En foderfråga

Seabaz

Trådstartare
Om hästar nu är gjorda för att äta typ 16-18 timmar om dygnet och ströva på stora ytor...

... Hur kommer det sig att hästar blir feta?

Sv: En foderfråga

För att äta upp sig och klara vinterns matbrist. Om du talar om i det vilda alltså? Likt många andra djur så på sommaren äter man upp sig för att klara vinterns matbrist/svält.

En vild häst som möter hösten/vintern i perfekt hull kommer vara väldigt mager när våren kommer, om den klarar sig dit.

Talar man om tamhästar så finns ju beteendet kvar, äta när det finns, så mycket som möjligt, men det kommer ingen svält/nödtid, och dessutom är maten sommartid väl bra också för många av naturraserna, de skulle i det vilda inte ens sommartid ha SÅ bra mat.

Om hästar nu är gjorda för att äta typ 16-18 timmar om dygnet och ströva på stora ytor...

... Hur kommer det sig att hästar blir feta?

För vi ger dom mat med näring i året runt.
Har man dom i en stor hage och låter dom endast leva på gräset året runt så tror jag inte så många blir feta

...plus att väldigt få hästar idag verkligen har möjlighet att röra sig tillräckligt mycket under sina utevistelser. Vi är snälla (tror vi) och ser ofta till att både vatten och mat finns inom ganska korta avstånd från varandra så hästarna behöver knappt röra sig för att tillgodose sina behov.

...plus att i det vilda består populationen i stort sett av hingstar, ston med föl vid sidan och växande unghästar, vilka har ett högre näringsbehov än vad valacker och ston utan avkomma har.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka