En dum fråga?

Sv: En dum fråga?

Det jag har hört är att dom "rensar magen", vet inte pom detta är sant, men lite gräs gör nog ingen fara, men mycket är nog inte så bra

Bättre att fråga och vara dum i fem minuter, än att inte fråga alls och vara dum hela livet :)

ja det sägs att de rensar magen, de kräks ofta av det.

Okej, har frågat många och de har inte riktigt kunnat svara på det. Vart lite fundersam när hundarna började "beta". Men det är ingen fara då, att de fattas några vitaminer eller ngt?

Har kläda i halsen (hals infektion)
Behöver spy (rensa magen)
Behöver få i sig mer grönsaker.
Eller tja tycker det är gott helt enkelt!

Okej, tack för svaren. Tiken gillar inte grönsaker men gräs äter hon, Hannen älskar grönsaker äter det dagligen men äter också gräs men i en mindre skala. Behöver jag kontakta vetrinär?
Det är ingen skillnad på dem annars, de är inte trötta, har fin päls och pissar och skiter som de ska.

Dalmatiner är maskerade kor...
Det är inga små tuggor våra hundar tar, utan de slänger sig fram längs med marken och sväljer hela tuvor. Ser otroligt roligt ut när hundarna springer i hagen och betar tillsammans med hästarna :crazy:

Var på MH med ena tiken för några veckor sedan för bara dallisar. När den sista och 9:e hunden kommer till momentet "passivitet" slår domaren vad om en mindre summa pengar att tiken på banan kommer äta gräs (eftersom de tidigare 8 gjort det). Det tog en minut... sedan var hon igång :angel:

Vet inte varför de gör det, men min gissning är att de är hungriga (många hundar verkar vara kroniskt utsvultna och då får man ta vad man har). Mindre tråkigt är när det hänger långa strängar med gräs i rumpan på dem dagen efter..

Så man kanske ska öka på foderstaten ännu mer då? Jag som nyss gjort det, fast det kanske inte spelar någon roll ändå, mina hundar är kronisk hungriga ändå.
Ha en kompis som läser till vet och hon hade inte heller någon aning varför de gjorde så. Måste vara som vårat laktipex då :laugh:

min ena äter gräs när hon vill kräkas. varför hon vill kräkas vet jag inte, men hon har alltid gjort så och det verkar inte skada henne. den andra äter för att han är hungrig och det är gott med gräs. han kräks inte.

är hunden inte mager behöver den inte mer mat.

Okej, nej de är faktiskt inte magra. Inga djur i vårat hur i magra :).
Så det är naturens lag då kan man säga, alltså inget att behöva oroa sig för?
Vart bara så stöss när jag gick på baksidan efter jag hängt tvätten en dag och såg att båda stog och "betade". Blir så orolig ja, men då kan jag lugna ner mig. tack!

Min gör det för att det är gott. Spelar ingen roll vad han får för mat eller hur mycket, gräs äter han ändå.

Okej skönt att höra att fler gör det, för mina ser verkligen ut att njuta. Ungefär som kossor ligger en varm sommardag, haha:laugh:

Min ena hund äter mycket gräs när han fäller, just för att kunna kräkas upp hårbollarna, så gör katter med.
Inget att oroa sig för;)

Knappnål.

I princip alla hundar äter gräs, precis som katter. Det har inget att göra med dålig foderstart eller liknande, utan för att rensa ut magen. Som ovanstående sagt kräks de ofta av det och det är helt ofarligt. Inget att oroa sig för ! ;)

vadå behöver få i sig mer grönsaker? sedan när behöver hundar äta grönsaker?

Till barfande hundar ger man grönsaker för att hålla igång magen och får den för lite grönsaker kan den börja äta gräs som utfyllnad.

Alla rovdjur (typ) äter grönsaker och behöver det. Bland det första som går åt på ett fällt djur är magsäcken. Där finns halvt färdigsmält nyttigt gräs, grönsaker, rötter mm. Hundarnas magar smälter ju som bekant inte råa grönsaker så bra. De behöver alltså inga stora mängder men lite! Alla varelser behöver vitaminer. Om inte jag är helt ute och cyklar. :)

Okej, tack så mkt. då behöver jag inte oroa mig :)

Behöver jag kontakta vetrinär?

Jag hade nog gjort det. Våran tjej åt mycket gräs ett tag och när vi hade varit hos vet så visade det sig att hon hade haft ont i halsen jättelänge! Det var verkligen inget vi hade kunnat märka förutom just att hon käkade gräs ofta. (Det var för att lena halsen, så hon skulle slippa ontet) Hon fick en behandling o nu är hon frisk men äter fortfarande ibland, av gammal vana tror vi ;).

Så jag hade kollat upp det.

Okej, båda gör ju det. Men de äter ju foder bra så jag tycker inte det verkar som någon av dem har ont i halsen faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 077
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur