L
LiviaFilippa
Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller 1/5 eller 1/6 är väl typ det som står oftast. Sen såklart så är väl det olika från hur just den hästen är byggd och sånt, fattar såklart det! Men om man säger att en ponny kanske ska ha som mest en ryttare på 60 kg, alltså jag bara tar nån siffra nu så det är inte exakt den vikten det handlar om egentligen. Men om man säger 60 kg spelar det någon roll då om ryttaren väger mindre? Alltså om det är samma ryttare som rider lika och sånt märker ponnyn mycket skillnad då om ryttaren väger 45 kg eller 55 kg till exempel? Eller kan man säga att sålänge man väger under 60 kg så går det lika bra för ponny vad man än väger liksom? Eller är det alltid att mera vikt sliter mer liksom och är större risk för skador och sånt?
Och även om det är en ponny som är van med en vikt tex 50 kg (bara tog nån vikt) blir det dåligt för den då om den skulle ridas av nån annan som väger kanske 55-60 kg? Alltså som att det är tyngre än den är van med? Och om den har varit skadad också och inte blivit riden på ungefär 2,5 månader är den mycket svagare då än innan så den behöver en lättare ryttare?
Hoppas ni fattar hur jag menar men fråga gärna annars så ska jag försöka förklara
Och även om det är en ponny som är van med en vikt tex 50 kg (bara tog nån vikt) blir det dåligt för den då om den skulle ridas av nån annan som väger kanske 55-60 kg? Alltså som att det är tyngre än den är van med? Och om den har varit skadad också och inte blivit riden på ungefär 2,5 månader är den mycket svagare då än innan så den behöver en lättare ryttare?
Hoppas ni fattar hur jag menar men fråga gärna annars så ska jag försöka förklara