En fråga om höensilage

elle12

Trådstartare
Jag undrar om någon vet något tillsatsmedel som inte ger så lågt pH som det som tillsätts i ensilaget till t ex nötdjur, typ myrsyran, men som ändå sänker pH lite så att flertalet bakterier inte trivs? Jag har hört talas om att en ny produkt finns i Danmark för hästensilage, men har inte sett det i Sverige.

Sv: En fråga om höensilage

Har du hög ts-halt så blir inte ph-sänkningen så markant med myrsyra, i stort sett obefintlig. Men det finns ett medel som heter Kofasil Ultra och är basiskt.

Kicki :)

Om jag inte minns helt fel så är det bakterierna som kräver vatten för att leva som man dödar genom att sänka pH. Tar du då bort det som krävs för deras liv, dvs vatten så överlever de ändå inte. De bakterier man tillsätter pH-sänkande för, överlever alltså inte i ett hösilage med en ts över 40%.
Helt onödigt och verkningslöst alltså att tillsätta pH-sänkande om du har en ts på över 40%. :idea:

Om jag inte minns helt fel så är det bakterierna som kräver vatten för att leva som man dödar genom att sänka pH. Tar du då bort det som krävs för deras liv, dvs vatten så överlever de ändå inte. De bakterier man tillsätter pH-sänkande för, överlever alltså inte i ett hösilage med en ts över 40%.
Helt onödigt och verkningslöst alltså att tillsätta pH-sänkande om du har en ts på över 40%. :idea:

Bara för att det är torrare så är det inte helt verkningslöst i synnerhet när man har mjölkkor. Vi ligger på en ts-halt på c:a 50% på det foder vi ensilerar i strumpa till korna, där tillsätter vi myrsyra för att få en säkrare ensileringsprocess, vatten finns ju fortfarande om än mindre. Först när man har hö så har man tillräckligt lite vatten för att kanna säga att man tagit bort det.

Det är möjligt men det var jag lärde mig av Planck att vid en ts över 40% ska de bakterier som kräver vatten för att hålla sig vid liv inte klarar sig. Sen finns det ju bakterier som kräver syre men även vatten, tar man då bort syret dör de. Där kan man ju få död på dem antingen genom att torka, hö/hösilage, eller ta bort syret, plasta in.

Gjorde ett fint rutmönster där de olika levnadsbetingelserna för bakterier och svampar som man inte vill ha kontra lagringsmetod sattes in och fick då fram vad som gjorde vad i resp lagringsmetod för att man ska vara säker.

Visst ligger man närmre 40% kan man väl "för säkerhets skull" tillsätta något. Därför ts-rekomendationerna för "hästensilage" ligger på 50-65%, för att var på den säkra sidan. För surt är ju inte bra till häst då deras saliv inte klarar att buffra det, till skillnad från kor.

Med en högre ts så har man en lägre bakterietillväxt än med lägre ts utan tillsatser, men vissa bakterier växer ändå vid ts 55-60%. Vi har slängt 15 balar denna säsong, visst några kan vara fåglar eller möss som gör hål, men inte alla.
Det jag hört var att man i Danmark nu säljer ett tillsatsmedel som ger ett pH runt 5.5-6 vilket skulle missgynna fler bakterier än om man inte tillsätter något alls. Jag har inte hört något om detta tillsatsmedel i Sverige och kollar därför här om någon vet något om det.

Med en högre ts så har man en lägre bakterietillväxt än med lägre ts utan tillsatser, men vissa bakterier växer ändå vid ts 55-60%. Vi har slängt 15 balar denna säsong, visst några kan vara fåglar eller möss som gör hål, men inte alla.
Det jag hört var att man i Danmark nu säljer ett tillsatsmedel som ger ett pH runt 5.5-6 vilket skulle missgynna fler bakterier än om man inte tillsätter något alls. Jag har inte hört något om detta tillsatsmedel i Sverige och kollar därför här om någon vet något om det.

Helt riktigt! Så prova därför Kofasil Ultra. :)

Det är möjligt men det var jag lärde mig av Planck att vid en ts över 40% ska de bakterier som kräver vatten för att hålla sig vid liv inte klarar sig. Sen finns det ju bakterier som kräver syre men även vatten, tar man då bort syret dör de. Där kan man ju få död på dem antingen genom att torka, hö/hösilage, eller ta bort syret, plasta in.

Gjorde ett fint rutmönster där de olika levnadsbetingelserna för bakterier och svampar som man inte vill ha kontra lagringsmetod sattes in och fick då fram vad som gjorde vad i resp lagringsmetod för att man ska vara säker.

Visst ligger man närmre 40% kan man väl "för säkerhets skull" tillsätta något. Därför ts-rekomendationerna för "hästensilage" ligger på 50-65%, för att var på den säkra sidan. För surt är ju inte bra till häst då deras saliv inte klarar att buffra det, till skillnad från kor.

Hösilaget kräver inplastning, kan inte jämställas med hö som ovan.
Nej, för surt är inte bra till hästar och därför rekomenderar jag Kofasil Ultra.

Inte jämställas, var inte menat så, ursäkta om det var oklart, :) men du tar ju även bort en annan livsbetingelse, syret, vid inplastning.

I det fallet tror jag snarare att det är problemet med att få bort syret ordentligt som gjort det. Felande länken ligger troligtvis alltså i själva hanteringen/inplastningsprocessen.
Vårt fjolårshösilage slängde vi inte en bal, ts ~60%, i år har vi däremot fått slänga en del MEN då tog de färre antal lager plast och det var även torrare (~70%) = svårare att få bort tillräckligt med syre.

Jag säger inte att du inte kan tillsätta för säkrhets skull men det ska vara onödigt om hantering, inplastning och ts hålls korrekt. :)

I det fallet tror jag snarare att det är problemet med att få bort syret ordentligt som gjort det. Felande länken ligger troligtvis alltså i själva hanteringen/inplastningsprocessen.
Vårt fjolårshösilage slängde vi inte en bal, ts ~60%, i år har vi däremot fått slänga en del MEN då tog de färre antal lager plast och det var även torrare (~70%) = svårare att få bort tillräckligt med syre.

Jag säger inte att du inte kan tillsätta för säkrhets skull men det ska vara onödigt om hantering, inplastning och ts hålls korrekt. :)

Vi har 55-60% ts på förra årets skörd. Nu har jag hästarna på ett stort ställe, det går en storbal varannan dag, så 15 balar är inte så många i det stora hela egentligen, men kan man minska antalet så är det bra. Den som plastar hösilaget hade hört att flera stuterier i Danmark använder ett tillsatsmedel som ger högre pH än myrsyran, och de var mycket nöjda, han plastar åt många så jag tror att han har ganska bra koll på antalet plastlager.

Nej, skada gör det säkert inte, frågan är om kostnaderna är rimliga i förhållande till resultatet. :)

Sökte lite och hittade den här artikeln av Cecilia Müller:
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Där följande står:

Behov av ensileringsmedel?
Grönmassa som skördas i tid vid bra
väderlek, som är ren och som förtorkas
till 50–60 procent ts-halt kräver
normalt sett inga ensileringsmedel
för att ge ett hygieniskt bra vallfoder.
Det finns dock några situationer då
det kan vara klokt att använda sig av
ensileringsmedel för att styra konserveringen
i rätt riktning:
• om grödans ts-halt är lägre än 45
procent,
• om andelen baljväxter är stor,
• om grödan är grov och förvuxen,
• om stallgödsel spridits på vallen
eller
• om man inte kunnat bärga vallfodret
inom 2–3 dagar efter slåtter.
Om förtorkningen drivs för långt
och man får mycket höga ts-halter,
dvs. över 65–70 procent, kan ensileringsmedel
inte sägas ha någon
effekt. Sådan grönmassa är det bättre
att om möjligt torka till hö.

Nej, skada gör det säkert inte, frågan är om kostnaderna är rimliga i förhållande till resultatet. :)

Sökte lite och hittade den här artikeln av Cecilia Müller:
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Där följande står:

Behov av ensileringsmedel?
Grönmassa som skördas i tid vid bra
väderlek, som är ren och som förtorkas
till 50–60 procent ts-halt kräver
normalt sett inga ensileringsmedel
för att ge ett hygieniskt bra vallfoder.
Det finns dock några situationer då
det kan vara klokt att använda sig av
ensileringsmedel för att styra konserveringen
i rätt riktning:
• om grödans ts-halt är lägre än 45
procent,
• om andelen baljväxter är stor,
• om grödan är grov och förvuxen,
• om stallgödsel spridits på vallen
eller
• om man inte kunnat bärga vallfodret
inom 2–3 dagar efter slåtter.
Om förtorkningen drivs för långt
och man får mycket höga ts-halter,
dvs. över 65–70 procent, kan ensileringsmedel
inte sägas ha någon
effekt. Sådan grönmassa är det bättre
att om möjligt torka till hö.

Ja du har ju en bra orsak där, bl.a. "om stallgödsel spridits på vallen". Det är ju något som man gör eftersom vallen måste gödslas samt att man har ju en hel del skit som måste ta vägen någonstans. Och trots det så använder vi konstgödsel. Man vill ju ha ut max. per hektar. Och slår man ut en kostnad på konserveringsmedel oavsett vad man väljer så är det en liten kostnad att bära i det stora hela. Om man som vi brukar 130 ha för vall så är det billigt att sätta sig på den säkra sidan.

Det danska tillsatsmedlet skulle tydligen kosta 15-20 kr/ bal. För vår del skulle det då röra sig om ca 3000 kr/ år. Om man säger att det är 10 balar som "räddas" så tjänar man på det, jag räknar då att 5 balar kan vara möss eller fåglar, men det vet man ju inte i förväg. Tack för referensen.

För surt är ju inte bra till häst då deras saliv inte klarar att buffra det, till skillnad från kor.

När man tittat på det var skillnaden i pH mellan hö och ensilage försvunnen i matstrupen på hästen så jag undrar var det kommer ifrån. För övrigt är pH ca 2,5 i magsäcken och så lågt pH når man inte i ett ensilage utan mineralsyror. Vad är problemet?

När det gälller tillsatsmedel i allmänhet: Jag skulle vara mycket intresserad av hur mekansimen för det danska medlet ser ut. Kofasil Ultra, som är ett mycket bra medel, fungerar eftersom det innehåller vissa ämnen som i sig har antimikrobiell effekt. Även om medlet är basiskt så krävs dock en pH-sänkning för att det ska fungera eftersom Hexamin måste omvandlas och även effekten av övriga ingredienser förbättras vid lägre pH.

Vid användning av myrsyra får man inte sällan högre pH i ensilaget än vid en lyckad ensilering utan tillsatsmedel för att inte tala om bakteriepreparaten. Anledningen till att myrsyra inte används särskilt mycket i torrare ensilage är att det saknar effekt mot svamp (jäst och mögel), vilket brukar vara ett större problem vid högre ts-halter. Andra alternativ kan vara blandningar som t ex innehåller propionsyra, vilket har god effekt mot både svamp och bakterier.

David

Uppsnappat och noterat på föresläsningar med Planck att det setts skador i munslemhinna hos hästar som utfodrats med ensilage. Ensilage i dess bemärkelse att det har låga ts-halter, <40% och behandlat med pH-sänkande medel.

Då är Planck tydligen inte överens med diverse andra hästfoderexperter på SLU. Docenter, doktorer, doktorander och andra...:D

Sara

De anser att det är ok att fodra med låga ts-halter och lågt pH till häst då? Ex ensilage avsett för kor. Har inte läst en artikel av C. Müller heller där hon säger att det är ok.

Jag är öppen för alla förslag, tycker att grovfoder till häst är väldigt intressant. :idea:

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka