En fråga om höensilage

Sv: En fråga om höensilage

Ja, det tycker nog dom flesta. Det supertorra som många eftersträvar leder ju till problem som man hade tänkt sig att undvika genom att inte fodra med hö. Mögel och damm tex.

Håller man sig över 40 % ts ska man ju klara botulismen men det kan ju fortfarande finnas partier i en bal där det är blötare och bakterierna trivs. Jag skulle inte våga lita på enbart hög ts-halt för att min häst inte ska bli dålig. Lågt pH är ju ruggigt effektivt.

I preferensstudier har ju hästarna dessutom valt det blötaste fodret själva...

Att man rekommenderar torrt till hästar beror väl just på botulismen och inte på massa annat.

Sara

Men nu pratar vi inte om det supertorra. Vilket jag är väl medveten om inte är bra och absolut inget jag rekomenderar. :crazy:

Jag pratar om ensilage med ts på 20-30% och vad jag läst så har inte ett så blött ensilage ingått i studierna kring hästarnas preferens. Eller har det? Sen vad de föredrar vid ett tillfälligt test och vad som i längden kanske inte är hälsosamt är ju två olika saker. :)

Men om nu inte blött ensilage är negativt för hästar, varför används det inte då? Inplastat och syrat till lågt pH är ju det hygieniskt bästa då det tar död på det mesta, sånär som ev på vissa svampar men som likväl kan överleva i ett torrare. Även clostridiumbakterien/botulismen dör ju av lågt pH. :confused: Visst balarna blir ju lite otympligare/tyngre men 350 el 500kg, inget är ju hanterbart utan traktor.
Är det enbart för att hästägare inte själva tycker om det blöta ensilaget?

Ställer frågan i rent intressesyfte för min egen skull. :)

Senast ändrad:

Att ligga på ett så lågt ts som 20-30% är det ju få som gör, om ens någon. Och blir det så så beror det mer på saker som man inte har rått över vilket inte innefattar någon stor procent i det hela. Det är ju inte i första hand vattnet som man vill fodra med. Så att man inte fodrar hästar med så blött foder hänger nog samman med att ingen strävar efter ett sådant grovfoder som grovfoderproducent.

Kicki :)

Att man inte vill fodra med vatten kan jag förstå, rätt logiskt, men någonstans ifrån kommer ju ändå utveckligen för det var ju ändå på de ts-halterna det hela började för x antal år sen när ensileringen startade och numera då har gått om hötillverkningen. Man måste ju ändå ha sett att det hade något som övervägde det positiva jämfört med att bara ta ner ts-halten lite (det vi idag kallar hösilage) och plasta in det, jämfört med att ta hö.
Vad jag förstått (bror inom lantbruk + viss egen utbildning) så är det inte på något sätt ovanligt att man plastar direkt efter slagning och då hamnar på ts runt 30%.

Det blir ju väldigt oekonomiskt att pressa balarna vid så låg ts, ju mer ts man kan få in i en bal desto lägre blir nät och plastkostnaderna.

Dessutom kan det vara svårt att få i hästen tillräcklig mängd ts med så låga ts-halter eftersom hästen måste äta väldigt många kg foder för att komma upp i rätt ts mängd.

Jag vet inte faktist varför det inte används. En del är nog tycke och smak tror jag, många tycker att det är lättare för att det mer liknar hö. En annan faktor är frysrisken på vintern om man inte kan ha det inne. Mekaniseringsgraden i häststallar är en annan grej. Ofta är den ju ungefär i nivå med kostallarna runt förra sekelskiftet vilket talar MOT ett tungt foder.

Sen har man ju tyvärr hört diverse konstiga argument, även av välkända fodergurus, som att "lukten sätter sig i kläderna". Som om inte stallukten gjorde det eller...:confused:

Sara

Anledningen till att man helst inte gör ensilage med ts-halter långt under 30 % till andra djur heller är att man får problem med pressvatten då, vilket ger onödiga näringsförluster samt är ett miljöproblem. Utan tillsatsmedel är det dessutom svårt att garantera kvaliteten i ett så blött foder.

Tanken att förtorka lite, vilket man vill göra i t ex plansilos är att man då får fördelarna med en kort förtorkningstid med goda möjligheter att få en bra hygiensik kvalitet utan pressvatten. I balar är det rent tekniska skäl som talat för en något högre ts-halt, eftersom pressarna i allmänhet ger högst densitet någonstans mellan 40 och 60 % ts-halt. Att detta sedan också råkar vara bra för den hygieniska kvaliteten gör inte det hela sämre...

David

Att man inte vill fodra med vatten kan jag förstå, rätt logiskt, men någonstans ifrån kommer ju ändå utveckligen för det var ju ändå på de ts-halterna det hela började för x antal år sen när ensileringen startade och numera då har gått om hötillverkningen. Man måste ju ändå ha sett att det hade något som övervägde det positiva jämfört med att bara ta ner ts-halten lite (det vi idag kallar hösilage) och plasta in det, jämfört med att ta hö.
Vad jag förstått (bror inom lantbruk + viss egen utbildning) så är det inte på något sätt ovanligt att man plastar direkt efter slagning och då hamnar på ts runt 30%.

Vi har ensilerat i drygt 20 år, först i tornsilo med pressvattenbrunn men inte ens då låg vi på så låga ts-halter. Nu har vi ensilage strumpa till korna och tar ett mellanting mellan ensilage och hösilage i rundbal till hästarna. Har aldrig varit med om någon som i min "bondeomgivning" tagit fodret direkt efter det var slaget och ensilerat utan förtorkning.

Kicki :)

Dessutom kan det vara svårt att få i hästen tillräcklig mängd ts med så låga ts-halter eftersom hästen måste äta väldigt många kg foder för att komma upp i rätt ts mängd.

Sant, men redan idag verkar många ligga på minimigivan av ts och då blir det ju inte många kilos skillnad på 30 eller 50%. :crazy: Värre är det om man, som jag själv, vill ha i dem så mycket ts det bara går. :D

Jag vet inte faktist varför det inte används. En del är nog tycke och smak tror jag, många tycker att det är lättare för att det mer liknar hö. En annan faktor är frysrisken på vintern om man inte kan ha det inne. Mekaniseringsgraden i häststallar är en annan grej. Ofta är den ju ungefär i nivå med kostallarna runt förra sekelskiftet vilket talar MOT ett tungt foder.

Sen har man ju tyvärr hört diverse konstiga argument, även av välkända fodergurus, som att "lukten sätter sig i kläderna". Som om inte stallukten gjorde det eller...:confused:

Sara

Jag ser ju mitt lilla stall framför mig då där vikten på balen inte spelar så stor roll. :D Men att det liknar hö är ju kruxet med hästmänniskor, poängen är ju att det INTE ska vara torrt, då det försämrar hygienen.

Sist argumentet var ju bra. :rofl: Har dock hört den också.

Utan tillsats på låga ts-halter har jag inte pratat om. :)
Men det är ju ändå från dessa blöta, syrade balar utvecklingen kommer.

Det där med optimala densiteten vid pressning visste jag inte. Intressant! :idea:

VET någon vid vilket pH det får optimal effekt sas? Om vi nu pratar om att faktiskt syra hösilage med ts på 50-60% som egentligen inte borde behöva syras men då det var själva huvudämnet i tråden. :) Kommer man tillräckligt lågt för att det ska ha en avgörande effekt? Enl artikeln jag länkade till tidigare har ju tillsatt syra ingen funktion vid ts upp emot 65-70%. Hur stor skillnad gör den då på ts strax under det och är det i så fall tillräckligt lågt?

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka