En fundering ang mugg

HannaPP

Trådstartare
När man behandlar mugg så tvättar man ju ofta med grönsåpa, lägger på salysylsyrevacelin, helosan eller vad man nu använder.

Men om det är bakterier i muggen, borde man då inte lägga på något som dödar bakterierna?

Sv: En fundering ang mugg

När man behandlar mugg så tvättar man ju ofta med grönsåpa, lägger på salysylsyrevacelin, helosan eller vad man nu använder.

Men om det är bakterier i muggen, borde man då inte lägga på något som dödar bakterierna?

Jo man kan få antibiotikakräm av vet. om det inte försvinner, men antibiotika ska man inte använda om man inte måste.

Eller menade du desinficering av nåt slag?
Jag har uppfattat muggproblematiken som så, att det uppstår för att det blir sprickor i huden och jordbacillusserna kommer in, och för att påskynda läkning ska man få huden att må så bra som möjligt o återställa balansen så bacilusserna får ge sig. Därför ska man bara använda milda grejer.

Jag blir gärna motbevisad men det är så jag har förstått det.

Du kan tvätta med Hibiskrubb (bakteriedödande) låta det sitta 10-20 min och sen skölja spraya med Virkon (svamp)och sen lägga Salisalsyrevaselin som omslag (för att lösa upp rugerna ) sen tvättar du så varje dag och ser till att det är torrt .

Mvh Miaa

Senast ändrad:

I allmänhet: Om det är torra krustor, tvätta och mjuka upp med tex salicylsyrevaselin (inga tjocka lager, huden måste få andas).
Är det "blöt mugg", dvs att det "soppar" är det troligtvis en infektion som behöver antibiotikasalva, det måste du ha ett recept på från en veterinär.

Hibiscrub för att döda ev bakterier....potatismjöl för arr torka upp, detta på morgonen. På kvällen mjuk borste för att få bort mjölet, sedan halvfet salva. Fortsätt så ca 10 dagar och problemet är borta. bara egen åsikt, inget vetenskapligt.....håll hästen torr. inga leriga hagar. :idea:

salysylsyrevacelin..... :D Vilket namn det bidde. Jag tvättar med bakteriedödande shampo eller grönsåpa, använder salicylsyrevaselin helosansalva. Jag bara funderade på just med bakterierna. Tack för era svar.:bow:

En fråga till.... namn på antibiotika salvor? Vad är hibiscrub var får man tag på det?

Mvh Hanna

Du måste som sagt ha recept av veterinär på antibiotikasalva. Helst ska man ta ett baktprov, annars är det svårt att veta vilken salva man ska välja.
Hibiscrub kan du köpa på Apoteket.

vi brukar få streptocillin eller juvenesta salva (pencillinsalva) till mugg/rasp/sår om det behövs. dom salvorna har dom flesta vet. hemma, har hänt att jag åkt "inom" och köpt några "sprutor"

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hemmet Var ute och fixade i trädgården idag och såg att på min altan, mellan soffan och odlingslådan bakom en kruka, ligger en död fågel. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 139
Senast: Paddington
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka