en fråga...

L

link

Har försökt räkna foderstater till mina två hästar och det har till slut blivit ganska ok tror jag. Pga dåligt proteinvärde i höt så har det blivit en del pysslande. Hur viktiga är dessa värden man räknar fram?
När jag delar kalcium på magnetsium så får jag lite för liten kvot. Ca 1 för lite. Och min kalciumvärde blir ungefär 5 för högt. Kan detta var farligt eller kan man tänja något på riktvärdena?

Sv: en fråga...

Ca/Mg-kvoten är inte så jätteviktig, se bara till så att behoven är täckta.

Lika med Ca-överskottet på 5 g. Det är så litet överskott att det förmodligen förvinner i felmarginalen när du fodrar "i verkligheten".
Eller är det Ca/P-kvoten som är för hög?

Överskott och avvikande kvoter som kommer från grovfoder gör oftast inte så mycket, så länge alla behov är täckta. Det är värre om du överdoserar ett rent mineralfoder t.ex. Det är både dåligt för miljön, onödigt påfrestande för hästen att ta hand om och inte minst kan det bli mycket påfrestande för din plånbok...

Ca/P kvoten är är perfekt. Kalciumvärdet är ngt högt men det är som du säger, det blir ju ändå aldri riktigt precist närman väl fodrar i verkligheten. Jag har ganska dåliga mineralvärden i höet också så jag kommer ge 100 g hippo avel mineral (numera hippo grow). Är det för mycket? Vart kan jag annars ge för ngt med höra mineralvärden?

Jag har ganska dåliga mineralvärden i höet också så jag kommer ge 100 g hippo avel mineral (numera hippo grow). Är det för mycket? Vart kan jag annars ge för ngt med höra mineralvärden?

Jag förstår inte?:confused:
Om du har räknat ut foderstater och vet hur kvoter osv ser ut, då vet du ju också om 100 g av det aktuella mineralfodret är lagom?

Behövs det 100 g för att täcka behoven och fixa kvoterna så är det ju inte för mycket? Eller missförstår jag något?;)

Haha oj vad rörigt det blev ;) Nej du har så rätt, det stämmer ju som det ska.

Tror det är dags att krypa till kojs för idag :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 738
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar