En del funderingar om Bukefalos folket

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så förtal och personangrepp samt att folk ljuger om andra användare är tillåtet då??? :mad:

Nej. Med viss reservation för ordet "personangrepp" som är ett svårtolkat begrepp. Vissa saker kanske du upplever som personangrepp medan jag som moderator inte skulle kalla det så.

mandalaki

OK då tolkade jag det fel om isabeller men undrar fortfarande på vad du trycker jag ska vara avundsjuk på dig för??

Solsken på himeln är inte fel och bor du på ett ställe i Svergie där solen lyser för jämnan så blir jag lite avundsjuk, men jag tror knappast det va'..

De som föreslår olagligheter får nog oftast svar på tal :smirk:. Detta är inte tillräckligt. Sådana trådar/argument SKA tas bort, precis som det görs med trådar/inlägg ang droger.

Vi kanske inte tänker på samma saker... Jag tänker på typ det som Snuffsan tar upp - linda eltråd runt mulen (om nu det ÄR olagligt - låter otroligt att ens lagstiftaren skulle komma på nåt så dumt) eller för den delen, regeln om ligghall/vindskydd på lösdrifter.

Om nån skrev Äh, skit i vindskyddet, det behövs inte - så tycker jag inte att inlägget ska tas bort. Det är bättre att det besvaras så att alla får klart för sig att det är olagligt.

mandalaki

De som föreslår olagligheter får nog oftast svar på tal :smirk:. Detta är inte tillräckligt. Sådana trådar/argument SKA tas bort, precis som det görs med trådar/inlägg ang droger.

Vi kanske inte tänker på samma saker... Jag tänker på typ det som Snuffsan tar upp - linda eltråd runt mulen (om nu det ÄR olagligt Ja du kan ju ringa upp en djurskyddsinspektör och fråga...... - låter otroligt att ens lagstiftaren skulle komma på nåt så dumt) eller för den delen, regeln om ligghall/vindskydd på lösdrifter.

Om nån skrev Äh, skit i vindskyddet, det behövs inte - så tycker jag inte att inlägget ska tas bort. Det är bättre att det besvaras så att alla får klart för sig att det är olagligt. Men är det då inte bra att pläddera om att droger är farliga och att man ska hålla sig borta från dessa. Här kan man visst inte diskutera detta MEN det går jävligt bra att diskutera detta i skolorna runt om i landet, både från sjukvårdens sida och polisens sida. Hur skyddar ska nu skydda ungarna från detta då. Nej jag måste säga att LOGIK det saknas ibland, tyvärr

mandalaki

Håller med Gammeln i sak - olagligheter ska behandlas likvärdigt oavsett ämne, moralen däremot skiljer sig, men inför lagen är alla lika(eller ska vara iallafall). Om moderatorn fär kännedom om en lagvidriget el liknande i en tråd tycker jag att man kan lägga in en "brasklapp" iallafall och tala om i början av tråden eller något att detta är förbjudet enligt lag, om man väljer att INTE ta bort inlägget eller låsa tråden.

Vissa på U har lagt ut länkar till olagliga sidor dä man kan köpa droger, detta medför att det finns en risk att Buke kan bli stängt pga detta, är det inte en viss skillnad tycker du??

Dessutom hur många "äldre" är inne på U och kan "tala U besökarna tillrätta" i de knarkglorofierande trådarna??

Vi pratar alltså ALLA olagligheter?

För ett tag sen hade en användare trassel med byggkostnader och skrev att stallrenoveringen var ett svartjobb. Ska moderatorn ta bort en sån tråd eller skriva ett pekpinnneinlägg?

Folk skriver att de är hemma utan att vara sjuka.
Att deras hovslagare jobbar svart.
Att de kört för fort och blivit av med körkortet.

Olagligt, alltihop - men inte är det moderatorfrågor?

mandalaki

Öh - missuppfattade jag Gammelns inlägg?
Tycker att man skall vara konsekvent och INTE uppmana till olagligheter (0 upplysa om att detta är olagligt, åtminstone, om ingen vet det, typ på ungdom), hur som helst, och isåfall ta bort inlägg med länkar till drogsidor osv.

Förvirrad. Hoppas ni fattar....

Vissa på U har lagt ut länkar till olagliga sidor dä man kan köpa droger, detta medför att det finns en risk att Buke kan bli stängt pga detta, är det inte en viss skillnad tycker du?? Tror du då inte att nån djurskyddsinspektör kan stänga Buke om man tillåts pläddera sådana saker som anses som djurplågeri eftersom vissa tycks uppmana andra att bryta mot djurskyddslagen.

Dessutom hur många "äldre" är inne på U och kan "tala U besökarna tillrätta" i de knarkglorofierande trådarna?? Men varför måste det vara äldre som gör detta?

Fan, nu börjar det bli rörigt...

Nja, jag kan inte dra den exakta gränsen, det blir ju hästjobb för er moderatorer, men jag menar att svartjobb torde väl de flesta veta är olagligt (eller??? hörs inte det...) men annat som inte är lika uppenbart, tex om någon skulle skriva något om hästvård som du VET är olagligt, men det kanske inte är självklart att trådens läsare vet detta, tycker jag att man kan dela med sig av sin kunskap och om det är riktigt illa så tycker jag att man kan stoppa det, som typ droglänkarna Domaren nämner, det får ju uppenbart konsekvenser för Buke om sådant förekommer frekvent.

Vi pratar alltså ALLA olagligheter?

För ett tag sen hade en användare trassel med byggkostnader och skrev att stallrenoveringen var ett svartjobb. Ska moderatorn ta bort en sån tråd eller skriva ett pekpinnneinlägg? Ta bort

Folk skriver att de är hemma utan att vara sjuka. De kan ju ha semester, föräldrarledig
Att deras hovslagare jobbar svart. Ta bort, personligt påhopp
Att de kört för fort och blivit av med körkortet. De har ju fått sitt straff

Olagligt, alltihop - men inte är det moderatorfrågor?

mandalaki

Co-moderator Gammeln :D

Det jag höll med om var ditt inlägg om länkar till drogsidor osv...

När det gäller ditt nya inlägg så tycker jag alltså redan att det funkar så - folk påpekar olagligheter när de känner till dem, utan att vara moderatorer.

Totalförvirring :confused: :)?

mandalaki

Har du sett några djuplågeriglorofierande trådar där den som förespråkar djuplågeri inte får på moppo :eek:, ett inlägg kanske propagerar för det med när resten är i rakt motsattriktning och där det även talas om att det är olagligt av flera användare.. varför måste just en moderator tala om att det är olagligt??

Ang. drogtåderna på U så tycker jag inte de verkar som att de själva är så bra på att upplysa sina vänner i samma ålder om faran utan tycker oftast det är häftigt..visst finns det undantag..

Men trots allt är det Gunnars sida, vill han inte ha drogdiskusioner på U, what so ever så är det hans val och inte mer med det.

För ett tag sen hade en användare trassel med byggkostnader och skrev att stallrenoveringen var ett svartjobb. Ska moderatorn ta bort en sån tråd eller skriva ett pekpinnneinlägg? Ta bort

Håller jag inte med om. Vill hon ta risken att nån här vet vem hon är och tipsar skattemyndigheten, så...

Folk skriver att de är hemma utan att vara sjuka. De kan ju ha semester, föräldrarledig

Menar de som skriver "i dag orkade jag inte så jag skyllde på min lindriga förkylning".

Att deras hovslagare jobbar svart. Ta bort, personligt påhopp

Nix, inte så länge de inte talar om vem hovslagaren är.

Att de kört för fort och blivit av med körkortet. De har ju fått sitt straff

Gör ingen skillnad ur "publiceringssynvinkel", tycker jag.

Co-moderator Gammeln :D
:bow:

mandalaki

Gammeln, låt mig säga såhär. :) Efter att ha läst dina förslag till modereringar så tror jag inte att du skulle ha så mycket gemensamma åsikter med Gunnar och hur han vill att sidorna ska modereras. Du får naturligtvis tycka precis som du vill, men räkna inte med att du kommer lyckas få Gunnar att ändra sig och därmed ändra på hur vi moderatorer arbetar.

Tycker du att det är alldeles för fruktansvärt hemskt så att du inte står ut med att vara kvar här så är det naturligtvis ingen som tvingar dig att vara det heller. ;)

Och är det så att du försöker driva med oss så måste jag säga att det inte är särskilt kul. :p

/Erica

Till både mandalaki och Cheesan

Det är väl så här att ni tycker att det beror på hur allvarlig olagligheten bedömms. Men jag aner inte att Snuffsans exempel ang eltråden är i enlighetet med djuskyddslagen ang att behandla sina djur på ett värdigt sätt.

Men om jag då under Ekonomi vill diskutera luftfakturering i syfte att minska mina skatteutgifter ang travintäkter så är det alltså ok. Det skadar ju ingen, varken djur eller människa men det går ändå under benämningen eko-brott dessutom är det ju inte lika allvarligt som vissa andra oegentligheter.

Nej med tanke på hur ni bedömmer olagligheten i vissa trådar/inlägg så tar jag HELT avstånd för sådant synsätt. Kanske jag nog får dra mig härifrån ändå om nu även Gunnar har dessa åsikter........

Nu förstår jag vad du menar.

Jag håller med dig om att eltrådstipset isåfall kan jämställas med tips om att framställa bomber, skattefiffla eller köpa knark. Men diskussionen blir väldigt akademisk, i praktiken tycker jag inte att det är så svårt. Att det är olagligt med bombframställning och skattefiffel vet alla - men alla kanske inte vet att en lösdrift måste ha ett vindskydd och att boxar måste ha vissa mått. Och då är det bra att det kommer fram.

mandalaki

Dessutom: när du ser inlägg med olagligheter - skicka moderatormeddelande så får vi titta noggrannare på dem. Vi är ju inga jurister men det ska väl inte behövas?

mandalaki

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 673
Senast: Tilly_85
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 155
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka