En fråga...

M

Myran88

En knäpp fråga kanske... men... När man tränar häst i rundkorall och vill driva den framåt respektive stanna var ska man ha blicken? Har hört två olika saker, den ena: Ska man stanna tar man ett steg fram och kollar på bakdelen och vill man driva fram ett steg bak och kollar vid sadelgjordsläget... Alltså att framdelen är den drivande och bakdelen tvärt om. Den andra tjejen sa att det va tvärt om. Att bakdelen är den man ska fästa blicken på om hästen ska gå fram och framdelen den om hästen ska sakta av. Vad är rätt?

Sv: En fråga...

jag använder mig av att fokusera dit hästen ska och placera mig i den bakre zonen (bakom hästens manke). vill jag stanna hästen stänger jag av fokus och förflyttar mig till den främre zonen (framför hästens manke).
Vill jag att hästen ska komma in till mig tar jag ett par steg bakåt, vilket är en inbjudande gest.
vill jag stanna hästen genom att få den att göra en framdelsvändning ger jag den lite av den skuldra som är i varvriktningen och fokuser bort bakdelen.

detta lyssnar alla hästar på, oavsett om de är mycket hanterade eller inget alls, så snart jag fått deras uppmärksamhet.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar