Lampan

Trådstartare
Nu hoppas jag att ni kan hålla en vettigt ton i detta inlägget, så moderator slipper låsa tråden
Ni behöver kanske inte lägga i dom allra högsta växlarna

Ocheldaupperochreagerarsomdetinträffadekanjämförasmedjordensundergång...eller nåt

Nu till frågan

Min unghund 6 månader har börjat "mucka" lite om han blir irriterad
Det kan vara i en situation där han har ätit upp sin mat, sen vill han fram och äta av tikens
Jag står mellan hundarna och håller honom borta, så hon kan äta ifred
Då kan bli lite tjurig och börja bita väldigt löst i benen, han säger åt mig att flytta på mig..annars...
Samma sak kan vara om han ligger i soffan, han försöker få bort en från platsen.
Tillägger att hunden inte är aggressiv, han har aldrig visat aggressivitet mot någon,
Bara denna envishet att få som han vill

Jag har ignorerat beteendet och bara stått kvar och hållt undan honom.
Han har inte gett sig, han har blivit mer envis
Jag vill inte förvärra problemet

Har ni tips på hur jag ska göra, ska jag slänga godis bort från soffan, tikens matskål för att bryta?

Alla hundar vill/kan inte äta i samma rum. Låt dom äta separerade så den andra får sin matro.
Träna på problemet m godis i och klicker ist utanför matstunden.
Det kan bli en tråkig situation om den andra hunden lessnar.

Alla hundar vill/kan inte äta i samma rum. Låt dom äta separerade så den andra får sin matro.
Träna på problemet m godis i och klicker ist utanför matstunden.
Det kan bli en tråkig situation om den andra hunden lessnar.
Tack för svar, jag ska hålla undan dom vid maten
Att han håller på och muckar med mig och min sambo när han inte får sin vilja. Är det vanligt, är det ett i grunden allvarligt problem?

Tack för svar, jag ska hålla undan dom vid maten
Att han håller på och muckar med mig och min sambo när han inte får sin vilja. Är det vanligt, är det ett i grunden allvarligt problem?
Verkar han seriös i sitt muckande? Dvs agerar han som en vuxen hund i kroppsspråk och ljud kan det vara ett problem. Problemet kan vara allt ifrån osäkerhet till vad som helst egentligen.
Är kroppsspråket mer busigt (jag hoppas du kan läsa av skillnaderna) så testar han mest lite gränser. Men superviktigt att han inte får vinna gränserna.

En enkel regel är: Tillåt ALDRIG något från en valp som inte är ok som vuxen. Börja omedelbart träna oönskade beteenden.

På frågan hur vanligt muckande är, är svårt att svara på. Vissa raser är mer utmanande än andra.
Har själv aldrig haft valpar som jag uppfattat som muckande.

Som redan sagts, ge dem mat separat. Men om jag fattat saken rätt är de hundar du har nu dina första? En halvåring och en 1,5-åring? Och den yngre är av någon tuffare ras? Jag tror du skulle behöva hjälp att läsa av riktigt vad det är den yngre säger och gör, jag är inte så säker på att du har erfarenheten/kunnandet att riktigt hänga med i svängarna här. (Och nej, det är ingen förolämpning.) Går du allmänlydnad med någon av hundarna nu? Om du har en bra instruktör kanske du kan be henom om hjälp? Hur var det med uppfödaren, bodde hen långt bort?

Hur menar du att det är ett icke aggressivt beteende att han biter i era ben? Jag förstår nog inte riktigt vad det är han gör, försöker han kampa med byxbenen som ett slags överslag eller vaddå? Du skriver att han muckar, vad menar du då? Att mucka är ju ett rätt rejält aggressivt beteende (man är ute efter att starta bråk), så jag antar att du menar något annat egentligen?

Försök gärna beskriva situationerna så exakt du bara kan, helt enkelt. Separera gärna ut dina tolkningar från beskrivningen också, alltså så det blir först ett stycke med vad som faktiskt, direkt observerbart händer, och först därefter hur du ser på vad som händer. Vi kan inte ge dig några absoluta svar, men vi kan ge dig fler uppslag att fundera på i alla fall. Och som sagt, det bästa vore om du kunde få hjälp irl att tyda hunden.

Verkar han seriös i sitt muckande? Dvs agerar han som en vuxen hund i kroppsspråk och ljud kan det vara ett problem. Problemet kan vara allt ifrån osäkerhet till vad som helst egentligen.
Är kroppsspråket mer busigt (jag hoppas du kan läsa av skillnaderna) så testar han mest lite gränser. Men superviktigt att han inte får vinna gränserna.

En enkel regel är: Tillåt ALDRIG något från en valp som inte är ok som vuxen. Börja omedelbart träna oönskade beteenden.

På frågan hur vanligt muckande är, är svårt att svara på. Vissa raser är mer utmanande än andra.
Har själv aldrig haft valpar som jag uppfattat som muckande.
Det finns ingen aggressivitet i hunden alls
När han kommer och muckar så gör han det på samma sätt som när han vill härja och busa
Han testar gränser, förra veckan va här en kille på 12 han satt i soffa, hunden hoppade upp och började mucka med honom. Hunden och pojken träffas ofta och känner varandra väl ( jag tog ner hunden)

När han busar är han också mycket med munnen, han tar löst biter aldrig hårt. Han gillar att busa så så jag tycker det är synd att hindra honom från det. Går det att behålla buset med munnen men ta bort det när han är envis? Det händer att han inbjuder till lek med munnen även om här är gäster....jag tycker det är svårt att veta hur jag ska sätta gränser

Är det aldrig munnen på människors händer som gäller för att det inte ska bli fel?
Eller kan vi här hemma fortsätta busa med honom på det viset?

Som redan sagts, ge dem mat separat. Men om jag fattat saken rätt är de hundar du har nu dina första? En halvåring och en 1,5-åring? Och den yngre är av någon tuffare ras? Jag tror du skulle behöva hjälp att läsa av riktigt vad det är den yngre säger och gör, jag är inte så säker på att du har erfarenheten/kunnandet att riktigt hänga med i svängarna här. (Och nej, det är ingen förolämpning.) Går du allmänlydnad med någon av hundarna nu? Om du har en bra instruktör kanske du kan be henom om hjälp? Hur var det med uppfödaren, bodde hen långt bort?

Hur menar du att det är ett icke aggressivt beteende att han biter i era ben? Jag förstår nog inte riktigt vad det är han gör, försöker han kampa med byxbenen som ett slags överslag eller vaddå? Du skriver att han muckar, vad menar du då? Att mucka är ju ett rätt rejält aggressivt beteende (man är ute efter att starta bråk), så jag antar att du menar något annat egentligen?

Försök gärna beskriva situationerna så exakt du bara kan, helt enkelt. Separera gärna ut dina tolkningar från beskrivningen också, alltså så det blir först ett stycke med vad som faktiskt, direkt observerbart händer, och först därefter hur du ser på vad som händer. Vi kan inte ge dig några absoluta svar, men vi kan ge dig fler uppslag att fundera på i alla fall. Och som sagt, det bästa vore om du kunde få hjälp irl att tyda hunden.
Den yngre är ingen tuff ras
Jag har gått på valpkurs och ska gå lydnaskurs som börjar på lördag
Jag har aldrig gått där tidigare, men det står i beskrivningen av kursen att dom jobbar med positiv förstärkning, jag hoppas att det stämmer.

När han har ätit upp sin mat, tittar han på tikens mat, han tittar upp på mig, lufsar fram, svänger lite på kroppen, svansen som han gör när han vill busa, han tar med munnen runt vaden, jag motar bort honom, han tittar upp igen, svänger lite lekset på kroppen och tar igen runt benet, han kan skutta runt lite och försöka smita förbi igen
En gång gick han fram till altandörren för att visa att han ville gå ut, när jag gick fram till dörren vände han snabbt och sprang fram till matskålen och nappade åt sig några bitar
Han har försökt tricket igen..flera ggr.
Uppfödare bor en bit bort, vi har bra kontakt men hen är lite "vag" i sina svar om jag frågar något

Den yngre är ingen tuff ras
Jag har gått på valpkurs och ska gå lydnaskurs som börjar på lördag
Jag har aldrig gått där tidigare, men det står i beskrivningen av kursen att dom jobbar med positiv förstärkning, jag hoppas att det stämmer.

När han har ätit upp sin mat, tittar han på tikens mat, han tittar upp på mig, lufsar fram, svänger lite på kroppen, svansen som han gör när han vill busa, han tar med munnen runt vaden, jag motar bort honom, han tittar upp igen, svänger lite lekset på kroppen och tar igen runt benet, han kan skutta runt lite och försöka smita förbi igen
En gång gick han fram till altandörren för att visa att han ville gå ut, när jag gick fram till dörren vände han snabbt och sprang fram till matskålen och nappade åt sig några bitar
Han har försökt tricket igen..flera ggr.
Uppfödare bor en bit bort, vi har bra kontakt men hen är lite "vag" i sina svar om jag frågar något

Aha, jag hade för mig att det var någon lite hårdare jakthundsvariant du hade men då hade jag fattat fel.

OK, så taget runt benet är mera som ett slags fråga än ett påstående, kan man kanske säga? Som att han provar lite saker ni gör tillsammans för att se om det ger önskat resultat? Jag hade inte bara motat undan honom från det han vill ha, jag hade gett honom något annat att göra. "Gör det här" är mycket lättare än "gör vad som helst utom det här". Ge honom en konkurrerande uppgift (tex gå på plats).

Jag hoppas för övrigt att du kollat upp kurs/instruktör lite mer noggrant än att de säger sig jobba med positiv förstärkning? Det ryms mycket dumheter (och inkompetens, och rent lurendrejeri) under den rubriken tyvärr, kolla upp en tränares utbildning och filosofi innan du bestämmer dig för att gå kurs någonstans är mitt tips! Hoppas det blir bra på lördag.

I inlägget ovan skriver du om att busa med munnen, vad menar du då? Att hunden biter/håller i kroppsdelar/kläder? Är det en apporterande ras? Jag hade velat byta till föremål, alla gånger!

Jag skulle faktiskt inte göra en konflikt alls av det utan låta hundarna äta separerade i olika rum med kompostgaller som avskiljare. Jag gör så när mina hundar får något extra gott att tugga på så att de kan få gnaga i lugn och ro. Vanlig mat och äldre ben är inga problem.

Samma sak med soffan, om det blir konflikt där skulle hunden helt enkelt inte få ligga i soffan.

Nu hoppas jag att ni kan hålla en vettigt ton i detta inlägget, så moderator slipper låsa tråden
Ni behöver kanske inte lägga i dom allra högsta växlarna

Ocheldaupperochreagerarsomdetinträffadekanjämförasmedjordensundergång...eller nåt

Nu till frågan

Min unghund 6 månader har börjat "mucka" lite om han blir irriterad
Det kan vara i en situation där han har ätit upp sin mat, sen vill han fram och äta av tikens
Jag står mellan hundarna och håller honom borta, så hon kan äta ifred
Då kan bli lite tjurig och börja bita väldigt löst i benen, han säger åt mig att flytta på mig..annars...
Samma sak kan vara om han ligger i soffan, han försöker få bort en från platsen.
Tillägger att hunden inte är aggressiv, han har aldrig visat aggressivitet mot någon,
Bara denna envishet att få som han vill

Jag har ignorerat beteendet och bara stått kvar och hållt undan honom.
Han har inte gett sig, han har blivit mer envis
Jag vill inte förvärra problemet

Har ni tips på hur jag ska göra, ska jag slänga godis bort från soffan, tikens matskål för att bryta?

Jag tycker det är lite svårt att utläsa exakt vad hunden gör. Men det enklaste gällande soffan är ju att han inte får vara där alls. Hoppar han upp så ta bara mjukt men bestämt i halsbandet och ta ner honom igen. Försök att undvika att skapa en konflikt som det ju lätt blir om hunden går igång med lek. Är han 6 månader så är han på god väg in i könsmognad, och då kan det bli jobbigt i huvudet på de små liven. Korrigeringar kan då ta väldigt fel om man inte korrigerar rätt sak på rätt sätt.

Olika raser kan fungera otroligt olika beroende på vad de är avlade för. Detta redan i valpåldern.
Vad har du för ras? Det är mycket svårt att ge råd när man inte vet vad det är för hund man pratar om.

Är något som efterfrågats ett antal gånger tidigare utan att svar givits..
Jaha.... Konstigt. Då är det ju meningslöst att starta trådar och be om hjälp om man inte vill uppge grundläggande fakta. Vad nu en ras skulle vara för hemlighet. Finns ju inga olagliga raser i Sverige :confused:

Rent spontant när jag läser första inlägget igen och sumerar ihop allt TS skrivit om sin hundar och sin hundsyn i övriga trådar så säger jag: Hundarna saknar styrning och uppfostran. Bara det att stå och nonchalera när en valp försöker sno en äldre hunds mat är brist på uppfostran. Vem är tänkt att uppfostra hunden i den situationen om inte husse/matte? Den andra hunden?

Lika dant med irretation runt möbler som soffan. Är det en ras med mycket resurs i kan soffor och sängar innebära bråk. Här måste regler upp från första minut.
Alla hundar kan inte samsas i möbler, runt mat osv.
Tror TS måste börja ta sina hundars egenskaper på allvar och sluta förgulla sina hundar.

Aha, jag hade för mig att det var någon lite hårdare jakthundsvariant du hade men då hade jag fattat fel.

OK, så taget runt benet är mera som ett slags fråga än ett påstående, kan man kanske säga? Som att han provar lite saker ni gör tillsammans för att se om det ger önskat resultat? Jag hade inte bara motat undan honom från det han vill ha, jag hade gett honom något annat att göra. "Gör det här" är mycket lättare än "gör vad som helst utom det här". Ge honom en konkurrerande uppgift (tex gå på plats).

Jag hoppas för övrigt att du kollat upp kurs/instruktör lite mer noggrant än att de säger sig jobba med positiv förstärkning? Det ryms mycket dumheter (och inkompetens, och rent lurendrejeri) under den rubriken tyvärr, kolla upp en tränares utbildning och filosofi innan du bestämmer dig för att gå kurs någonstans är mitt tips! Hoppas det blir bra på lördag.

I inlägget ovan skriver du om att busa med munnen, vad menar du då? Att hunden biter/håller i kroppsdelar/kläder? Är det en apporterande ras? Jag hade velat byta till föremål, alla gånger!
Bra tips "Att göra något annat" Tack
(Varför har jag inte tänkt på det)

Instruktör är meriterad, så kunskapen finns
Om förstärkningen är positiv märker jag, när jag är där
Det känns som om en köper lite grisen i säcken när en köper kurs
Instruktören har hållt många kurser, så jag hoppas det blir bra. Annars hoppar jag av.

Han använder munnen när han brottas, på samma sätt som han använder munnen mot den andra hunden
Som du säger är det nog bättre att använda leksak istället. Det är tråkigt om andra blir rädda och tror han biter på allvar

Jag tycker det är lite svårt att utläsa exakt vad hunden gör. Men det enklaste gällande soffan är ju att han inte får vara där alls. Hoppar han upp så ta bara mjukt men bestämt i halsbandet och ta ner honom igen. Försök att undvika att skapa en konflikt som det ju lätt blir om hunden går igång med lek. Är han 6 månader så är han på god väg in i könsmognad, och då kan det bli jobbigt i huvudet på de små liven. Korrigeringar kan då ta väldigt fel om man inte korrigerar rätt sak på rätt sätt.
Om han stökar i soffan, med oss eller den andra hunden, då får han gå ner och lägga sig på sin bädd.
Han får komma upp igen när han är lugn.

Han "tar" med munnen om han vill få igång en lek
Han tar också med munnen om han tex protesterar mot kloklippning, flyttar på honom eller om han protestera mot att gå in i duschen.
Det är hans sätt att säga låt bli eller kom igen busa med mig.
Han biter inte hårt och jag totalignorerar det i duschen, när vi klipper klor får han mjukost, jag vill inte ha en kamp om det.

Om förstärkningen är positiv märker jag, när jag är där
Det känns som om en köper lite grisen i säcken när en köper kurs
Instruktören har hållt många kurser, så jag hoppas det blir bra. Annars hoppar jag av.

Mja, men vissa saker kan man ju ändå kolla upp innan. Vilka kurser instruktören själv gått (ger för det mesta hyfsad inblick i vad det är för något hen vill lära ut också) och fråga lite kring hur hen tycker en hund ska fungera, tex. Men ja, man tar en viss risk det gör man ju, men man kan i alla fall minimera den. Både så man slipper lägga ut pengar på något man inte vill ha, och så man inte får plötsliga hål i träningskalendern som blir svåra att fylla med annat när man trott man skulle gå kurs om man får hoppa av.

Han använder munnen när han brottas, på samma sätt som han använder munnen mot den andra hunden

Jamen hur använder han munnen?

Som du säger är det nog bättre att använda leksak istället. Det är tråkigt om andra blir rädda och tror han biter på allvar

Väldigt tråkigt. Och man tar en mycket stor risk att folk kommer att försvara sig mot hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 539
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III