En försäkringsfråga

MissFideli

Trådstartare
Om en häst är livförsäkrad i säg 100000:- och har en vetvård på 50000:-, vad får man då ut om hästen dör under behandling?
Om man har behandlat hästen för dessa 50000:- och den trots behandlingen blir utdömd, får man inte ut nått på livförsäkringen då?

Du får ut livförsäkringsdelen om hästen blir utdömd och detta godkänns av bolaget.

Veterinärvården har inte med denna försäkring att göra.

Ett litet tillägg!
Om man överskrider dessa 50.000:- man har i veterinärvård, och då som hästägare inte vill fortsätta behandla pga av att man inte har råd, så är det inte alls säkert att försäkringsbolaget betalar ut livvärdet.

För bedöms det att hästen har goda chanser att bli frisk, så anser försäkringsbolaget att hästen ska få chansen. Oavsett om ägaren har råd eller inte.

Hmm som i buköppningsfallet då?? Alltså om hästen måste buköppnas och jag säger nej för det kostar 60.000kr faller inte försäkringen ut om hästen dör??

Så jag får inga pengar om jag inte buköppnar?

Med tanke på den andra tråden , med den buköppnade hästen, så låter det som en rävsax.

Jag gissar att det är meningen också, från försäkringsbolagets sida :crazy:

Jag har för mig men vet inte säkert att om man inte buköppnar och hästen dör får man inga pengar, om man buköppnar och hästen ändå dör måste du ju betala kalaset även om du inte ville buköppna från början.

Om man har vanlig vet försäkring så uppgår ju den bara till 20 eller 30 tusen.
Så hur man än gör så förlorar man en massa pengar och blir tvingad till det på köpet.

Jag har hört att det skulle vara så men kan det verkligen stämma :confused:

Så har jag förstått det! :crazy:
Låter som en helkonstig situation! Men försäkringsbolaget tjänar ju på det :smirk:

Nirak

Så kan det vara ja.
Men som sagt, det beror ju på hur stor chans hästen har till fullt tillfrisknande!

Är hästen i fråga tex över 20 år, så anser ju veterinärerna att chansen till tillfrisknande är mkt liten.
Och då rekommenderar de ju att i stället ta bort hästen i stället för att ens försöka med en buköppning.

Så det är ju lite "från fall till fall" i sådana situationer.

Nää, det gör det med största säkerhet inte!
Men bolagen kan ju vägra betala ut ett mkt lägre livvärde ändå om de vill! Om man inte anser sig råd att behandla hästen.

Man skall inte säga nej till en buköppning för att det blir för dyrt utan därför att hästen inte är i skick att transporteras. Dvs det är lämpligt att beslutet tas innan hästen kommer in på djursjukhus. Med tanke på vad en buköppning kostar o hur stor risk det är att hästen ändå dör så tror jag att risken att inte få livvärdet är liten så länge hästen är försäkrad till någolunda normala belopp, kontakt bör tas med bolaget innan beslut.
PL

Ja, jag är inte så säker på att de betalar ut ngt alls om man väljer att avliva istället för att behandla. Tuff sits när man inte har råd men hästen kan bli fullt återställd. :crazy:

Men hur många har råd med en buköppning?? egentligen...
Dom som inte har extra vet vård har ett tak på 20.000kr om året, en buköppning kan gå på ca 60.000kr.

På buköppningstråden var det en hel del som inte skulle utsätta sin häst för buköppning just för att det är en stor operation, fast jag undrar om det inte mer handlar om att dom inte har råd :crazy:

Ja det måste vara bland det värsta som kan hända en hästägare! :cry:
Att känna att den inte på ngt sätt kan få fram pengar till den dyra behandlingen, och sedan veta att den inte ens kommer få ngt livvärde utbetalt.
Säkerligen i många fall är ju livvärdet chansen till att köpa en ny häst för många hästägare...

Är taket ngnsin så lågt som 20.000:-?! :confused:
Är inte tex Agrias tak 50.000:-? Oavsett om man har utökad veterinärvård eller inte?
Jag är lite dåligt insatt där... :o

I Folksam kan man i allafall välja på 30.000:- eller 60.000:- i "tak".
Och jag resonerar som så att inte ens 60.000:- räcker ju ända fram vid en buköppning... :crazy:

Jag tror som dig, det handlar nog mkt om att inte ha råd när många inte "vill utsätta" sin häst för en buköppning. Tyvärr!
Egentligen tycker jag det är snålt av försäkringsbolagen att inte ersätta allt!

Angående "inte utsätta" så resonerar jag som så att behövde min gammelpålle en buköppning, skulle jag avstå.
Visst, han är kärnfrisk och fullt brukbar, så själva operationen skulle han säkerligen klara om inte komplikationer tillstötte.
Men knappast att han skulle komma tillbaka till ett för honom värdigt liv EFTERÅT!
Han är ju ändå 22 år.

Ynglingen på 11 år skulle jag däremot inte tveka att buköppna. Frisk och stark. Kostnaden fick jag ta, skulle inte ta bort honom av ekonomiska skäl.

Den vanliga veterinärvården i Agria är 25000 kr, utökad 50000kr. Vi hade en häst som hade utökad vetvård som buköppnades, pengarna räckte inte till :crazy:
Men den mår bra igen!!

Egentligen tycker jag det är snålt av försäkringsbolagen att inte ersätta allt!

Och jag tycker det är bra, ska försäkringsbolagen ersätta "allt" så riskerar man att försäkringen blir så pass dyr att ingen har råd att försäkra sina hästar. Det är trots allt våra försäkringspremier som bekostar ersättningen och ju högre dessa blir dess dyrare försäkring.

Utan att egentligen ha riktig koll på hur mycket resurser som går åt så tycker jag ibland att det verkar som om djurjsukhusen överutnyttjar sin rätt att ta betalt. Hur mycket folk finns det egentligen o hur många timmar kan de ha lagt ner?
PL

För några år sedan insåg jag plötsligt vad en buköppning kan kosta och då såg jag över försäkringsskydden på mina hästar. Detta var ungefär samtidigt som Agria (hade båda mina dåvarande hästar försäkrade i Agria) lanserade den utökade veterinärvården, så jag hängde på. Den häst jag köpte för 1,5 år sedan var redan försäkrad i Folksam, så jag behöll försäkringen och valde dubbel veterinärvård. Det anmärkningsvärda är att det inte är sällan som jag har varit med om att folk tittat lite frågande på mig och undrat varför jag skall ha sådana "extraförsäkringar", precis som om de var några specialfall.

Även om de 50 resp. 60 lakanen kanske inte räcker till en buköppning om man har otur (för det KAN ju faktiskt bli billigare också) så känns det nog bättre att betala 10 papp själv än 40 resonerar jag...

Men för mig har det egentligen aldrig varit något val att tala om beträffande dubbel/utökad veterinärvård eftersom jag har hästar av raser som är så billiga att försäkra att det bara är dumt att låta bli. Men trots detta känner jag ägare till rasfränder till mina hästar som väljer att INTE utöka/dubbla veterinärvården trots att man påtalar riskerna.

Anneli

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 893
Senast: Tualma
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar