En dag för våra hundar *bilder*

Aningsfull

Trådstartare
Såhär kan en vanlig dag se ut för våra hundar...

Dagen börjar med en promenad.
{699f2438-f2b8-4e38-bf26-ac0d094e29f3}.jpg

Sedan äter både vi och hundarna våran frukost pch pysslar på med lite smått och gott som städning, att handla eller liknande.

Sedan bär det ut på en längre tur, gärna till ett ställe där vi kan släppa båda hundarna så att de får springa av sig och leka tillsammans. (vi låter dem inte leka inomhus, greyhounden är lite för stor för lek i en lägenhet, även om han gör sitt bästa att rejsa inomhus ibland) En dag på stranden passar perfekt.

{ce6bfa6e-cf65-4f2c-9593-fb4592b6071c}.jpg

{f223f56c-e589-4c00-9ba8-8b0c75200990}.jpg

Julie har lite svårt att hänga med... :angel:
{5a07fbe3-268d-41ff-a71d-327bf0337180}.jpg

{9b9c27e5-c0a7-4e2d-8def-a13b7e4002b0}.jpg

{ce6f2d94-4f82-4210-a0e0-0730566399c9}.jpg

Efter att ha rasat av sig på stranden i någon timma, och sedan följt husse och mig till stallet kan det vara skönt att på kvällssidan få lägga sig och slumra ett tag.
{e0aacf9f-6b28-4c94-b155-bfa9e9f12595}.jpg

Sedan får hundarna sin middag/kvällsmål och vi äter vår middag. Sen blir det en kvällspromenad och är vi uppe sent även en kortare nattrastning innan vi lägger oss.

Hur ser en dag för era hundar ut?

Sv: En dag för våra hundar *bilder*

Jag börjar dagen med att gå ut på morgonkissen. Beroende på om jag ska iväg efteråt eller inte, så blir den mellan 5-30 min lång. Består av att springa lös på en gigantisk åker som ligger i anslutning till huset. Så medan dom springer, så går jag längs kanten på åkern.

Ungefär 3 timmar senare (Om jag inte är iväg) så tar vi mitt-på-dagen-promenaden som brukar bli runt 45 min i långsamt tempo på grus och gräsvägar. En liten bit av sträckan springer dom lösa på.

Efter detta brukar kvällspromenaden komma mellan 20-21 någon gång, då går vi i ca 20 min. Bara koppel, där jag har dom lösa finns inga lampor så jag tappar bort dom annars :crazy:

Sen blir det en kvällskiss runt midnatt någongång, ibland framåt 01-02. Den varar i max 15 min, oftast runt 5 min. Där ska dom bara kissa sista gången innan vi ska sova.

Greyhounden är otroligt fin!! Ska ha en någon gång när jag har tid/plats, finns inget vackrare!

Morgonen börjar vid 8. Efter frukost ger vi oss ut på vår morgonpromenad på ca 1-2 timmar (lite beroende på när jag börjar jobba). Vi brukar träffa några kompisar på den promenaden:
050601%20spring.jpg

Sen är vi hemma ca 30-60 min. innan jag och lagotton traskar iväg till jobbet (tar ungefär en halvtimme). Sen är vi på jobbet hela dagen, blir en kisstur på dagen bara.
Efter jobbet går vi hem igen, nu brukar det ta nästan 1 timme för då passar vi på att göra hjärngympa och andra övningar under promenaden.
På kvällen brukar vi pyssla med hjärngympa inne och sen blir det en längre tur igen innan vi går och lägger oss.

På helgerna brukar vi pyssla med personspår eller liknande istället för promenad på dagen.

Åååååååååå :love: , jag bara älskar greyhounds (alla vinthundar i princip för den delen...). Vill ha! Var bor ni :angel: ...

:)

Dagen börjar med en 30-45 minuters morgonpromenad. sedan efter man har ätit och gjort sej klar efter ca en timma så blir det traska 5 minuter till bussen (åka till skolan) Där blir det hundgården ett tag för att få gå å rasta på lunchen en 20 minuter cirkus. sedan när man kommer hem (kl fem) så äter vi en timma sedan går vi en längre tur och springer av oss rejält ^^ sedan går vi hem och vilar några timmar för att gå ut på gården o kissa det sista man gör..å sen är det natti natti

VAd häftig tröja dne lilla hade :p

Min hunds dag:

06.00 - Väcker mig, blir utsläppt och får kissa. Sen lägger vi oss några minuter igen.
06.15 - Väckarklockan ringer. Valpen blir överlycklig och ge rmig många glada pussar. Jag vill helst somna om.
06.30 - Vi äter frukost
07.00-07.15 - Kort promenad
08.00 - Jag åker till skolan, undre tiden så är han antingen hemma själv någon timme och sedan så kommer någon hem, eller så har han sällskap hela dagen. Alla är borta olika tider så han är sällan ensam.
Ca 15.15- Jag kommer hem. Valpen är överlycklig och får mat.
15.30-17.00 - Han vilar medan jag ser på TV eller pluggar.
Ca 17.00-17.45 - Vi går ut på promenad
18.00 - 22.55 - Han vilar, eller leker själv, jag gör annat. Tränar tricks 5 minuter.
22.55 - Han får gå ut sista gången
23.00 - Vi sover :p

Dom är verkligen otroligt vackra! Eftersom att Harry börjar bli till åren (7 år) och inte springer längre har jag och pojkvännen börjat prata lite smått om att skaffa en valp och träna upp den för hundkapp. Sen om det går bra på banan så är det bara en bonus. Det mysigaste med greyhounds är ju faktiskt att de är ena riktiga soffpotatisar och knähundar. :love:
Men det där med valpen får vänta. Dvärgpinschern är bara 17 månader och ett lite knepigt exemplar så hon måste bli äldre och stabilare innan det kommer en till hund in i huset. Men drömma kan man ju... :angel:

Vi bor i Piteå.. Du får komma förbi och hälsa på världens snällaste greyhound om du har vägarna förbi. ;)
Fast jag varnar dig... alla som har träffat Harry vill ha en greyhound sen. Tom mina föräldrar har börjat prata om att skaffa en. Då talar vi om min mamma som tidigare bara velat ha dvärgraser. :angel:

Värsta drömlivet ju :love: men jobbar ni inte?

På vardagar går vi upp 05.30. Då brukar hon gå ut, göra ifrån sig, sedan så halvsover hon i en timme ungefär, får frukost sedan åker jag till skolan.
Mamma är hemma tre timmar senare, släpper ut henne så hon får kissa, sedan får hon leka lite ute medans mamma dricker kaffe ute och påtar i trädgården :D .

Sedan när jag kommer hem ( runt 15-16) så får hon kissa återigen, sedan äter jag och efter det har vi ett lydnadspass på ca 30-40 min. Efter det en timmes promenad då hon får gå i sin egen takt lös.

När vi sedan kommer hem går hon in och vilar, och på tidigare kvällen brukar vi leka för att hon ska busa av sig innan vi ska sova.

På helgerna är det mer aktivitet. Då går vi upp runt 8, tar en "kisserunda" och kollar till hästarna samtidigt. Sedan tar vi en promenad på ca 40 min. Sedan äter vi frukost. Och sedan vilar hon ca två timmar medans jag arbetar med hästarna. Efter det (då är klockan ca 12) så brukar vi ta en joggingur i skogen på en halvtimme + uppvärming i 15 min. När vi kommer hem är det lunch, hon får oftast en macka samtidigt som jag äter en. Sedan så vilar hon, och jag tar in unghästen en stund.

Sedan blir det ett pass där hon får spåra i skogen i ungefär 40 min.
Efter det blir det fikarast en 30 min i skogen, då brukar jag ha med mig hundkex till henne.

Och på söndagar tar vi det lite lugnare, men fortfarande med ett joggingpass och ett kortare lydnadspass.
På söndagar brukar vi även ha långpromenader, ofta är det med en bekant som äger en schäfer. Då blir hundarna ofta trötta efter att ha lekt med varandra ;)

Så det är väll på ett ungefär. Är svårt att säga i skrift vad man gör, då man "bara gör det" rullande för man vet vad som sak göras.

PICT0082.jpg

Har ni några tips på vad mer man kan göra med sin hund?

Så här ser dagen ut för min 4-månaders valp och mig:

07.00 (ca) Hon vill att jag kliver upp. (Uppfödaren gick alltid ut med kullen då...) Jag håller henne kvar i sovrummet - "sovträning" som man gör med spädbarn, typ!
07.45 Nu börjar det bli akut rastlöshet i jycken, så det är bara att kliva upp. FRUKOST!
07.55 Ut på morgonpromenad, cirka 5-20 minuter. Sen går jag antingen och lägger mig igen och hon tuggar på tuggben eller så sitter jag uppe med henne och pysslar med nåt.
12.00 Ungefär nu är det dags för en lite längre promenad, kanske ut och träna lite lydnad under fria former eller gå i skogen. Eftersom hon är så ung törs jag inte vara ute längre än 45-60 minuter. Mitt på dagen blir det också en del bilturer till och från mataffärer och annat.
14.00 Hemma igen - LUNCH! Jycken paniksover i några timmar. Sen tuggas det tuggben.
18.00 Ut på kvällspromenad, 10-30 minuter beroende på hur dagen varit. Tugga tuggben.
20.00-21.00 MIDDAG! Sen sover hon igen. Och tuggar på sitt tuggben.
23.00 Sista promenaden innan sängen, fast hon brukar hinna tugga lite på tuggbenet också. Är väl ute i cirka 10 minuter.
00.00 Förflyttning in i sovrummet, sova natt.

En vanlig (ledig) dag för min hund ser ungefär ut såhär:

*Morgon: (6:00) Vaknar och går direkt ut för morgonrastning. Jag drar på mig morgonrock och Boris springer och rastar sig själv i en vildvuxen skogsdunge bakom huset. Väluppfostrad hund. :angel:
Sedan får han mat och jag ser TV/lägger mig och sover igen/sitter vid datorn eller liknande.
*Mitt på dagen: En längre promenad, antingen i samhället eller skogen. Blir det i skogen får han rasa av sig ordentligt, i samhället blir det mer "kontrollerat" då han måste hålla sig nära mig och kopplas upp vid de flesta möten.
*Eftermiddag/kväll: Lydnadsträning 1-2½ timmar (med avbrott givetvis) i grupp.
Innan läggdags: En snabb rastning på samma sätt som morgonens.

Sedan varierar det förstås väldigt mycket. Ibland tränar vi mycket lydnad och spårar, ibland får han bara "vara" och lufsa runt mer kravlöst på skogspromenader.

Jag jobbar, men inte min pojkvän. Jag jobbar dessutom mycket kvällar och helger så dagarna kan vi umgås med våra hundar hur mycket vi vill och när jag är på jobbet så är han hundvakt. :D

Såå fina hundar!!

Jadu min hundars dagar börjar ungefär halv sju då min pappa går ca 2 timmarspromenad med dom. Sen sover dom till lunch och efter det kan det vara 1 kort lr 2-3 40min promenader fram tills middan... sen en kanske en 1½timmes promenad sen kvällspinket vid 21.

Men ibland kanske vi går hem till mormor å morfar och spenderar eftermiddan där... då blir det macka och kex till dom... :D

Härligt hundliv! :)

Min (mammas) hund Xenas dag ser ut så här:

05:45 Frukostmat
06.00-07:45: Promenad
14:00-15:00 Promenad
17:00 Middagsmål
21:00 Kvällspromenad på 10 minuter

Mycket lydnads och trickträning på promenadarna så hon får rätt mycket godsaker som belöning också! :d

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 999
Senast: kolblakkur
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Nenne1
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 310
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar