En eloge till er för alla dåliga idéer ni kommer med!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 7 620
Sv: En eloge till er för alla dåliga idéer ni kommer med!!

*KL*

Nu har jag också läst igenom hela tråden!

/Kristin

*kl*

Om nu avel hade varit en exakt vetenskap hade jag kunnat förstå vissa reaktioner från ASVH-företrädare, men nu är det ju inte det. I ett inlägg för längesedan skrev jag att avelsvärlden har stora likheter med börsmarknaden, den liknelsen håller fortfarande tycker jag. Jag kommer gladeligen fortsätta med mina amatörtips och lyssna på "amatörråd". Att ASVH känner ett "hot" från det här forumet antyder behovet av det. Som sagt, någon exakt vetenskap är inte avel och kommer aldrig kunna bli heller och jag känner stort förtroende för bukefalisternas goda omdöme och förmåga att sålla bland all information/desinformation/diskussion som ju förekommer och måste få förekomma i ett sådant här fora.

Ärligt talat, hur många här är medlemmar i ASVH?
Jag är det inte längre.
Numera räcker det alldeles utmärkt att vara med i den lokala.
Att ASVH har så få medlemmar skulle jag se som en ren protest från de fd och de presumtiva medlemmarna om jag hade suttit i ledningsgruppen.

De borde arbeta för att ena stoägarna, stimulera och uppmuntra dem (de små uppfödarna utan namn och renommé). I förlängningen ger det ett större medlemsantal och starkare förening.

Jämför med en fotbollsförening. Man kan inte ha en stark klubb om inte alla verksamheter fungerar. Om man skall ha ett lag i de högre divisionerna så gäller det att ungdomsverksamheten också fungerar, så att man kan rekrytera från de egna leden. De finns inga starka klubbar som håller i längden, på att bara köpa in spelare.
Hobbyuppfödarna gör ett stort och kostbart arbete genom att förse föreningen med viktiga mätare på avelsverksamheten, genom att starta och visa våra hästar i unghästtävlingar. Enbart de "stora, etablerade och välrenommerade" uppfödarna förmår inte att producera dessa siffror själva.
Därför tycker jag det är tragiskt att inte fånga upp denna grupp.
Även om det är Fia eller Pelle ifrån skogen som står på papperet.
mvh

Hobbyuppfödarna gör ett stort och kostbart arbete genom att förse föreningen med viktiga mätare på avelsverksamheten, genom att starta och visa våra hästar i unghästtävlingar. Enbart de "stora, etablerade och välrenommerade" uppfödarna förmår inte att producera dessa siffror själva.
:bow:
Dessutom tror jag faktiskt att om bara de stora och redan kunniga uppfödarna skulle stå för merparten av de visade hästarna så skulle förmodligen bara "toppen" av varje årskull visas fram och detta då med de skickligaste visarna. Dvs man skulle säkert inte få se bredden av de avkommor hingstarna lämnat, av det enkla skälet att de stora uppfödarna bara vill visa fram de BRA avkommor de fött upp. De sämre - som ALLA uppfödare får!! - gömmer man hellre bakom en buske så att dessa hemska skamfläckar :crazy: inte syns offentligt...

de här dåliga ideerna som står att finna på Buke enligt "den högt ansvarige inom ASVH" så nedlåtande tar upp i Ridsport-för vem är dessa ideer dåliga undrar jag?

varför deltar inte ngn från ASVH/AVN-de bryr sig kanske,men har aldrig behövt och är inte tränade i att argumentera i sakfrågor och för sina regler.organisationen är helt sluten utåt och därmed vidöppen för de ansvariga att godtyckligt-lite som en frimurarorden-styras vidare.

tycker detta är mycket tydligt i Blubben och hingstar som sänks och höjs utan ngn vet varför och ingen kräver besked-man kan inte kräva besked-därför behöver varken AVN eller ASVH svara.Skulle ngn ifrågasätta då blir vederbörande obekväm och "straffas" vid tillfälle på ngt sätt. Dessutom är ASVH en ideell förening.Egentligen är det bara medlemmarna som är ideella i ASVH i ordets rätta bemärkelse-de betalar,betalar och arbetar på och får tillbaka vadå?

barb

Jag är det inte längre.
Numera räcker det alldeles utmärkt att vara med i den lokala.
Att ASVH har så få medlemmar skulle jag se som en ren protest från de fd och de presumtiva medlemmarna om jag hade suttit i ledningsgruppen.

Vi verkar vara inne på samma spår:

.... så klart gynna alla om vi skulle gå med mangrannt. Men för många är det faktum att man inte är med också ett ställningstagade...

Jag tror att det finns många i denna kategori, och det är man medveten om i ASVH. Står nog ganska högt upp på agendan att "ena" den svenska aveln något.

kl
Jag är en siri 49, jena 57, korven 60 och krisse 81. Läser, suckar, tänker, reflekterar och nu skriver. Föreningslivet i Sverige är urgammalt, forum på Internet är 0-10 år gammalt. Det blir liksom lite krock mellan kanalerna för information och kreativitet.
Jag är ett inbitet föreningsfreak och känner stor trygghet i de lite stela formerna som ligger som resonansbotten för representativ demokrati bakom beslut på olika nivåer, samtidigt som jag med stor fascination älskar forumets fria form av skvaller, information, fakta, desinformation förtäckt reklam, lobbing osv.
För mig utesluter inte det ena det andra. De som gör sig hörda på ett forum kan ibland av lite mörka skäl(fega)uttala sig men inte stå för det. Det är lätt att piska upp rena mobbstämningar. Men någonstans i allt detta brus finns det guldkorn av klokhet och insikt. Jag förstår till fullo att att det finns fler läsare än skrivare på Buke. Alla letar ju efter guldkornen, så även beslutsfattare.

Sant!
Jag pratade med en uppfödare som har haft flera championatsvinnare häromdagen. Därmed får man väl räkna den till "etablerad" ;). Uppfödaren kommer sluta med sin verksamhet, eftersom det är för dyrt att få fram hästarna.
De tycker det är bättre(billigare) att köpa dem som 2-åringar.
Ston som inte tar sig, och de avkommor som inte håller måttet kostar ju lika mycket att ta fram som de som kommer till final.

mvh

Föreningens protokoll ligger väl ute på dess hemsida?
Så en viss öppenhet finns! :)
Men om man sedan ger sig in i "cirkusen" ser man slaget tappat. Om man som jag är "Fia från skogen". :D
Blubben var jättebra! Den adopterar jag om jag får!
mvh

Ja, det kan vi nog vara eniga i!
Med tanke på hur många här som satt med öppna sidor från Equipe och asvh samtidigt som diskussion fördes här, så kan det tom vara så att det stora flertalet träffar kan ha varit härifrån?

Skrämmande många ickemedlemmar således. Trist? Japp!

mvh

*KL*
Alla ni som tycker att ASVH-representanten är "feg" som är anonym, hur fungerar det resonemanget när man själv befinner sig i ett internetforum där alla är anonyma???).

Men även om man var Gud av all svensk hästavel, så kunde man faktiskt skaffa sig ett nick och som privatperson gå in och bestrida dumheter etc.

Man skulle också kunna göra semiofficiella inlägg - skriva t.ex. "att utifrån denna diskussion kommer jag att lämna följande förslag..." På distanssidan t.ex. har det hänt att människor med officiella positioner inom sporten kommit in och förklarat eller beskrivit hur de tänker gå vidare inom de fora de har till sitt förfogande. Jag uppskattar dessa inlägg.

Det finns fler exempel på det !

Jag tror att det jag iallafall stör mig mest på är den nedlåtande attityden om internetforumet som en enda stor tramshörna helt utan kunskap och fakta. Och att det enda som föds är DÅLIGA ideér men att fantastiska personen som läser här lätt kan göra om detta till ngt bra....

Jag inser att det inte är så egentligen.

Jag är här och läser! Intressant att buke betyder något! Så jag håller med er andra, "sticka mer o vi blir fler!!!" :)
Winter

Det finns fler exempel på det !

Jag tror att det jag iallafall stör mig mest på är den nedlåtande attityden om internetforumet som en enda stor tramshörna helt utan kunskap och fakta. Och att det enda som föds är DÅLIGA ideér men att fantastiska personen som läser här lätt kan göra om detta till ngt bra....

Jag inser att det inte är så egentligen.

Håller med.
Och även om allt som sades på forumet var trams är det ändå positivt att människor snackar avel och är intresserade. Men eftersom avel nu dessutom är ett fullständigt lotteri är det larvigt att klanka på åsikterna här. Det finns liksom inget rätt eller fel.

Jag minns att Svennis fick frågan en gång om vad han ansåg om alla engelsmän som satt och diskuterade laguppställningar, kritiserade uttagningar av spelare och bråkade om hur England enklast skulle vinna fotbolls-vm (för det ska de ju alltid) och vem som borde vara manager i stället för Sven-Göran Erikssson. Han svarade: jag ler åt det! Det är fantastiskt att så många människor är engagerade.

En mycket klok kommentar, sagd av en man med god självkänsla! :banana:

Lite fler funderingar. Ett forum tar inte ansvar för något, där får varje författare av ett inlägg stå själv. Ett forum hanterar inte exempelvis en avelsförenings ansvar att registrera hästar, ta fram avelsplaner eller evenemang för att ta fram nya hingstar. Sånt kostar pengar, kunskap och erfarenhet. Det ska vara långsiktigt och fungera för en bred majoritet av intressenter för rasen. Därför behövs det medlemmar, intäkter och idéellt arbetande föreningsfunktionärer. Jag tror på föreningslivet, men det behöver förnyas. En mer målmedveten pulstagning på vad olika människor vill med sitt hästeri och vilka resurser de har. Det är väl här någonstans forumet och föreningen kan närma sig varandras olika uttrycksätt. Jag tycker det ska bli spännande att få se hur forumpratare/tyckare får större tyngd och respekt från etablissemanget på ett öppet och intresserat sätt.

Jag tycker inte heller att föreningslivet och detta forum ska betraktas som konkurrenter. Som glad amatör i busken med mycket ringa kunskaper annat än de jag lyckas snappa upp här och genom ASVH och lite andra källor framstår det här forumet som mycket respektingivande med alla sina kunniga skribenter. Det är snarare en typ av "avelsblogg" för vissa. De enda idéer jag har, som säkert hör till de dåliga, är hämtade från min lilla erfarenhetsvärld. Det är värdefullt det med för en så nyanserad och fullständig bild som möjligt av det riskfyllda projekt som avel i busken ändå är för vanliga Fia, därför fortsätter jag både läsa flitigt och mycket sporadiskt skriva inlägg här.

Liknande trådar

Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod... 2
Svar
23
· Visningar
5 171
Senast: Malacki
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
5 976
Senast: Lyckan i Halland
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 212
Senast: Eldfuxen
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka