En färgfrága till.....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pirayan
  • Startdatum Startdatum
P

Pirayan

Är sá nyfiken pá vad som komma skall.....
Har ett rödbrunt sto som har en fux mamma och en mörkbrun pappa (Sack).
Hon är betäckt med en hingst som är brun(Flemmingh).(kan inga färger bakom honom i huvudet....)
Gár det att klura ut vilken färg som är mest trolig pá avkomman, sá vore jag jätte glad. :)
Lite lágiskt tänkande säger mig att brun är rätt sá troligt, men jag vet ocksá att Flemmingh har givit fuxar.
M V H Lotta

Du får:

56,25 eller 75% chans på brun (i vilken nyans som helst)

0% eller 18,75% chans på svart (mycket större sannolikhet för brun än svart i din ras där brunt är så vanligt, om någon eller båda av föräldrarna har två bruna anlag har du nämligen noll % chans för svart och 75% chans för brun)

25% chans på fux.

Lycka till :)

Tim

Frågar vidare på tråden!

De står ju att man helst inte ska starta nya trådar om färgfråga så jag skriver här å hoppas på svar1!!

Jag ska betäcka mitt halvblodssto som är mörkbrun och är efter columbus xx (mörkbrun), och morfaden är bordeaux (brun).

betckningen är med Cardento som är skimmel, och jag undrar hur många % chans det är att hon blir vilken färg.. (hmm dum formulering..)

Jag vet inte om Cardento har några tecken, eftersom han är helt "avblekad" nu men om han hade det så kan väl fälet få teckna? Stoet har vit underläpp och några vita strån i pannan..

aja får se om nån kan svara...

Re: Frågar vidare på tråden!

Det är i alla fall 50% chans för skimmel! Om inte de andra inblandade har anlag för fux så är det väl 50% chans för brunt.

Ingen aning tyvärr! Du får nog vänta o se! :)

Om varken Cardento eller stoet har anlag för fux eller svart så föds alla föl bruna (i varierande nyanser). 50% av dem blir sedan skimmlar.
För att avkomman ska bli fux eller svart krävs att båda föräldrarna bär på ett "dolt" anlag för det.

Precis vad jag skrev med andra ord. :)

Liknande trådar

P
Avel Vet ej om denna trád ska vara här eller under hästvárd???? Jag är sá glad! Dräktighetsundersökte mitt sto i dag för andra gángen och...
Svar
8
· Visningar
1 605
Senast: Francess
·
P
Avel Mitt sto är dräktigt (pá ca 100 dygnet). Det är första dräktigheten och det syns redan nu en utfyllnad runt magen, mest bakre delen. Hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: Pirayan
·
P
Foder & Strö Jaaa, sá vad ska jag göra nu.... Fick hem hästarna för ca en och en halv vecka sedan och har ännu sá länge bara stängslat rasthagen...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: Gumman
·
P
Foder & Strö Jag blir snart tokig.... Hur ska man kunna räkna pá vad gräset inneháller i form av näring? Jag vet att om det inte växer pá vintern sá...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka