En fundering om fårskinnsskötsel.

doglover

Trådstartare
Min son har ett fårskinnsfäll så som många andra barn har.

Han hade.... hrrrmm.... bajsat på den. Så jag tvättade i badkaret. Vred ur det som gick, använde hårtorken lite och centrifugerade den snabbt.

Nu har den då torkat, men den känns väldigt stel i skinnet på undersidan, kan man göra något åt det?

Sv: En fundering om fårskinnsskötsel.

För att få till det mjukt och följsamt igen, så måste hela mjukgöringen göras om.

Detta göres genom att när skinnsidan är lite fuktig, gnida in den med mjukgöringsmedel och sedan gnugga hela skinnet och hålla det i rörelse under hela torktiden.

Jag använder mig av en mix av smält fårfett, olja och honung när jag mjukgör skinn, men jag skulle tippa på att läderbalsam eller ett lanolinbaserat mjukmedel också funkar rätt ok.

Man får passa sig lite för att ta för mycket mjukmedel bara, så att det inte "rinner igenom" till ullsidan.

Lite arbete med andra ord om man vill ha det mjukt och följsamt igen ;)

Hrrm...

Läderbalsam låter då som en bra idé. Annars får det väl vara stelt, den använd bara i sängen och han sover ju ändå inte på undersidan:p

Skinn bör lufttorka utan hjälp av värmekällor och man bör gnugga på det medan det torkar - Då brukar det hålla sig mjukt.

Du kan prova att gnugga lite på det nu när det är torrt också, gärna använda det att sitta på själv etc, så finns chans att det blir bättre.

Det kan jag testa! Det är inte jättestelt, men man märker ju stor skillnad.

5 minuter i tumlare med ett par tennisbollar eller liknande eller gnugga och knöla lite med skinnet så blir det mjukare.

Jag har bara kört dem i tvättmaskinen med lammskinnsschampo och låtit dem lufttorka (liggandes) och mina lammskinn är väldigt mjuka och fina. Centrifugerar en extra gång innan jag låter dem lufttorka.

Jag tvättade också mitt i tvättmaskinen med specialtvättmedel för skinn och det blev jättebra!

Har inte vågat tvätta det i maskin då jag köpte det begagnat och det står inga tvättråd på den.

Inbillar mig att den ska falla i bitar:crazy:

Jag har bara kört dem i tvättmaskinen med lammskinnsschampo och låtit dem lufttorka (liggandes) och mina lammskinn är väldigt mjuka och fina. Centrifugerar en extra gång innan jag låter dem lufttorka.

Nu är det ju så att inte alla skinn tål maskintvätt. Endast de som är behandlade på ett speciellt vis fungerar att tvätta i maskin.

Det är ett skäl till att jag aldrig tvättat i maskin, då jag inte vet om den tål det. Jag var t.o.m nojjig över att centrifugera den, då en bit faktiskt lossnade då jag tog i den när den var blöt.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 536
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka