Själv jobbar jag med FRISKVÅRD och REHABILITERING. Rehailitering som underhåll av muskulaturen efter veterinärbehandling eller behandling av ET eller osteopat.

ET använder jag när jag tror att det är ett "enklare" problem i skelettet, eller laser på senor och ligament.

Akupunktur har jag inte använt förutom de nålar ET satt, men efter att ha sett effekten på mig själv då jag bytte från kiropraktor till akupunktör/massör så tänker jag fortsätta utbilda mig inom akupressuren.

Osteopaten är min idol... :bow::bow::bow: Det jag ser är att denne förbereder muskulaturen inför manipulationen på ett helt annat sätt än ET.
Och att effekten blir extremt mycket effektivare.

Nu har jag bara använt osteopat på hästar med rätt allvarliga problem men där har verkligen oanade resultat upnåtts. :bow:

Jag är hästmassör (inte längre aktiv). Massage är friskvård och kan ha en bra funktion för att hjälpa hästen tillbaka till ett normalt rörelsemönster. Om grundorsaken till hästens problem finns i musklerna kan massage lösa problemet, men väldigt ofta finns grundorsaken någon annanstans.

Många hästägare söker en universallösning, EN behandling eller EN behandlingsform som är "den bästa" och ska lösa alla problem. Det är lika dumt som att gå till läkaren och få EN medicin oavsett vad man har för sjukdom. Eftersom våra djur inte kan tala är det väldigt ofta som både alternativare och veterinärer måste gissa, baserat på sina kunskaper och erfarenheter. Här har veterinärerna i regel både de bästa kunskaperna och den bästa utrustningen.

Om någon av hästarna känns knackig går jag alltid till vet först, för utredning, diagnos och behandling. Därefter har jag ibland använd mig av ET (massage, akupunktur, laser) som komplement.

Om en häst har en skada någonstans, kan ex muskulära problem följa med som ett brev på posten. Detta är ET bra på att behandla. Och det är ju bara bonus för hästen, en god massage är ju något som både häst- och människokroppar verkligen uppskattar. :)

Att ET behövt manipulera kotor odyl har inte behövts hos mig, vi har inte haft sneda bäcken och sånt på hästarna.

Men alltid, alltid veterinär först. Alternativ behandling är alternativ och skall alltid komma efter utredning, diagnos och behandling hos veterinär när hästen är sjuk.

Ibland, dock, om hästen är frisk, kan jag ta ut ET bara för att h*n ska få känna igenom muskulatur m.m. så det inte finns spänningar som jag inte märkt. Som friskvård för hästen. :)

Norrland

Många hästägare söker en universallösning, EN behandling eller EN behandlingsform som är "den bästa" och ska lösa alla problem. Det är lika dumt som att gå till läkaren och få EN medicin oavsett vad man har för sjukdom. Eftersom våra djur inte kan tala är det väldigt ofta som både alternativare och veterinärer måste gissa, baserat på sina kunskaper och erfarenheter. Här har veterinärerna i regel både de bästa kunskaperna och den bästa utrustningen.

Det är sant.

Men det finns även alternativbehandlare som anser att just deras metod är en universallösning.
Jag tycker att det är viktigt att välja sin alternativbehandlare med omsorg. En som förstår att deras metod är just ett komplement till vet-behandling, och friskvård.

Norrland

Vad kul att flera har svarat!

Jag förstår er som säger att man tar ut veterinär i absolut första hand, jag håller med till fullo. Vill bara påpeka än en gång att min häst är helt frisk och inte stel eller någonting. Det jag vill är att jämföra olika metoder innan jag själv provar dem i "onödan". Jag söker alltså inte någon universallösning utan vill hitta ett komplement, utöver veterinär som jag använder i första hand, som är ännu effektivare än ET då det känns som att det inte ger något längre.

ghost: vad spännande att du tycker osteopat varit effektivare! Kanske det blir en riktig hit att använda på pållen :love:

Jag måste säga att jag gansk nyligen blvit rätt bestört över hur smal tex ET'ns utbildning är

och överlag så har varje gren sin specifika kunskap - egentligen så behövs ett samarbetande team

När veterinären inte hittat på min har jag tagit ut ET - när ET tycker att hästen är "bra" så har senare veterinären hittat

Vad vill jag säga med det

JO hästar är smärttåliga, som lejonelle säger så är det svårt att ställa diagnos, man får köra uteslutningsmetoden - när man lyckats lokalisera var man skall börja leta

ibland har man ingen aning

nackdelen med en ET och kotknackare är att de har sin checklista. Får de inga napp där så är hästen frisk.

Eller de behandlar - så är hästen frisk

Det har hänt mig tre ggr- Alla tre hästarna hade grava skelettproblem, men jag kom för tidigt till vet så de visste inte var i hela hästkroppen de skulle börja leta

För det mesta kommer smygande - det kan göra lite ont ngnstans i skelettet - hästen börjar kompensera - för rörelsestörningar - dessa behandlar alternativare glatt :grin:

Ofta så blir det så att en liten "ont" resulterar i en kompensation i rörelsemönstret - som resulterar i muskelspänningar - och så kompenserar hästen för det osv i en ond cirkel

Till slut ha hästen ont överallt och det tjänar ingen till att avlasta kompensera för då gör det mer ont på annat sätt

Om man i detta tillstånd tar ut kiron så kan han antigen lätta på allt och hästen verkar frisk - innan allt rasar tillbaka, eller om det gått länger och hästen utvecklat värre skelettskador
Då kan det som finns "under" ploppa fram - och därför kan hästen bli halt av en kiropraktor. Det är inte kiropraktorn som gjort hästen halt

den har skalat av så det syns att hästen är halt

ELLER

så är det ett klantarsel som iten förstår att man måste lösa på muskelspänningar först annars kan man skada hästen

Jag tror att man skall anlita en massör i hälsofrämjande syfte. Lära sig stretchövningar för att kunna känna igenom hästen och upptäcka muskelspänningar och oliksidigheter på ett tidigt stadium

Svar på din fråga - så skelettproblem tar veterinären hand om
Et är en slags naprapat - dvs den lättar på muskelspänningar runt leder

Kiron går ofta på lederna med mindre avslappande behandling på musklerna först. Beroende på utbildning så kan de vara för "brutala" dvs hoppa behandling helt

Massör är friskvår - men de har kunskaper som andra kan sakna och har sin givna plats i teamet

Senast ändrad:

*kl*

Jag har använt ET till min häst två gånger. Då har det främst varit i friskvårdande syfte. Som en lite extra genomkoll för att se om jag kan förbättra något, eller om jag missat något.

När det varit mer konkreta problem har jag haft hjälp av veterinär med kiropraktorkunskap.

Använder osteopaten till att behandla både mig själv och hästen. För mig har det varit en absolut räddning. Min osteopat är oxå min idol. Och då har jag använt kiropraktor, ET, massör, akupunktör till både mig och hästar tidigare. Och en behandling med osteopati behöver inte alls kombineras med kiropraktik. Osteopaten korrigerar ju också skelettet men med mindre kraft. Tänk bara på att en seriös osteopat inte vill göra för stora manipulationer på en och samma gång utan brukar vilja ha flera besök/behandlingar på sig. Går jag till mig själv krävs 3-4 behandlingar för att få bra effekt. Men som andra skriver när man ska få sig själv eller hästen att må bättre ska man se alla som ett team(även om de själva kanske nu inte gör det). Man ska nog inte helt förlita sig på en sorts behandling utan försöka kombinera.

Senast ändrad av en moderator:

ET-utbildningen går om jag förstått det hela rätt inte så djupt i någon av de behandlingsmetoder de använder, de är ju väldigt allround.

Då jämför jag med Kiropraktik-utbildningen eller Akupunktur-utbildningen så vetrinärer läser efter att de är färdigutbildade.

Min ET säger att min massage-utbildning är djupare än den de fick på skolan.

Ostopaten - Ja jag har faktiskt inte riktigt fattat skillnaden mellan osteopaten och kiropraktorn även om jag sett åtskilliga behandlingar. Jag återkommer om det om några veckor, "min" massör/akupunktör (som jag går till) håller på att utbilda sig till osteopat så han borde ju veta skillnaden.

Jämför jag med min egen kropp så har jag konstaterat att massage (ingen mysmassage då) i kombination med akupunktur är det som faktiskt gett det största resultatet, men det kanske bara beror på att jag hängt i längst med det?

Som lejonelle säger så finns det ingen universalmetod - man har mest nytta av att öva upp ryggradskänslan så att man tillkallar rätt person i rätt tid.

Ostopaten - Ja jag har faktiskt inte riktigt fattat skillnaden mellan osteopaten och kiropraktorn även om jag sett åtskilliga behandlingar. Jag återkommer om det om några veckor, "min" massör/akupunktör (som jag går till) håller på att utbilda sig till osteopat så han borde ju veta skillnaden.

Jag väntar med spänning på att få höra skillnaden :) :bump:

Jag tar ut massör regelbundet till min häst (ca var 6:e-8:e vecka). Detta då han är lite äldre samt att jag får en liten koll om något är på gång. T ex hittade hon lätt ömhet på ryggen sist och vi kom fram till att det var dags att stoppa om hoppsadeln (om det inte hjälper nu så får jag leta ny sadel). Hon har också visat mig stretching (vilket hästen helt uppenbart kunde sedan innan).

Har nu också i samband med hälta hittat en mycket bra veterinär som behandlar med laser, enligt honom inte bara ytligt utan med olika inställningar så kan han komma ca 7 cm ner från huden. Hästen är mycket bättre, och veterinären rekommenderade också att jag börjar strecha honom regelbundet.

Båda dessa har jag hittat via rekommendationer från stallkompisar och andra som haft häst längre än jag.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här, skulle kunna passa under hästvård också men då det snarare är yrket jag funderar över...
Svar
14
· Visningar
1 243
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V