En fråga..=)

I

Illen

Om man ska hoppa bana och det är stilhoppning och hamnar i fel galopp efter ett hinder. Hur ska man göra då om hästen inte har lärt sig byta. Skulle ni sakta av och fatta ny eller skulle ni låta det vara?

Sv: En fråga..=)

Absolut skulle jag sakta av och byta. Hellre göra det snyggt än att låtsas som om det regnar. Tror nog att domarna uppskattar att du försöker rida banan så korrekt som möjlig.

Det beror på hur långt det är mellan hindrena, så det inte stör ridningen..
Är det en lång sträcka är det bättre att byta, eller iaf försöka så ser domaren att du försöker.. ;)

Ja det får inte störa ridnigen, På en linje te.x är det ju inte så smart att sakta av och byta men är det lite transportsträcka mellan hindrena så kan du ju sakta av och byta. Dommaren brukar lägga märka till om man har fel galopp genom en sväng te.x så då är det bättre att sakta av och byta om inte hästen byter själv.

skulle sakta av och byta så snabbt som möjligt och låtsas som om det regnade. Då skulle domaren se att du snabbt märkte att det blev fel och även att du kunde rätta till felet.:idea:

ja det är klart att du ska bryta av och fatta rätt :) då ser domarna att du märker om din häst har rätt eller fel galopp... annars ser det ju ut som att du skiter i vilket ! fast det är klart att du inte ska bryta av mitt mellan två hinder tex. med 5 galoppspång mellan. gör det där det passar bra ! :banana:

kl. Byt galopp på ett så snyggt sätt som möjligt, fel galopp drar ner poängen enormt. Helhetsintrycket blir uselt om man rider i kors- eller fel galopp.

Är det typ på en linje så hade jag nog bara fortsatt men om jag skulle ha lång sträcka på mig så skulle jag bytt galopp:bump:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III