Sv: en foder fråga till är ett foder med 30%protein o 17 &fett bättre
ursäkta mig
men jag fattar inte hur mycket mindre repektive mer detta är från rc
Omsättningsbar energi NRC 85 (kcal/kg) 3816
Uppmätt omsättbar energi (kcal/kg) 4110
Det är inget billig hets foder hallas
det är ett mellan klass foder. köps i djur affärer.
Så piss kass dåligt är det inte,360- kr säck
Vilket skulle du välja om du skulle ha det standart då ?
det inne håll 14 , någott
skall det vara lågt omsättningsbart ???
hur lågt är bra??
NRC är själva standarden för beräkning. Sen har RC angivit egen uppmätt energi med som är högre. I min jämförelse tidigare angav jag NRC-siffrorna. Räknar man med de 'uppmätta' blir det ännu mer MJ i RC:s foder, dvs skillnaden blir än större jmf med Halla.
Hallas är ett billigt foder, det kan du inte komma ifrån. Inte billigaste a la Revir etc, men det är ett billigt foder. Ganska exakt samma prisklass som Carrier Premium som jag gav innan, 369 kr/säck. Ganska lika innehållsförteckning och värden med. Jag var som sagt jättenöjd med Carrier i många år, men nu när unghunden började klia började jag läsa lite om foderallergi, och foder i allmänhet. Och insåg att det inte är så himla bra att dels ge ett foder med 'sjuttiofjorton' olika kött- och spannmålskällor. Inte bara ur allergisynpunkt alltså, utan rent allmänt är det med den sammansättning det har inte ett riktigt bra foder. Vilket ju är ganska självklart eg, det lägre priset måste bero på någonting liksom. Så jag skulle idag inte ge ett foder med sån mishmash i innehållsförteckningen, utan föredrar så få kött- och spannmålskällor som möjligt.
Sen kan du givetvis ge Halla om du vill, jag gav som sagt Carrier Premium i många år till många hundar utan minsta problem och var jättenöjd. Men det är idag inte ett foder jag vill ge, och därför håller jag på och byter över unghunden till ett som iofs har sämre värden, men mycket bättre ingredienslista. Som är dyrare iofs, men priset är inte allt. (519 kr inkl frakt för 15 kg). OCH, RC adult är dessvärre inte mycket bättre innehållsmässigt. Dels är det spannmålsbaserat (majs) och innehåller olika proteinkällor det med.
Visst är det trevligt om man kan 'tjäna en slant' på att byta foder, men det ensamt är inte riktigt en faktor för mig ensamt. Utan då ska ett likvärdigt foder, både värde- och innehållsmässigt vara det billigare alternativet. Och jag tror absolut du kan hitta ett bättre foder än RC, som är något billigare. Men inte lika billigt som Halla. Kolla lite på foderbilen.se, där finns ju en uppsjö av foder att kolla på, med priser?
Att ge förslag på vad du kan ge är svårt, dels är hundar individer, och folk har olika erfarenheter. Dessutom är risken stor att du skulle tycka de foder jag föreslår är för dyra.
Vad gäller omsättningsbar energi, så finns det inget värde som är 'det perfekta', utan det beror HELT på hunden. Tänk på samma sätt som kalorier hos människor, vissa människor behöver mindre kalorier, andra mer. På samma sätt är det för hundar, och det beror helt på hundens behov vad den omsättningsbara energin bör vara. Omsättningsbar energi är ju hur många kalorier hunden får i sig av fodret liksom =)