en egen liten ocicat?

C

Calenfiriel

kan elvis vara en liten själv-framavlad ocicat-wannabe? veterinärerna häpnade över hans utseende och färg (han är ju inte spotted, men den varma bruna tabbyfärgen, satinpälsen, det lilla huvudet, m.m.), men jag har aldrig tänkt på det innan. Kanske för att jag inte är så bekant med ocicat-rasen...
hans mamma är hälften siames, hälften nåt annat litet och nätt, och pappan är korthårig huskatt.
inte så att han skulle räknas till nån slags ras, han är ju huskatt och kommer inte kunna bli nåt annat, det vet jag, men det är roligt vad det kan bli med lite rasblandning! :idea:

Titta inte på mig, det är en väldigt fin bild på Elvis
PICT0635.jpg

061101018.jpg

061101005.jpg

liten bäbis, men kanske ändå bra bild? fast huvudet ser lite stort ut pga hållningen :p
060924060.jpg

Ska lägga in några nyare också, men har inga på nätet. Nu har han fått mera muskler, mera hull och tydligare form på hela sig.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: en egen liten ocicat?

Här ser man hans färger ordentligt! :)

Bilder061217104.jpg

Nu ger jag inte mycket för veterinärers raskunnande, dom är oftast inte speciellt kunniga och sätter konstiga griller i huvudet på många. Det vanligaste är väl att många veterinärer tror att huskatt och Europeiskt korthår är samma sort. Jo men visst :cool:

Om det nu finns siames i din så är det inte så konstigt att dom typmässigt är rätt lika, eftersom det finns en hel del orientaliskt blod även i Ocicaten. Hittar inget i standarden på OCI'n som säger att den måste ha den där varma färgen, det är sånt som kommer och går på alla raser och "ickeraser". Rufism heter det och är olika poppis beroende på vad färgen den sitter på är.
Pälsmässigt så tycker jag att din kisse ser ut att ha längre päls än vad OCI'n har, ser ingen större skillnad på den och den blå som sitter bredvid. Att den är blank och silkig är ju iaf ett klart tecken på att katten trivs och har det bra och är frisk och kry.

Haha, jag vet inte heller nåt om raser egentligen :p

Men Elvis har silkespäls, och Elsa, den blå, har sammetspäls. Hennes är tätare och ulligare, men inte lika len. Och det tror jag inte är nån skillnad på hur de mår, utan helt enkelt på att de har olika pälskvalitet?

Och om det är siamesdragen som får honom att likna rasen, så är det kanske inte så konstigt, nej. När han var liten var han jätteavlång i nosen och såg nästan ut som en liten siamesunge, och hans mamma ser ut som en liten prydnadskatt.
Elsa har också siames i sig, lika mycket, men det syns inte lika väl.

Nä, det är inte alltid det syns. Det finns ju huskatter utan raskattsinblandning som också är väldigt finlemmade och orientala i sin typ.

Självklart beror inte skillnaden på att den ena inte mår bra, katter har olika pälskvalitet. Mina 2 skiljer sig rätt mycket trots att det är mor och dotter samt av samma ras. Mamma är kortpälsad och mer sträv, medan dottern har något längre päls och är mer ullig. Men öht att pälsen är bra är ett tecken på välmående.

Okej :) Vad skönt att höra, de verkar må bra för övrigt, men att det syns så fint :)

Siaminslagen är det som ger både pälskvalitén och typen. Ocin är ju en framtagen ras, så visst kan det bli likheter när man får liknande barkgrund. Han är riktigt fin!

Tack :)
Om han lär sig sitta still, tror ni han skulle funka på en utställning? :p

Han behöver inte kunna sitta still, han blir runtbollad och genomkänd på alla kroppsdelar.
Jag tror absolut han skulle kunna funka på en utställning. Utseendemässigt krävs inte så mycket av en huskatt, dom har ju ingen standard att bli dömd efter. Så det är hull, päls, och humör/utstrålning som bedöms.

På utställning gäller det att han är trygg så att han accepterar alla främmande katter och människor, och att han gillar att bli hanterad. Många domare gillar katter med "tusen ben" ;) .

Med den färgen kan jag tänka mig att han blir populär, annars varierar domarnas husisideal stort.

Haha, humör kan man säga att han har iallafall! Men om han nu inte behöver kunna sitta still, så kanske jag iallafall ska vänta tills han lärt sig bli hanterad utan att tappa tålamodet? Just nu kan han sitta några sekunder i famnen utan att vilja gå därifrån (med hjälp av alla de femton ben fulla med klor som katter får när de protesterar mot något ;) ). Klippa klorna får vi göra när han sover, och tandborsten är fullkomligt livsfarlig! Men eftersom han är kastrerad nu så kanske han lugnar sig och mognar lite de kommande månaderna... :smirk:

Ah, missade ditt inlägg. Människor och katter har han inget emot, och uppmärksamhet älskar han! Att åka spårvagn är livet tycker han!
Men det där med att bli hanterad... :p Det kommer väl, han är en väldigt klok och trevlig katt för övrigt...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har köpt en ny valp nu i dagarna. Så här är det....min valp har tre syskon, de är alla dubbelt så stora som min tjej. De är...
2
Svar
28
· Visningar
2 247
Senast: christin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud