en foder fråga till är ett foder med 30%protein o 17 &fett bättre

Rotterö

Trådstartare
Jag skulle ju byta till HALLA medium 26 %p och 20 fett% 31 kolhydrater
blev i stället hallas aktiv ,
Har nu royal canin adult 26 %16 %fett till vuxen hund.

kan hon äta ett foder med 30% p 17% fett 36 kolhydrater , utan att bli för fet?????

kan valpen äta det som äter R C 32 % 16 fett
vad hade ni valt , osäker på den stora hunden , så hon ej blir fet av högre protein

Sv: en foder fråga till är ett foder med 30%protein o 17 &fett bättre

Köpte inte du Standart nyss? *förvirrad*

Vad din hund kan äta utan att bli fet är helt omöjligt att svara på, som escodobe säger - hur långt är ett snöre?

Hur skiljer sig omsättningsbar energi mellan fodren, där har du oftast nyckeln till om hunden kommer gå upp eller ner i vikt. Hög proteinhalt i sig ger sällan viktuppgång. Finns bantningsfoder med 30/10 eller 28/8 t ex. Men de har markant mindre omsättningsbar energi än normal- och högenergifoder.

Nä köpte fel hallas standart , Har bytt, Fanns inte medium i butik. Köpte aktiv nu.

Det är inte så att min hund är överviktig. Hon är perfekt i hullet nu. på RC adult. Byter för priset skull för dyrt.
Det är bara högre protein 30% . istället för 26.. Det är mindre kolhydrater i hallas. 36% och rc 41%

Detta fodret kan jag ju även ge valpen på 5 mån. Är nästan samma som RC
så det kanske blir bra för båda

Du måste FORTFARANDE kika på omsättningsbar energi. ETt foder med EXAKT samma halt protein, fett och kolhydrat kan ha skillnad i omsättningsbar energi. Och det är DEN du ska gå på ang risken för hunden går upp eller ner.

Du måste FORTFARANDE kika på omsättningsbar energi. ETt foder med EXAKT samma halt protein, fett och kolhydrat kan ha skillnad i omsättningsbar energi. Och det är DEN du ska gå på ang risken för hunden går upp eller ner.
osättnings bar energi?

Berätta gärna hur vad man kollar på i fodret.??

Detta jag köpt nu är mindre fett ,mindre kolhydrater, men mer protein.
du kan kolla på www.hallafoder.se aktiv skulle köpt medium. vilket är bäst för vuxen o vilket för valp??

dom äter R C i dag
jämförelse med domfodren. Mia fungerar bra på RC båda två

Står på säcken.

Halla Aktiv 15,4 MJ/kg
RC Maxi Adult 3816 kcal/kg = 16 MJ/kg foder
RC Maxi Junior 3619 kcal/kg = 15,2 MJ/kg foder

Skiljer alltså en del i omsättningsbar energi som du ser, där Halla har lägre omsbar energi än RC Adult 26, men ungefär samma som valpfodret.

(RCs energivärden är efter norm, de anger också eget uppmätta värden som är högre, då skiljer det ännu mer till Hallas nackdel)

Du kan inte bara titta på protein/fett/kolhydratsiffror. Vad det är för ingredienser spelar också roll. Och det är den omsättningsbara energin som 'skvallrar' om hunden troligen kommer hålla samma vikt eller gå upp vs/ner.

Står på säcken.

Halla Aktiv 15,4 MJ/kg
RC Maxi Adult 3816 kcal/kg = 16 MJ/kg foder
RC Maxi Junior 3619 kcal/kg = 15,2 MJ/kg foder

Skiljer alltså en del i omsättningsbar energi som du ser, där Halla har lägre omsbar energi än RC Adult 26, men ungefär samma som valpfodret.

(RCs energivärden är efter norm, de anger också eget uppmätta värden som är högre, då skiljer det ännu mer till Hallas nackdel)

Du kan inte bara titta på protein/fett/kolhydratsiffror. Vad det är för ingredienser spelar också roll. Och det är den omsättningsbara energin som 'skvallrar' om hunden troligen kommer hålla samma vikt eller gå upp vs/ner.
vilket av hallas foder skulle vara bra för mit vuxna tik då.
Om hon fungerade på rc adult 26 Perfekt i hull nu
eller kan hon äta aktiv halla

Det får du avgöra själv, du har ju alla tillgängliga 'data' så att säga. Resten är trial and error.

En helt annan sak, jag skulle inte själv ge Hallas foder, ivf inte Aktiv, då det är såhimla många olika ingredienser i det. Antagligen därför det är billigare.

Gav själv ett liknande, dvs bra värden, 'lågt' pris och 'okej ingredienser', men en hel massa OLIKA ingredienser. Insåg 'som sidobonus' när jag läste på om foderallergier att det inte riktigt var det mest lämpliga att ge, och inte var så bra som man lätt kunde tro.

Det får du avgöra själv, du har ju alla tillgängliga 'data' så att säga. Resten är trial and error.

En helt annan sak, jag skulle inte själv ge Hallas foder, ivf inte Aktiv, då det är såhimla många olika ingredienser i det. Antagligen därför det är billigare.

Gav själv ett liknande, dvs bra värden, 'lågt' pris och 'okej ingredienser', men en hel massa OLIKA ingredienser. Insåg 'som sidobonus' när jag läste på om foderallergier att det inte riktigt var det mest lämpliga att ge, och inte var så bra som man lätt kunde tro.

ursäkta mig
men jag fattar inte hur mycket mindre repektive mer detta är från rc
Omsättningsbar energi NRC 85 (kcal/kg) 3816
Uppmätt omsättbar energi (kcal/kg) 4110

Det är inget billig hets foder hallas
det är ett mellan klass foder. köps i djur affärer.
Så piss kass dåligt är det inte,360- kr säck
Vilket skulle du välja om du skulle ha det standart då ?
det inne håll 14 , någott

skall det vara lågt omsättningsbart ???
hur lågt är bra??

Senast ändrad:

ursäkta mig

hur lågt är bra??

Om man nu skall byta vilket foder hade du köpt då ?
hundkökets foder då eller doggy det är ju billiga

ursäkta mig

hur lågt är bra??

NRC är själva standarden för beräkning. Sen har RC angivit egen uppmätt energi med som är högre. I min jämförelse tidigare angav jag NRC-siffrorna. Räknar man med de 'uppmätta' blir det ännu mer MJ i RC:s foder, dvs skillnaden blir än större jmf med Halla.

Hallas är ett billigt foder, det kan du inte komma ifrån. Inte billigaste a la Revir etc, men det är ett billigt foder. Ganska exakt samma prisklass som Carrier Premium som jag gav innan, 369 kr/säck. Ganska lika innehållsförteckning och värden med. Jag var som sagt jättenöjd med Carrier i många år, men nu när unghunden började klia började jag läsa lite om foderallergi, och foder i allmänhet. Och insåg att det inte är så himla bra att dels ge ett foder med 'sjuttiofjorton' olika kött- och spannmålskällor. Inte bara ur allergisynpunkt alltså, utan rent allmänt är det med den sammansättning det har inte ett riktigt bra foder. Vilket ju är ganska självklart eg, det lägre priset måste bero på någonting liksom. Så jag skulle idag inte ge ett foder med sån mishmash i innehållsförteckningen, utan föredrar så få kött- och spannmålskällor som möjligt.

Sen kan du givetvis ge Halla om du vill, jag gav som sagt Carrier Premium i många år till många hundar utan minsta problem och var jättenöjd. Men det är idag inte ett foder jag vill ge, och därför håller jag på och byter över unghunden till ett som iofs har sämre värden, men mycket bättre ingredienslista. Som är dyrare iofs, men priset är inte allt. (519 kr inkl frakt för 15 kg). OCH, RC adult är dessvärre inte mycket bättre innehållsmässigt. Dels är det spannmålsbaserat (majs) och innehåller olika proteinkällor det med.

Visst är det trevligt om man kan 'tjäna en slant' på att byta foder, men det ensamt är inte riktigt en faktor för mig ensamt. Utan då ska ett likvärdigt foder, både värde- och innehållsmässigt vara det billigare alternativet. Och jag tror absolut du kan hitta ett bättre foder än RC, som är något billigare. Men inte lika billigt som Halla. Kolla lite på foderbilen.se, där finns ju en uppsjö av foder att kolla på, med priser?

Att ge förslag på vad du kan ge är svårt, dels är hundar individer, och folk har olika erfarenheter. Dessutom är risken stor att du skulle tycka de foder jag föreslår är för dyra.

Vad gäller omsättningsbar energi, så finns det inget värde som är 'det perfekta', utan det beror HELT på hunden. Tänk på samma sätt som kalorier hos människor, vissa människor behöver mindre kalorier, andra mer. På samma sätt är det för hundar, och det beror helt på hundens behov vad den omsättningsbara energin bör vara. Omsättningsbar energi är ju hur många kalorier hunden får i sig av fodret liksom =)

Jo jag fattar att det inte är ett så dyrt foder som vet säljer tex.
Jag har gett best in scho förut lamm o ris, Men hon slutade tycka om det efter sin hals operation.
Då provade vi med flera dyra foder. Men hon gillade royal canin. Det fungerar kanon bra på henne och hon äter bra.
Men jag tycker det är för dyrt med 1 200 kr i mån för foder.

Va ger du för foder som är så bra .?

Skall omsättnings siffrorna ligga lågt ? Då skulle standart vara bättre än aktiv?? Om jag skall ha hallas?
men det är mer protein i aktiv. ganska mycke mer och mer fett .
man blir aldeles tokig i foder ljungeln
alla säger olika

Provar igen =)

Siffrorna för omsättningsbar energi ska PASSA HUNDEN. En svårfödd hund behöver mer energi än en lättfödd hund. Du har en hund du vet fungerar på X dl mat/dag med en oms. energi på 16 MJ/kg foder. Då är det en god ide att hitta ett annat med ungefär samma. Om du ger ett foder med lägre oms.energi än 16 MJ/kg, så kan det också fungera utmärkt, men du behöver antagligen ge hunden lite mera mat. Vilket gör att det fodret kanske inte blir så mycket billigare, eftersom du gör av med mer.

Det är OMÖJLIGT att säga vad din hund blir fet av eller ej, men utefter det hon ätit innan, så borde hon inte bli tjock av Hallas, däremot kanske du får ge större mängd av Hallas för hon ska hålla hullet. Eller så behöver du inte det, det märker du. Vissa hundar har ett STORT spann där de står still i vikt, och om du ger 2 dl mer eller mindre syns knappt på vågen. Medan andra hundar direkt tappar alt lägger på sig om du så ökar/minskar maten med en dl. De är givetvis känsligare för om de får samma mängd av ett annat foder med mindre energi, och kommer då tappa alt lägga på sig.

Så det är trial and error helt enkelt.

JAG skulle inte byta RC om hundarna tycker om det och fungerar på det och du anser innehållet är okej. Visst är det trevligt att tjäna en slant på foder, men jag anser som sagt att då ska det vara för man hittat ett BÄTTRE foder billigare, inte för man vill byta bara för plånbokens skull. Men ingen kan svara på om Hallas fungerar för dina hundar innan du provat.

Jag anser att ca 450 - 550 kr/säck är 'mellanprisklass'

Jag ger just nu Hills r/d (690 kr/12 kg), Franks Pro Gold Sensitive (499 kr/15 kg) och väntar på 2 säckar Olivers Weightloss (549 kr/15 kg). De två senare anser jag är normal prisklass, dvs 450 - 550 kr/15 kg.

(Olivers har i samband med ett visst försäkringsbolag ett erbjudande just nu, köp två säckar, betala för en´, så ska prova och se om det kan funka på den som äter r/d, just för att r/d är så dyrt, och har ett innehåll som får mig att gråta. Dock, är det det enda som funkar så får jag blunda för innehållsförteckningen)

ENligt foderbilen kostar RC Maxi Adult 549 kr, vilket jag alltså anser är normalprisklass. DOck anser jag inte utefter innehållsförteckningen att fodret är VÄRT det priset. Fast jag skulle inte lösa det till ett med ungefär samma halvdana innehållsförteckning men lägre pris. Utan byta till ett bättre i samma prisklass.

MEN, återigen. Är du nöjd med innehållsförteckningen, och tycker den är okej, så absolut prova byt till Halla, det har mer ett pris som speglar innehållet =)

här i butik kostar rc 560säck.
Jag skall prova hallas aktiv nu på båda.
Hon verkar inte lägga på sig så lätt. Men fick p spruta nyss, Så då kan dom ju göra det.
Då sa veterinären lågt kolhydrat intag
Halla har ju lägre än rc i vissa av fodren
Det är som för oss människor, Med <GI metoden lågt kolhydrat intag . Mer fett och mer protein Då håller man ner vikten.
standart hade ju 47 % altså mer än både rc o halla aktiv
ja provar o ser nu va som händer

Provar igen =)

Siffrorna för omsättningsbar energi ska PASSA HUNDEN. En svårfödd hund behöver mer energi än en lättfödd hund. Du har en hund du vet fungerar på X dl mat/dag med en oms. energi på 16 MJ/kg foder. Då är det en god ide att hitta ett annat med ungefär samma. Om du ger ett foder med lägre oms.energi än 16 MJ/kg, så kan det också fungera utmärkt, men du behöver antagligen ge hunden lite mera mat. Vilket gör att det fodret kanske inte blir så mycket billigare, eftersom du gör av med mer.

Det är OMÖJLIGT att säga vad din hund blir fet av eller ej, men utefter det hon ätit innan, så borde hon inte bli tjock av Hallas, däremot kanske du får ge större mängd av Hallas för hon ska hålla hullet. Eller så behöver du inte det, det märker du. Vissa hundar har ett STORT spann där de står still i vikt, och om du ger 2 dl mer eller mindre syns knappt på vågen. Medan andra hundar direkt tappar alt lägger på sig om du så ökar/minskar maten med en dl. De är givetvis känsligare för om de får samma mängd av ett annat foder med mindre energi, och kommer då tappa alt lägga på sig.

Så det är trial and error helt enkelt.

JAG skulle inte byta RC om hundarna tycker om det och fungerar på det och du anser innehållet är okej. Visst är det trevligt att tjäna en slant på foder, men jag anser som sagt att då ska det vara för man hittat ett BÄTTRE foder billigare, inte för man vill byta bara för plånbokens skull. Men ingen kan svara på om Hallas fungerar för dina hundar innan du provat.

Jag anser att ca 450 - 550 kr/säck är 'mellanprisklass'

Jag ger just nu Hills r/d (690 kr/12 kg), Franks Pro Gold Sensitive (499 kr/15 kg) och väntar på 2 säckar Olivers Weightloss (549 kr/15 kg). De två senare anser jag är normal prisklass, dvs 450 - 550 kr/15 kg.

(Olivers har i samband med ett visst försäkringsbolag ett erbjudande just nu, köp två säckar, betala för en´, så ska prova och se om det kan funka på den som äter r/d, just för att r/d är så dyrt, och har ett innehåll som får mig att gråta. Dock, är det det enda som funkar så får jag blunda för innehållsförteckningen)

ENligt foderbilen kostar RC Maxi Adult 549 kr, vilket jag alltså anser är normalprisklass. DOck anser jag inte utefter innehållsförteckningen att fodret är VÄRT det priset. Fast jag skulle inte lösa det till ett med ungefär samma halvdana innehållsförteckning men lägre pris. Utan byta till ett bättre i samma prisklass.

MEN, återigen. Är du nöjd med innehållsförteckningen, och tycker den är okej, så absolut prova byt till Halla, det har mer ett pris som speglar innehållet =)

min stora dam äte 8 dl om dagen av rc adult maxi
lillan 10 dl om dagen rc valpfoder junio
va skulle det bli i HALLA foer??

min stora dam äte 8 dl om dagen av rc adult maxi
lillan 10 dl om dagen rc valpfoder junio
va skulle det bli i HALLA foer??

Det är det ingen som vet.

Man får inte glömma den hundliga faktorn, att olika hundar helt enkelt är olika på samma foder.
Enda sättet är att testa sig fram

Halla standard heter standard inte standart. Standart är ett annat märke.

Halla standard heter standard inte standart. Standart är ett annat märke.

ursäkta stavade fel
ja vet har provat det andra fodret standart. hjort , det åt inte min dam gillade ite det

jag provar med Halla aktiv nu , så får vi se om dom mår bra på det.
Kan ju vara så att de mår kanon bra på det

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 348
Senast: isafore
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var... 2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015
Övr. Hund Vuxen foder till valp på 5 mån. Jag funderar byta foder på båda mina hundar Jag tycker Royal C har blivit för dyrt,560 kr för stor...
Svar
15
· Visningar
1 464
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka